انجمن افغانها در سویدن | په سویدن کی دافغانانو ټولنه | Afghanska Föreningen i Sverige

Asylsökande

EU sviker människor på flykt

Publicerad: 25 maj 2009, 04.46. Senast ändrad: 25 maj 2009, 12.02

ASYLPOLITIK Att söka skydd i Europa är ett riskfyllt projekt. Förra året dog 9000 flyktingar längs vägen. Det är dags för en ny, mänsklig migrationspolitik i EU, skriver företrädare för Sveriges Kristna Råd och ställer sex krav på den svenska regeringen inför EU-ordförandeskapet
ALT alt

Få saker talar så tydligt om ett samhälles moraliska och etiska nivå som hur flyktingar och andra migranter behandlas. Inför det stundande svenska ordförandeskapet i EU kommer därför kyrkorna i Sverige att särskilt uppmärksamma migrationspolitiken. I höst väntas EU:s medlemsländer anta ett nytt femårsprogram för arbetet inom EU:s migrations- och asylpolitik, det så kallade Stockholmsprogrammet. Sverige har en unik möjlighet att som ordförandeland sätta sin prägel på debatten mellan medlemsländerna.

Att välkomna främlingen och att erbjuda skydd till flyktingen är centralt i kristen tro. Vi har identifierat sex punkter där det behövs förändring. Vårt krav är att Sveriges regering driver dessa frågor under EU-ordförandeskapet.

1 Lagligt tillträde till EU:s territorium för att söka asyl

Straffåtgärder, gränskontroll som lagts ut på flygbolag och grannländer till EU samt en restriktiv visumpolitik har gjort tillträdet till europeiskt territorium till ett väldigt kostsamt och riskfyllt projekt för människor i behov av skydd.

Förra året dog drygt 9000 människor på vägen. Den faktiska möjligheten att söka skydd i EU måste därför vara en central fråga för ett gemensamt europeiskt asylsystem.

2 Asylpolitik baserad på mänskliga rättigheter

Vi är kritiska till att många länder i Europa sätter asylsökandes rättigheter på undantag. Ett exempel är händelserna i Italien den 6 och 10 maj, då 177 respektive 240 migranter blev stoppade vid havet och skickade tillbaka till Libyen – utan att få möjlighet att söka skydd. Ett gemensamt europeiskt asylsystem måste baseras på absolut respekt för rätten att söka asyl i enlighet med artikel 14 i FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna. Det måste också vara i full överensstämmelse med andra centrala människorättskonventioner, inte minst Genèvekonventionen, Barnkonventionen och Europakonventionen.

3 Reformering av Dublinförordningen

Den nuvarande Dublinförordningen innebär att människor måste söka asyl i det första EU-land de tar sig till. Flera hundratusens människor söker asyl i Europa under ett år. Det innebär en orimlig börda på EU:s gränsstater och onödigt lidande och kostnader i att skicka människor som söker asyl mellan medlemsstaterna.

Vårt förslag är att en asylansökan utreds i det land där den först registreras. Framförallt ska människor aldrig avvisas till länder där de inte ges en rättssäker asylprövning eller ett värdigt och humant mottagande.

4 Ökade möjligheter för skydd genom vidarebosättning till EU

I EU är det nästan bara de nordiska länderna och Storbritannien som har tradition av att ta emot kvotflyktingar. Sverige bör agera för att fler EU-länder blir vidarebosättningsländer. Kyrkornas kommission för migranter i Europa ordnar därför tillsammans med kyrkorna i Sverige en vidarebosättningskonferens på Sigtunastiftelsen i augusti i år. Vidarebosättning kan dock aldrig ersätta asylsystemet utan ska ses som ett komplement.

5 F ler lagliga vägar in i EU för att arbeta

EU behöver utveckla en effektiv och slagkraftig politik för arbetskraftsmigration där mänskliga rättigheter och global utveckling står i centrum. Sverige ligger i framkant genom den nya arbetskraftsinvandringslagen, som inte bara är fokuserad på högkvalificerad arbetskraft. Sverige bör agera för att EU ska ratificera FN:s konvention för migrantarbetare och deras familjer, fastställa riktlinjer för etisk rekrytering för att inte dränera fattiga länder på till exempel läkare, samt stödja policyutveckling beträffande migrationsfrågor i ursprungsländerna.

6 Effektivt gemensamt arbete mot människohandel

Människohandel är kanske vår tids största gissel. Att människor säljs för att utnyttjas sexuellt eller för att arbeta under slavlika förhållanden är en skam för vår samtid.

Större insatser behövs för att möjliggöra ett effektivt gemensamt arbete mot människohandel, vilket innefattar skydd åt och långsiktiga lösningar för offren. Kyrkornas europeiska nätverk har en stor kompetens som bör tillvaratas i det arbetet.

Sveriges Kristna Råd uppmanar den svenska regeringen att tillvarata möjligheten som ordförandeskapet ger att visa ett aktivt ledarskap.

Sverige måste ta chansen att tillsammans med de övriga medlemsländerna ta fram ett femårsprogram som är framåtriktat och bygger på en öppen och mänsklig migrations- och flyktingpolitik. Människan måste stå i centrum.

 

Presidiet för Sveriges kristna råd:

Karin Wiborn, Svenska Baptistsamfundet, ordförande

Anders Arborelius, Stockholms katolska stift

Tikhon Lundell, Serbiska ortodoxa kyrkan

Anders Wejryd, Svenska kyrkan

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2944857.svd

 

Landshövdingar i ny roll

Migrationsverket vill ha hjälp av landshövdingen för att få kommunerna i länet att ta emot ensamkommande flyktingbarn. Ett annorlunda grepp, säger Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson till P4

– Det är ganska ovanligt men samtidigt är landshövdningar en underskattad kraft på det här området.

Flyktingmottagandet i Sverige kommer enligt Migrationsverket att minska i omfattning i år och nästa år. Men det innebär inte att alla problem är lösta. Det råder fortfarande en akut platsbrist för ensamkommande flyktingbarn, idag uppgår behovet till drygt 200 platser i landet.

– Det skapar bekymmer, främst för barnen som inte får en trygg tillvaro

Västmanlands tillförordnade landshövding Håkan Eriksson säger till P4 Västmanland att det här känns som en bra idé, om det går att lösa praktiskt och resursmässigt

http://www.sr.se/cgi-bin/vastmanland/nyheter/artikel.asp?Artikel=2855000

Ny rymning från Sagåsen

Ännu en rymning har skett från Migrationsverkets flyktingförvar Sagåsen i Kållered under söndagen. Larmet kom in till polisen vid halvtretiden

– En man i 30-årsåldern har klättrat över ett staket och försvunnit. Vi var där och sökte men har ingen aktiv spaning i nuläget, säger Thomas Fuxborg vid polisens länskommunikationscentral i västra Götaland.

Det finns i nuläget inga misstankar om att mannen fått hjälp utifrån. Enligt Migrationsverket har mannen nyligen fått ett definitivt avvisningsbeslut.
Den 30-årige mannen är en i raden som lyckats rymma från flyktingförvaret i Kållered under den senaste tiden. Tidigare i veckan rymde sex personer och polisen misstänker att en grupp ur personalen hjälper flyktingar att rymma.

Men Migrationsverkets presschef Johan Rahm ville under söndagen inte dra några långtgående slutsatser av den senaste tidens rymningar.
– Det har varit en mycket speciell vecka, säger han.

Sedan 2008 har Sagåsen haft ett 50-tal rymningar, men enligt Johan Rahm brukar de allra flesta som lämnar förvaret olovandes hittas igen.
– Det här är inget fängelse, det är inga personer som är dömda för brott eller är samhällsfarliga på något sätt, säger Johan Rahm.

Men tanken är väl ändå att de ska vara kvar?
– Ja, det är ändå en låst institution. Samtidigt har vi inte samma säkerhetsnivå som på ett fängelse.
I lördags kunde GP avslöja att säkerhetspolisen har koll på en handfull aktivister med anknytning till Antifascistisk aktion och Revolutionära fronten, som arbetar på Sagåsen. Det finns misstankar om att den gruppen ligger bakom en del av rymningarna.
– Vi har länge ifrågasatt hur förvaret fungerar och det har skett rymningar på konstiga sätt. Vi kan inte låta bli att undra hur alla tar sig ut. Vi misstänker att personalen hjälper folk att rymma därifrån, sa Lars Skoglund, chef för gränspolisen i Västra Götalands län då.

Johan Rahm säger sig vara djupt förvånad över kritiken.
– Vi förväntar oss att de ska presentera någon typ av bevis när de för fram så här grova anklagelser, säger han.

 
 

 

031-62

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=496984

Demonstration för Ahmad Sharafi

På tisdag arrangeras ett demonstrationståg genom centrala Nyköping mot Migrationsverkets beslut att avvisa Ahmad Sharafi

Demonstrationståget avgår från Stora torget tar Västra Storgatan mot Teaterparken där det avslutas med tal.
Tåget arrangeras av SSU Nyking, Svenska kyrkan och Ung vänster. Anna Olofsson, sekreterare i SSU Nyköping, är en av de som håller i arrangemanget.
– Det är en jättepress för honom och barnen när de inte vet om han ska ut ur landet eller inte, säger hon
Eva Dalin
eva.dalin@sn.se
Fakta
Ahmad Sharafi från Afghanistan är morbror till de fem syskonen Nayal i Nyköping. Deras mor är mördad och deras far sitter häktad. Sharafi är den enda nära släktingen i Sverige som kan ta hand om barnen
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.366018

Migrationsverket avvisar misstankar om infiltratörer

Publicerat 2009-05-23 06:49

Polisen misstänker att Migrationsverkets förvar i Kållered infiltrerats av vänsteraktivister som aktivt motarbetar arbetet med att avvisa flyktingar som fått asylavslag. Bland annat misstänks de underlätta rymningar. Anklagelserna avvisas bestämt av Migrationsverket

– Oerhört grovt, en kränkning av alla i personalen, säger Paul Fogelberg, chef för en av de två förvarsenheterna vid Sagåsen i Kållered.

Dan Eliasson, generaldirektör för Migrationsverket, är ”för att uttrycka det försiktigt” mycket upprörd:

– För det första: den här typen av samtal för man inte i medierna. För det andra: vi har gjort interna utredningar vid varje rymning och vi hittar inte något skäl att misstänka vår personal. För det tredje: om det skulle pågå en förundersökning mot vår personal bryter man flagrant mot sekretessen. Och för det fjärde: om det inte pågår någon förundersökning ska man inte under några som helst omständigheter misstänkliggöra någon på grund av dennes åsikter, säger Dan Eliasson som själv varit biträdande Säpochef i ett halvår.

Paul Fogelberg, som hittills bara fått antydningar från polisens sida, förvånas av polisens anklagelser i medierna. Enligt polisen har det varit cirka 50 rymningar från Sag­åsen det senaste året, och ofta möts polisen av demonstranter vid avvisningar:

– Hur i helskotta får de reda på att någon ska avvisas när bara vi och personalen på förvaret känner till det? undrar Hans Lippens, chef för Gränspolisen i Västra Götaland.

– Vid flera rymningar har det också varit enkelt för de intagna att ta sig ut. Och om åtta går ut på rastgården, och bara sju kommer tillbaka borde man omedelbart börja leta, säger Hans Lippens.

Att personalen skulle informera demonstranterna avvisas av Paul Fogelberg:

– Visst läcker det. Men inte från personalen, det vore tjänstefel. De förvarstagna är inte misstänkta eller dömda. De har fri tillgång till telefon och internet och kan ta kontakt med vem de vill, säger han.

Misstron mellan polisen och Migrationsverket kulminerade i februari när polisen möttes av cirka 100 demonstranter då en grupp irakier skulle avvisas till Bagdad. Och samma månad, efter en misslyckad avvisning, när polisen skulle göra ett nytt försök och kom på oanmält besök för att hämta en person, släpptes polisen inte in i lokalerna förrän man hotat med att slå sig in.

Enligt Dan Eliasson finns det flera ärenden där Migrationsverket anser att polisen inte följt de överenskommelser man har.

– Och i Bagdadfallet har jag direkt till rikspolischefen Bengt Svensson lämnat en anmälan, eftersom polisen enligt vår personal använde övervåld. Men i grund och botten fungerar samarbetet med polisen utmärkt, med undantag för i Västra Götaland. Det är uppenbart att vår personal och polisen där behöver sitta ned och diskutera igenom det här, säger Dan Eliasson.

Hans Lippens betonar att han inte säkert vet att det finns personer knutna till vänsterextrema organisationer vid förvaret, men att både den vanliga polisen och Säkerhetspolisen har fått tips om det, och att en person dömd i samband med Göteborgskravallerna 2001 arbetar på Sagåsenförvaret.

Enligt Göteborgs-Posten handlar det om personer knutna till Antifascistisk aktion, Afa, och Revolutionära fronten.

Ingen är dock delgiven misstanke och ingen förundersökning pågår. Säkerhetspolisen säger att man inte bedriver någon egen utredning utan bara bistår med underrättelser.
DN har talat med flera som suttit i förvar på Sagåsen och deras juridiska ombud. Enligt flera av dem är stämningen bland de förvars­tagna dålig, mycket på grund av att många suttit där länge.

Claes Kennedy Nordqvist har varit juridiskt ombud för flera förvars­tagna. Han anser att Migrationsverket och polisen är för snabba med att låsa in folk inför en avvisning:

– Jag förstår att det kan ta tid att få fram passhandlingar, men att låta folk sitta i fyra till sex månader är på tok för lång tid. Många har visserligen sagt att de inte vill åka tillbaka. Men trots att de bor på de adresser de uppgivit kommer ändå polisen och tar dem till förvaret.

Grekland: protest mot kränkande ID-kontroll

Kravaller utbröt utanför det grekiska parlamentet i Aten efter att 1000 personer demonstrerat mot statens behandling av flyktingar. Det är den andra protesten sedan det i veckan kommit uppgifter om att polis rivit sönder en koran tillhörande en flykting under en ID-kontroll

Runt 1000 personer hade samlats på fredagen sedan det kommit uppgifter om att polisen rivit sönder en irakisk flyktings koran under en id-kontroll. När demonstrationståget nådde parlamentet utbröt kravaller, med stenar från demonstranters sida och tårgas från polismaktens sida. Protesten var den andra under samma vecka och organiserades av flyktingrörelsen, vänstergrupper och muslimska föreningar. Slagorden varierade, från ” allahu akbar” till ”låt migranter vara”.

– Vi vill att den polis eller de poliser som var inblandade skall åtalas och att regeringen ska utfärda en ursäkt, berättade demonstranten Manala Mohammed, immigrant från Syrien, för nyhetsbyrån AP.

Polisen har sagt att man ska utreda händelsen. I väntan på det har Muslimska förbundet, som representerar tusentals migranter, polisanmält den oidentifierade polismannen.

– Polisen säger att de behöver mer tid för den interna utredningen så vi gick vidare och lämnade in en anmälan, berättade Naim Elghandour, förbundets ordförande, för nyhetsbyrån Reuters.

Greklands inhumana behandling av papperslösa och flyktingar har uppmärksammats upprepade gånger förut. Misshandel och tortyr utförd av polis och gränsbevakning, undermåliga levnadsvillkor i slumkvarter och utvisningar till länder som Turkiet hör till vanligheterna. Något som kritiserats av bland andra Läkare utan gränser, EU-parlamentets utskott för medborgerliga rättigheter och FN:s flyktingorgan UNHCR.

 

Arash Hakimnia

 

EU ska värna flyktingarna

EU. Om jag får representera Sverige tänker jag arbeta för att en flyktingombudsman inrättas. Det är det minsta vi kan göra för medmänniskor som är sämre lottade än vi, skriver Alf Svensson

För någon tid sedan drunknade drygt 300 människor i Medelhavet, medmänniskor som hoppades på anständigt liv. Och något senare fick vi beskedet att över 140 människor hade räddats av ett turkiskt lastfartyg. Man höll på att drunkna utanför den italienska kusten. Om dessa uppgifter kan verka obekanta beror det nog på att de drabbade människorna är så kallade båtflyktingar. Och då är man tydligen inte värd lika mycket som du och jag.

Hur skulle det annars vara möjligt att två EU-länder som Italien och Malta vägrade att ta emot de 140 förlista personerna, alla svårt medtagna? Skulle man ha agerat likadant om det hade varit svenska, tyska eller franska medborgare som hade kommit i sjönöd?

Nu är jag väl medveten om att Italien och Malta agerar utifrån omständigheter som vi svenskar inte är vana vid. Dessa två länder får tillsammans med Grekland och Spanien ta emot en strid ström av flyktingar. För att förstå förhållandena kan nämnas att till den lilla italienska ön Lampedusa kom förra året 37 000 afrikanska immigranter och Spanien fick under de första sju månaderna 2008 ta emot strax över 7 000 båtflyktingar.

Myndigheterna och befolkningen i dessa länder säger att man inte mäktar släppa in flera. Och visst handlar det om många människor.

Men frågan som ibland uteblir är: varför har de riskerat liv och lem, lämnat släkt och fosterland och ofta betalat en enorm summa pengar för att försöka ta sig till Europa?

Svaret är att det är människor som kan vara på flykt från krig, svält och en ofattbar nöd och misär. Människor som är villiga att riskera allt för att få det bättre. Inte nödvändigtvis för sig själva utan ofta för att de ska kunna få ihop pengar som den kvarvarande familjen behöver få sig tillsända för att överleva.

Detta är något som vi aldrig får glömma. Människovärdet står bildligt talat skrivet i pannan på var och en av dem.

Parlamentarikern eller kustbevakaren är inte mer värd än den som sitter på den överfyllda och icke sjödugliga flyktingbåten.
Och detta är en sanning som förpliktigar, en sanning som ofta upprepas i dokument och partiprogram.

Jag är fullt införstådd med att dagens läge är ohållbart. Malta som med sina 400 000 invånare är EU:s minsta medlemsland, hade under förra årets första åtta månader tagit emot 2 000 båtflyktingar. Motsvarande siffra för Sverige skulle vara 45000.

Var och en förstår att det inte är till Malta som enskilt land, som dessa människor har satt sin tilltro. De vill till Europa och de ser en framtid i EU som består av 27 medlemsländer.

EU måste visa solidaritet med dessa människor och unionens länder ska visa solidaritet gentemot varandra. Detta är en självklarhet. Just därför är det glädjande att det finns ett aktuellt förslag som går ut på att flyktingar och immigranter ska fördelas mellan medlemsländerna. Frågan utreds av EU-kommissionen och ska vara färdig att behandlas under höstens svenska EU-ordförandeskap.

Men migrationsminister Tobias Billströms inställning är lika negativ till detta förslag som jag är positiv. Han tror inte på det.

Därmed underkänner Tobias Billström, enligt min uppfattning, en av de viktigaste förutsättningarna för ett fungerande EU, nämligen det gränslösa ansvarstagandet och solidariteten länderna emellan. Vi är inte bara svenskar, vi är också ­euro­­pé­er­.

Det vore önskvärt om detta märktes i en större utsträckning i de politiska besluten. Vi kan inte ständigt orda om internationell solidaritet och sjunga om att alla är våra systrar och bröder om vi i praktiken inte visar det.

Det krävs en medvetenhet om vad som görs på EU-nivå. Europaparlamentet beslutade förra året om nya regler som ger EU-ländernas myndigheter rätt att hålla så kallade ”papperslösa” i förvar i upp till 18 månader. Alltså människor som kommit till EU och befinner sig inom unionen utan att ha fått löfte därtill. Är det rimligt? Förra årets beslut ger dessutom länderna möjlighet att avvisa en person och hindra denne från att komma tillbaka under upp till fem år.

Detta beslut har mött hård kritik långt utanför Europas gränser. Det fick bland annat Argentinas president Cristina Fernandez att tala om ”främlingsfientlighetens tid”. Jag kan förstå denna reaktion. Beslutet som sådant och det uppträdande som Italien och Malta nu har gett prov på, är inte representativt för det EU som jag vill ha. Det är inte heller i närheten av den kristna människosyn som låg till grund för att EU skulle bildas.

Utanför Somalias kust kryssar ett allt större antal krigsfartyg för att hejda pirater från att kapa fartyg. På andra håll är människor på flykt över vida vatten och riskerar sina liv för att om möjligt nå ett drägligare liv för sig och sina anhöriga.

De behandlas nästan också som pirater. ”Brottet” de begår är att de eftertraktar överlevnad och ett mått av anständighet.

Dagens situation kräver en flyktingombudsman, en myndighet inom EU som arbetar med att företräda denna utsatta grupp som verkligen har kommit i kläm. Det är inte värdigt vårt samhälle att medmänniskor behandlas på det här sättet. Och det ankommer på oss, som är givna rätten och möjligheten, att träda fram som deras ombud inför nationella myndigheter och en byråkratisk överhet i Bryssel.

Därför ställer jag upp i valet till Europaparlamentet.

Om jag får förtroendet att representera Sverige tänker jag arbeta för att en flyktingombudsman inrättas.

Det är det minsta vi kan göra för våra medmänniskor som är sämre lottade än vi. Och jag förväntar mig att Sveriges regering delar denna ambition.

Låt oss dessutom inse att det beteende vi visar gentemot främlingen smittar av sig och styr lätt vårt tänkande också i de små nära inhemska miljöerna.

Alf Svensson
kandidat (KD) till Europaparlamentet
 
UNT 19/5 2009
 
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=909250,00.html

 

Saknad gemenskap i flyktingpolitiken

Publicerad: 18 maj 2009, 00:15
Senast uppdaterad: 18 maj 2009, 16:29

<!--
Ett flyktingläger i Syrien. Totalt finns över en miljon irakiska flyktingar i Jordanien och Syrien. (Arkiv: AP 2008)
-->
<!--
--> Idag flyger migrationsminister Tobias Billström (M) till Jordanien för att på plats studera svenska Migrationsverkets arbete med vidarebosättningar. Det finns ett syfte till med resan, att förmå fler EU-länder att ta emot kvotflyktingar

Ett flyktingläger i Syrien. Totalt finns över en miljon irakiska flyktingar i Jordanien och Syrien. (Arkiv: AP 2008)

Fast på den punkten är intresset svalt. När Tobias Billström bjöd in sina ministerkollegor inom EU att delta på resan var det bara ett land av 26 som tackade ja, Cypern. Detta ointresse pekar på ett annat problem inom EU, det saknas för närvarande ett gemensamt asylsystem med följd att rättssäkerheten äventyras för flyktingar som söker sig till EU:s medlemsstater.

På resan till Jordanien kommer Migrationsverket att besöka flyktingläger och ta ut cirka 200 irakiska flyktingar för vidarebosättning i Sverige. Uttagningen sker genom att flyktingar på plats intervjuas av Migrationsverkets personal. Behoven är stora; i Jordanien och Syrien finns över en miljon irakiska flyktingar.

Arbetet med kvotflyktingar sker i samarbete med FN:s organ för flyktingfrågor, UNHCR, som övervakar behovet av vidarebosättningar i hela världen. Det gäller människor på flykt och där alla andra möjligheter är uttömda. I ett globalt perspektiv tar Sverige ett mycket stort ansvar när det gäller kvotflyktingar. I år är den svenska kvoten på 1 900 personer.

I höstas lovade EU-länderna FN att gemensamt ta emot 10 000 irakiska kvotflyktingar. Sedan ändrade man sig till hälften. Av dessa 5 000 irakiska flyktingar ska Tyskland ta emot 2 500 och Sverige 900.

EU:s hantering av kvotflyktingar visar på den splittring som finns inom EU vad gäller asylfrågorna i stort. Enligt den så kallade Dublinförordningen ska asyl sökas i det land som en flykting först kommer till. Problemet är bara att det görs helt olika asylprövningar. För ett par år sedan gav Sverige uppehållstillstånd till 70 procent av irakierna. I Grekland var det bara 2 procent av irakierna som fick tillstånd att stanna.

EU har förvisso arbetat en längre tid för ett enhetligt asylsystem. Det inleddes redan 1999 i Tammerfors då man enades om att ta fram ett gemensamt europeiskt asylsystem till 2010. Tammerforsprogrammet ersattes sedan av Haagprogrammet fem år senare.

Under Sveriges kommande ordförandeskap i EU ligger asylfrågorna högt på agendan eftersom det gällande programmet ska ersättas med ett nytt, Stockholmsprogrammet.

Nu gäller det att EU:s medlemsländer tar ett samlat grepp om asylpolitiken så att varje land kan ta sitt ansvar. Tyvärr visar dagens situation att det är lång väg dit men här har Sverige en viktig roll att spela för att ett gemensamt asylsystem tas fram inom EU.

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090518/OPINION/83861765

 

UT-FLUKT 2009 – MARKERING FOR EN HUMAN ASYLPOLITIKK 19.-24. JUNI

Regjeringens innstramningsplan for asylpolitikken er nå under gjennomføring
Samtidig nærmer vi oss et stortingsvalg hvor asyl og innvandring igjen vil være tema.

28 organisasjoner, institusjoner og ungdomspartier har gått sammen om en større markering for en human asylpolitikk i Oslo sentrum 19.-24 juni. Markeringen vil ha form av en leir med konserter, asylskole, utstillinger, verksteder, politiske debatter, asylsøkeres talerstol, film, litteratur – og afghansk drageløp!

Dette vil være tre år etter afghanernes sultestreik på Domkirkeplassen i Oslo og to år etter pilegrimsmarsjen fra Trondheim til Oslo. Det viktige nå er at asylsøkere ikke skal være alene om å kreve en mer human politikk – nå er det også nordmennenes tur.

Se vedlagt program og flyer for mer informasjon. Hjemmeside: www.asylum.no.

Velkommen!

 Kirkens Bymisjon, Storgata 36, Oslo Norway
_______________________________________________
arbeidslista@sultestreiken.net mailing list
http://lists.sultestreiken.net/listinfo.cgi/arbeidslista-sultestreiken.net


Mvh Amin Senatorzade
Afghan Refugee Committee
Norway.

Afghan från Skellefteå får stanna

Publicerad 19 maj 2009 – 11:38
Uppdaterad 19 maj 2009 – 11:41
Migrationsdomstolen upphäver beslutet om utvisning för en afghansk man som bor i Skellefteå

Mannen har konverterat till kristendomen och därför beviljar domstolen honom uppehållstillstånd i Sverige

Den som lämnar islam riskerar förföljelse i Afghanistan, fastslår domstolen och upphäver alltså Migrationsverkets utvisningsbeslut