انجمن افغانها در سویدن | په سویدن کی دافغانانو ټولنه | Afghanska Föreningen i Sverige

Asylsökande

M vill att försörjningskrav ska gälla fler

Migrationsminister Tobias Billström (M) vill nu se över omfattningen av det så kallade försörjningskravet på invandrare som vill ta hit sina anhöriga. För två år sedan införde Sverige, efter hårda diskussioner inom regeringen, försörjningskravet som innebar att den som vill ta hit sin familj först måste ha ordnat både jobb och bostad.

Men lagen har inneburit för många undantag, enligt Billström.

– Ja, det är en på tok för liten grupp som i dag omfattas av det i förhållande till den stora mängden människor som kommer som anhöriginvandrare i dag till Sverige. Och försörjningskravet borde därför genomlysas, menar Tobias Billström.

Det var våren 2010 som Sverige införde det så kallade försörjningskravet. Kravet innebär att den som fått uppehållstillstånd måste kunna visa upp att han eller hon har både jobb och ett boende innan en maka eller make kan få komma hit som anhöriginvandrare.

Men de allra flesta kom ändå att undantas från försörjningskravet. När regelverket diskuterades var det många organisationer som protesterade mot att familjer skulle komma att splittras. Moderaterna fick böja sig för Folkpartiet och Kristdemokraterna som inte accepterade att försörjningskravet skulle gälla barnfamiljer. Undantag gjordes också för bland annat flyktingar enligt Genèvekonventionen och ensamkommande barn.

Sedan i april 2010 är det lite drygt 1 000 personer som kravet i praktiken har berört. Och migrationsminister Tobias Billström anser att man nu måste diskutera om det ändå ska gälla en del barnfamiljer.

– Helt klart är det så att det är ett alldeles för litet antal människor som omfattas av försörjningskravet som det ser ut, och det gör det ganska meningslöst.

Argumentet när försörjningskravet infördes 2010 var att det skulle främja integrationen och motivera berörda invandrare att hitta ett jobb. Nu betonar Billström att det kommer många asylsökande till Sverige.

– Jag vill också understryka att läget har ju också förändrats under det sista året, eftersom vi kan se att Migrationsverkets prognoser när det gäller antalet asylsökande har ökat. Från detta kan vi också dra slutsatsen att antalet anhöriga som kommer att komma senare också kommer att öka. Det är alltså med andra ord hög tid att initiera de här diskussionerna på nytt, säger Tobias Billström.

Har du gjort det?

– Vi kommer att göra det.

Ekot har sökt Folkpartiets, Kristdemokraternas och Centerpartiets partiledare som dock har avböjt att ge en kommentar.

Karin Runblom

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5366218

Fler avvisningar ska ge plats åt nya asylsökande

Polisen vill snabba på avvisningen av asylsökande som fått avslag, så kallade verkställighetsärenden ska prioriteras skriver rikspolischefen i brev till landets länspolischefer. Att öka takten på avvisningarna är nödvändigt för att bereda plats för nya asylsökanden som väntas öka kraftigt nästa år.

– Det i sin tur kommer att öka trycket på förvarsplatser för Migrationsverket, vilket i sin tur innebär att det sannolikt blir fler som döms till utvisning. Det innebär i sin tur att trycket ökar på polisen och att så att säga balanserna i antalet människor ökar. Och det här är också ett sätt att avlasta Migrationsverket för att de bättre ska kunna ta hand om de nyanlända asylsökande, säger Sören Clerton som är chef för Centrala gränskontrollsenheten vid Riskpolisstyrelsen.

Migrationsverket har höjt sin prognos för antalet asylsökande. Till nästa år väntas 54 000 personer söka asyl i Sverige, bland annat väntar man på en stor flyktingvåg från Syrien. Samtidigt har 19 000 asylsökande fått beslut om avvisning. Hur många av dessa som lämnat Sverige är oklart. Polisen räknar med att tusentals vistas i landet illegalt. Men man har svårigheter att avvisa folk även när man hittar dem, säger Sören Clerton.

– Ett problem som vi ofta har är att de här personerna, även om de påträffas, inte är tillfredställande identifierade. Det är helt enkelt svårt att fastställa ens vilket land personen kommer ifrån. Och då är det omöjligt att utvisa en person.

Rikspolisstyrelsen samarbetar såväl med den lokala polisen som Migrationsverket för att hitta metoder som förenklar deras arbete. Man samarbetar också med EU:s gränskontrollsbyrå, Frontex, för att samordna verksamheten så att man får större kapacitet vid avvisningar, säger Sören Clerton, chef för Centrala gränskontrollsenheten vid Rikspolisstyrelsen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5341395

 

Hjälp mig !

JAG HETER FARHAD AHDAD. JAG HAR LUST ATT BERÄTTA ALLT SOM HAR HÄNT MIG. ALLT JAG HAR PÅ HJÄRTAT. DET ÄR LIKSOM SOM EN NÖDROP.
JAG KOM TILL SVERIGE ÅR 2006 TILLSAMMANS MED MIN fru och LILLA BROR PGA PROBLEM SOM VI HADE I VÅRT HEMLAND AFGHANISTAN. VI KUNDE INTE LÄNGRE HÅLLA SIG DÄR. FRAM TILL ÅR 2008 BODDE VI I SKELLEFTEÅ OCH SEN KOM JAG TILL STOCKHOLM OCH HITTADE ETT JOBB MED FASTANSTÄLLNING. JAG JOBBADE NÄSTAN I 5 ÅR, BETALADE SKATTER M.M. ALLT KUNDE BLI SÅ BRA OM INTE DEN HÄR DAGEN NÄR JAG VAR TVUNGEN ATT RÅKA IN I FÖRVAR SOM LIGGER I MÄRSTA. JAG FICK TRÄFFA NÅGRA GÅNGER EN POLIS SOM JAG SA TILL ATT JAG INTE SKULLE ÅKA TILLBAKA PGA DEN FARAN SOM VÄNTAR PÅ MIG. JAG SATT DÄR EN MÅNAD OCH DEN TORSDAGEN 27 SEPTEMBER 2012 SKULLE JAG DEPORTERAS TILLBAKA TILL AFGHANISTAN TROTS JAG HAR BOTT HÄR I SVERIGE UNDER 7 ÅR OCH HAR BYGGT ETT HEL NY LIV.

DEN VIKTIGASTE SAKEN ÄR ATT JAG ÄR SJUK! JAG LIDER AV EN SJUKDOM SOM GÄLLER LEVERN OCH JAG ÄR PÅ VÄG ATT FÅ CANCER! DET ÄR ETT SVÅRT SLAG! OCH SEDAN ETT TILL – JAG MÅSTE LÄMNA LANDET!! MEN JAG ÄR UNDER BEHANDLINGEN HÄR, I SVERIGE REDAN I 2 ÅR! JAG BEHÖVER HJÄLP AV LÄKARE HÄR! JAG MÅSTE FÖRSÄTTA KOMMA UNDER BEHANDLING OCH FÖRSÄTTA ATT LEVA! VARJE MÅNAD KONTROLLERAS JAG AV LÄKARE OCH GER BLODPROV. JAG HAR RÄTT ATT VARA FRISK OCH FÅ DEN HJÄLPEN JAG BEHÖVER! ALDRIG FÅR JAG DEN I MITT HEMLAND I AFGHANISTAN! JAG SKA FÖRSTÖRA HELA MITT LIV OCH TAPPA DET SLUTLIGEN! JAG HAR STORA PROBLEM DÄR I AFGHANISTAN SÅ DÄRFÖR JAG ÄR HÄR OCH DET FINNS INGEN MÖJLIGHET FÖR ATT ÖVERLEVA DÄR OM JAG KOMMER ATT TRAMPA NER PÅ AFGHANSK MARK IGEN…… JAG KOMMER KANSKE ALDRIG TRÄFFA MIN ÄLSKLING IGEN. INGEN GLÄDJE. INGET HOPP. FÄNGELSE. ELLER DÖD.
VAR ÄR MÄNNISKANS MEDLIDANDE? VARFÖR SKA MÄNNISKOR SITTA EMELLAN NÄR DET FINNS MÖJLIGHETER FÖR ATT HJÄLPA DEM? ALLT KAN HÄNDA I LIVET…..MAN MÅSTE STRÄCKA UT EN HJÄLPANDE HAND OM MAN PÅ RIKTIGT BEHÖVER DET. JAG HAR INTE BEGÅTT NÅGOT DÅLIGT I SVERIGE, INGET BROTT.
DEN 27 SEPTEMBER KOM 4-5 STICKEN POLISER SOM TOG MIG MED ALLA SINA KRAFT OCH KASTADE MIG NER DEN MAKTLÖS MÄNNISKAN PÅ GOLVET OCH SATTE HANDBOJOR PÅ MINA HÄNDER OCH ÄVEN BENEN TROTS JAG GJÖRDE INGENTING OLAGLIGT! JAG GJORDE INGENTING ALLS! JAG BAD BARA DE ATT INTE RÖRA MIG. MEDAN JAG LÅG PÅ GOLVET MED NÄSABROTTEN OCH SKADAT HUVUDET OCH SJÖNK I MIN EGN BLOD OCHVAR I FÖRLORANDE SANSEN GJORDE POLISER DET DE VILLE. DE KLÄDDE AV MIG ÄVEN TROSOR OCH NÅGON MEDICIN VAR SPRUTEN IN I MIN BAK. JAG KUNDE INTE DEPORTERAS DEN DAGEN PGA MIN HÄLSOTILLSTÅND OCH BLEV LÄMNAS IN PÅ ETT HÄKTE DÄR JAG SVIMMADE IGEN. DÅ FICK JAG ÅKA(HELT UTAN KLÄDER!!) TILL SJUKHUSET DÄR FICK JAG HJÄLP. SJÄLVKLART BEVAKADES JAG AV NÅGRA POLISER. AV LÄKARE FICK JAG ETT INTYG SOM GÄLLDE ALLA MINA SKADOR SOM POLISER TOG IFRÅN MIG. VARFÖR? DET ÄR INTE SÅ SVÅRT FÖR ATT FÖRSTÅ.
SÅ SVÅRT DRA BENEN EFTER MIG OCH KANSKE MED HJÄRNSKAKNING VAR JAG SKICKAT TILLBAKA TILL HÄKTET DÄR SATT JAG I TRE VECKOR. JAG HADE RESTRIKTIONER. JAG KUNDE INTE RINGA OCH INTE TRÄFFA MINA ANHÖRIGA HELLER. DET LÄT SÅ JAG BEGICK NÅGOT SVÅRT BROTT! ÄR DET LAGLIGT ATT HÅLLA MIG SÅ HÄR?? VARFÖR KUNDE JAG INTE BLI SKICKAS TILLBAKA TILL FÖRVAR JAG SATT INNAN I? EFTER ETT HÄKTE SKICKADES JAG TILL ETT ANNAT, SEDAN TILL ETT ANNAT TILL….. OCH NU…NÄSTAN EN MÅNAD EFTER KOMMER JAG TILLBAKA TILL DET FÖRVARET JAG HAR VARIT I….NÄR ALLA SKADOR, SÅR OCH BLÅMÄRKEN ÄR BORTA….MEN DET FINNS ÄNDÅ ETT MÄRKE I PANNAN OCH NÅGRA MÄRKEN AV HANDBOJOR PÅ HÄNDERNA SAMT TVÅ FINGRAR SOM DOMNAR UNDER REDAN EN MÅNAD FÖR ATT HANDBOJOR KLÄMDE SÅ HÅRD.
JAG VILL BARA FÖRSTÅ HUR I DET DEMOKRATISKA LANDET KAN HÄNDA SÅNA GREJER? EN SJUK PERSON SOM JAG SOM FICK NÅGRA BREV AV LÄKARE UNDER DEM 2 MÅNADERNA I OFRIHET STÅR KLART OCH TYDLIGT ATT JAG MÅSTE KOMMA TILL SJUKHUSET FÖR KONTROLL,GE BLODPROV OCK TRÄFFA MIN LÄKARE! MEN DET FÅR JAG INTE GÖRA! DET ÄR FÖRBJUDET! MEN JAG ÄR SJUK! JAG VILL LEVA! DET VILL JAG GÖRA! JAG ÄR CHOCKAD OCH KAN INTE HITTA EN BRA FÖRKLARING…..
JAG TROR INTE ATT DET ÄR BARA EN ENDA SÅN SITUATION SOM HÄNDER BARA MIG. SÄKERT ATT DET HÄNDER SAMMA SAK MED NÅGON ANNAN. SÅ DÄRFÖR JAG KAN INTE LÄNGRE VARA TYST. JAG VILL ATT ALLA SKA FÅ VETA OM DET SOM HÄNDER BAKOM DÄR INGEN KAN SE. OCH…DET FINNS KANSKE NÅGON SOM KAN FÖRÄNDRA SITUATIONEN OCH HJÄLPA OSS. I DET HÄR FALLET HJÄLPA MIG…..

MVH FARHAD AHD

Ramin utvisades i chartrat flygplan!‏

Måndag 29 oktober utvisades Ramin Gerji till Afghanistan i privatchartrat plan. Ramin hade då inte ätit på 24 dagar, kunde knappast prata och kunde inte flytta sig utan hjälp. De sista dagarna innan han blev utvisad behövde han hjälp med allt. Ramin var mycket besviken på förvarspersonalens bemötande. Ibland hånades han när han inte kunde gå upp ur sängen själv. Personeln trodde inte på Ramin, de struntade totalt i hans hälsotillstånd och skrev i sina rapporter att de trodde att han äter i rummet.

 

Han klarade sig bara med hjälp av rumskamraten Davoud. Det var Davoud som tog hand om Ramin och behandlade honom som människa innan han blev deporterad. I en tv-intervju berättar hans vän Ali som själv sitter inlåst på förvaret på Åstorp om utvisningen:

http://www.tv4.se/nyheterna-helsingborg/klipp/tv4nyheterna-helsingborg-06-33-2236263

Billström varnar för hårt tryck på asylsystemet

Migrationsverket skriver i en prognosrapport som lämnats till regeringen idag att antalet asylsökande nästa år kan bli 54 000. Situationen i bland annat Syrien är mycket allvarlig, menar migrationsminister Tobias Billström som varnar för hårt tryck på asylsystemet en längre tid

– Jag tror att alla  i det svenska samhället måste försöka förstå att de kommande åren kommer att bli ganska tuffa när det gäller asylmottagandet. Samtidigt kan alla som ser bilder från Syrien själva dra slutsatsen att de här människorna som kommer hit till oss har alla skäl i världen att göra det

Under perioden januari till och med september i år har 29 700 sökt asyl i Sverige. Motsvarande siffra för samma period förra året var strax över 20 000.

Det finns likheter med Balkankriget i början av 90-talet, men det finns också skillnader, säger Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson.

– Det som skiljer Balkan och Irak i början på 2000-talet är att det nu rör sig om flera grupper. Vi talar nu om Afghanistan, Syrien, Somalia och västra Balkan.

Att hjälpa syrier på flykt från förtryck och våld är självklart, är ministerns åsikt. Det gäller även flyktingar från andra konflikter. Men de asylsökande som kommer från Balkanländerna sätter också asylsystemet under press. De länderna måste göra mer.

Han hoppas nu att Migrationsverket ska klara flyktingströmmen utan att det blir långa handläggningstider och med ett bra boende för de asylsökande. Detta är en solidaritetsfråga inom Sverige, men också inom EU, menar han.

Per-Anders Rehn

Ekot

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=5328255

 

JO ifrågasätter hantering av asylsökande

Asylsökande som Migrationsverket inte själva kan ta hand om i väntan på utvisning har länge placerats hos kriminalvården. Nu sällar sig chefsjustiteombudsmannen Elisabet Fura sig till dem som ifrågasätter detta.

– Det här är ju en marginaliserad grupp utan rösträtt, i ett utsatt läge. Och det är klart att man inte vinner några stora politiska poäng på att förbättra för dem, säger Elisabet Fura.

Det är människor som sökt asyl i Sverige, men fått avslag, som Migrationsverket inte själv kan ta hand om eftersom de är våldsamma eller självmordsbenägna.

Sveriges Radio har tidigare berättat om landets första, enskilda avdelning för denna grupp på Skogomeanstalten i Göteborg, där de asylsökande ska få större rättigheter än de fått i häktet där de vanligtvis placeras.

Men detta är Migrationsverkets uppgift säger Chefs-JO, Elisabet Fura.

– Jag tycker att man borde ge Migrationsverket resurser att ta hand om även dessa individer. De är inte dömda eller ens misstänkta för något brott. De hör inte hemma hos kriminalvården, de ska inte vara där.

Enligt Migrationsminister Tobias Billström finns det gränser för Migrationsverkets förvar. Och han är nöjd med dagens system.

– Det säger sig självt att i en sådan miljö kan man inte ha personer som är våldsamma eller hotar övriga i lokalerna. Därför finns då möjligheten att placera dem på kriminalvårdsanstalt, och det tycker jag är en bra ordning.

Adam Samara
adam.samara@sr.se

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5318141

Ramin Gerji hungerstrejkar på flyktingförvaret i Åstorp, hotas med placering på polisarrest!

Oct 18, 2012
Ramin Gerji, hungerstrejkar på flyktingförvaret i Åstorp, hotas med placering på polisarrest och tvångsmatning.

Ramin har hungerstrejkat i 12 dagar. Han sitter i flyktingförvaret i Åstorp och trots mycket starka asylskäl väntar han på utvisning. Ramin berättar inifrån förvaret:
http://www.facebook.com/aktionmotdeportation
Jag heter Ramin, jag kommer från Afghanistan. Just nu sitter jag på flyktingfängelset i Åstorp. De grep mig den fjärde september och tog mig hit med tvång. Idag är det tolfte dagen sedan jag slutade äta.

Det är svårt för mig som har problem med levern, jag känner hur min hälsa försämras. De tog mig till sjukhuset i förra veckan, jag lämnade några blodprov och kördes till förvaret igen. Jag är helt isolerad och ingen vet hur det är att vara här. Jag har varit i Europa i sju år, i Grekland och nu här. Jag konverterade till kristen tro när jag kom till Sverige. Alla i min egen familj har dött i kriget i Afghanistan men mina släktingar vet om min konvertering. Jag kommer att inte överleva där. Jag har bevisat att jag är kristen men Migrationsverket vill utvisa mig ändå. Trots att de ser mitt tillstånd efter tolv dagar av hungerstrejk bryr de sig inte. De kommer till mig då och då och hotar mig med att sätta mig i polisarrest om jag fortsätter min hungerstrejk. De säger att jag blir tvångsmatad om jag inte äter. Ingen hör min röst här inne.

http://www.aktionmotdeportation.se/post/193

 

Iraks migrationsminister på Sverigebesök!

Iraks migrationsminister på Sverigebesök!

September 13, 2012

Iraks migrationsminister är nu på Sverige besök. Enligt uppgift ska mötena mellan två ministrar hållas tisdag och onsdag 25-26 september.

Enligt ett avtal som skrevs år 2008 så skulle Sverige öppna en ambassad i Bagdad i utbyte mot att Irak tar emot cirka 5000 irakiska flyktingar. Sedan dess har cirka var tredje vecka ett chartrat plan fylld med irakiska flyktingar i tysthet utvisats till Bagdad. Irakiska asylorganisationer från Danmark och Sverige försökt att nå ministern med har inte lyckats.

Nyligen beslutade Iraks parlament att stoppa alla tvångsutvisningar till landet. Men Sveriges regering och Migrationsverket fortsätter att massutvisa människor till Bagdad. Irak har vid flera tillfällen vädjat till Sverige att stoppa massutvisningar till Irak men Sverige lyssnar inte och fortsätter skicka tillbaka irakier i grupp. Nästa massutvisning kommer att ske i mitten av oktober från södra Sverige.

Sverige är enda landet i Europa som massdeportera irakierna. Var tredje vecka förvandlas flyktingförvaren till tillfälliga koncentrationsläger. Därifrån organiseras massdeportationen i största hemlighet. Under stor polispådrag körs anonymiserade bussar till en av de stora flygplatserna. Special chartrade plan använts. Allt för att buss och flygbolagen ska förbli hemliga för media och allmänheten.

 

Hej Nasim, på vår hemsidan finns några artiklar om Irak. 
Irak tog inte emot senaste planet./hälsningar från aida

http://www.aktionmotdeportation.se/post/181

http://www.aktionmotdeportation.se

 

 

Övergrepp och misshandel ökar vid utvisningar

” Den ena polisen kollade om jag andades medan den andra slog. Han var inte normal, han var utom sig själv. De slog mig i flera timmar i bilen på väg till flygplatsen och sedan på parkeringen i flygplatsens källare. De tryckte mina tummar så hårt så att jag har fortfarande ingen känsel i dem. Polisen som slog mig var utmattad och stoppade när han inte orkade att slå mer. En av poliserna drog ned min huva över mina ögon så att jag inte kunde se någonting. De satte på mig ett speciellt bälte och drog mig på golvet med hjälp av bältet. De tvingade mig på ett plan som fortfarande var tomt. Piloten kom och den såg mina skador i ansiktet och frågade mig om jag hade problem. Sedan tog poliserna ut mig från planet.”

Dawood Esmailian berättar hur det gick till när han den 30 augusti skulle utvisas till Kabul. Utvisningsbeslutet hade tagits efter att Migrationsverket skrivit upp hans ålder till 19 år. Från en dag till en annan var han inte längre minderårig och skulle skickas till ett land han aldrig varit i.

Dawood Esmailian kördes från flyktingfängelset i Åstorp till flygplatsen i Kastrup. Han blev misshandlad av flera civila poliser som eskorterade honom. Han hade handbojor på sig, men poliserna misshandlad honom ändå med sparkar, slag och armbågar.

Efter utvisningen som flygplanets pilot avbröt sattes Dawood i häkte i en vecka utan att få träffa någon läkare, utan att ens få träffa någon överhuvudtaget. När han sedan flyttades tillbaka till förvaret gjorde han en polisanmälan mot poliserna som misshandlat honom. Polisanmälan lades ner omedelbart då polismannen som tog emot anmälan inte kunde hitta några spår av misshandel. Detta på grund av att såren hade hunnit läka under vistelsen på häktet. Inget offentligt biträde var närvarande. Det går inte att se vem som har misshandlat Dawood, det är hemligstämplat. Polisen som misshandlade honom handlägger fortfarande hans ärende och snart ska Dawood på nytt skickas tillbaka till Afghanistan – med samma poliser .

Dawood ska utvisas med hjälp av resedokument som han aldrig sett själv, eller skrivit under. Afghanska ambassaden i Oslo utfärdar resedokument på polisens beställning utan att ens ha träffat personen i fråga.

Dawood är inte ensam om att ha blivit utsatt för fysiska och psykiska övergrepp i samband med utvisning från Sverige till Afghanistan. Tamana Mohammadzai och hennes man Elyas Mohamamdzai skulle utvisas den tredje oktober från Landvetter. Tre kvinnliga och fyra manliga poliser följde med. Tamana och Elvas blev misshandlad av poliserna så att mannen hamnade på sjukhus. Tamana fick skador på händerna och har svåra smärtor i bröstkrogen efter misshandeln. De säger att de var lugna och pratade med passagerare för att be om hjälp att inte bli utvisade. Det borde inte ha funnits någon anledning att misshandla dem.

Det finns många fler exempel.

Hur långt tänker gränspolisen gå ? Hur mycket stryk ska afghanska och andra flyktingar utsättas för? Vad tänker den afghanska ambassaden göra för att sätta stopp på omänsklig behandling av sina medborgare? Varför tar Afghanistan tillbaka asylsökande som har aldrig bott i Afghanistan?

Vi kan inte länge vara tysta och titta på? Nu agerar vi gemensamt! Kontakta myndigheterna migrationsverket, rikspolisstyrelsen JO, JK, riksdagsledamöter, regeringen, ring eller mejla till afghanska ambassaden för att protestera. Berätta för alla ni möter om vad det är som pågår.

Afghanska föreningen i Sverige

Migrationsverket grillades av politikerna

Efter en rad uppmärksammade fall med flyktingbarn och kraftigt ökade fall av ensamkommande flyktingbarn höll socialförsäkringsutskottet i dag en utfrågning med Migrationsverket.

– Många frågor, bra information. Jag upplever att det varit en bra diskussion och såvitt jag kan se följer Migrationsverket den lagstiftning som finns, sa Socialdemokraternas talesperson i migrationsfrågor, Fredrik Lundh Sammeli, efter utfrågningen.

Det var en lång utfrågning, närmare en och en halvtimme, som utskottet hade med migrationsverkets generaldirektör och rättschef.

Det övergripande ämnet var verkets arbete med barnärenden. Bakgrunden är det snabbt växande antalet barn som kommer hit ensamma, men också några medialt uppmärksammade fall där Migrationsverkets agerande blivit kritiserat och ifrågasatt.

De flesta ledamöterna verkade dela Fredrik Lundh Sammelis uppfattning – Migrationsverket har skött sina uppgifter.

Men det gäller utifrån den lagstiftning som gäller, sade flera partier som upprepade sina gamla krav att skälen för att barn ska få stanna bör ändras och vara mindre hårda.

– I den mån man tycker, som jag till exempel tycker, att barnets rätt tillräckligt kommer till sin del alla gånger i svensk lagstiftning så är det vi, vårt ansvar, att diskutera förändringar och förbättringar i lagen, sa Folkpartiets Ulf Nilsson.

Vänsterpartiets talesperson i migrationsfrågor, Christina Höj Larsen hade samma synpunkt, lagen måste ändras.

– Och då krävs faktiskt politisk vilja. Man kan inte låtsas att allting är byråkrati, sa hon.

Socialdemokraternas Fredrik Lundh Sammeli menade att lagen slår fel, den tolkas för restriktivt.

– Det här var inte det lagstiftaren menade när vi gjorde förändringen för några år sedan. Den har blivit för restriktiv och vi behöver få till en förändring.

Men socialförsäkringsutskottets ordförande, moderaten Gunnar Axén, ställde sig inte bakom kraven på en lagändring. Tvärtom.

– Lagändringar är en fråga vi får diskutera politiskt, och där finns det ju emellanåt olika uppfattningar mellan partierna. Jag ser inte några behov i dagsläget av att göra några förändringar av lagstiftningen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5287759