انجمن افغانها در سویدن | په سویدن کی دافغانانو ټولنه | Afghanska Föreningen i Sverige

Asylsökande

Nytt system för asylmottagande föreslås

Regeringen vill under EU-ordförandeskapet i höst driva ett nytt förslag som innebär att EU-länderna ska välja ut flyktingar direkt ifrån flyktingläger runt om i världen och sedan ge dem asyl i respektive EU-land
Afghanska kvinnor i ett FN-läger i Kabul. Foto: Musadeq Sadeq/Scanpix.
.r

Flyktingorganisationer är rädda att systemet slår mot flyktingar som lyckas ta sig till EU på egen hand.

– Man kan hamna i ett läge där man säger att de enda riktiga flyktingarna är kvotflyktingar och att de som dyker upp betraktas, åtminstone i media, som sådana som försöker att hoppa längre fram i kön och borde därför skickas tillbaka till hemlandet och vänta på kölappen att få komma in genom kvoten, säger Michael Williams, sakkunnig vid flyktinggruppernas och asylkommittéernas riksråd.

I sommar ska EU-kommissionen lägga fram förslaget som kallas vidarebosättning. Det ska vara frivilligt för EU-länderna att delta. Men om EU skapar ett grundsystem där länderna får flyktingkvoter, kan det sätta press på alla medlemsländer att verkligen ta emot flyktingar, menar förespråkarna.

Flyktingarna ska hämtas från läger som exempelvis drivs av FN:s flyktingorgan UNHCR, eller läger som bara uppstått i något katastrofområde i Afrika eller Mellanöstern.

UNHCR ska kunna komma med förslag, men varje EU-lands migrationsmyndighet ska på plats godkänna de asylsökande.

Migrationsminister Tobias Billström hoppas kunna driva på förslaget under hösten.

– Med det här systemet så skulle man kunna ställa strategiskt många tusentals platser till FN:s förfogande. Det skulle öka ansvarsfördelningen inom EU när det gäller asylmottagande och det skulle hjälpa länder som i dag inte har sådan erfarenhet, säger Tobias Billström.

Är det inte en risk att det här blir den fina officiella vägen att ta emot flyktingar och att andra som dyker upp vid våra gränser inte får komma in?

– Vidarebosättning kan aldrig och får inte ersätta möjligheten att ansöka om asyl i respektive medlemsland och det är en mycket tydlig position från den svenska regeringen, säger Tobias Billström.

Michael Williams vid flyktinggruppernas riksråd ser också fördelar med systemet. Men samtidigt finns det en risk att länderna väljer ut flyktingar av fel skäl.

– Det är människors skyddsbehov som ligger som grund för uttagningen, inte att ”oj, här har vi en biokemist som råkar vara här, den tar vi direkt”, säger Michael Williams vid flyktinggruppernas och asylkommittéernas riksråd.

05:30 | måndag 18 maj 2009

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2823154
 

 

Sundsvallsbo tillbaka från Kabul

SUNDSVALL – Intensivt arbete för att få hem afghanske Dadkhoda Lindström till fru och vänner har lönat sig. På söndagseftermiddagen klev han av tåget i Sundsval

Sundsvallsbo tillbaka från Kabul

– vännerna mötte upp på tågstationen

Publicerad 17 maj 2009 – 16:09
Uppdaterad 17 maj 2009 – 18:57

SUNDSVALL – Intensivt arbete för att få hem afghanske Dadkhoda Lindström till fru och vänner har lönat sig. På söndagseftermiddagen klev han av tåget i Sundsvall.

På perrongen stod vännerna. Dadkhoda Lindström reste till Afghanistan i oktober för att efter fem år i Sverige, med fast jobb och svensk fru, på nytt ansöka om uppehållstillstånd.

Enligt reglerna måste ansökan till Migrationsverket göras från hemlandet. Sverige avvisar folk till Kabul, och 23-åringe Dadkhoda Lindström skickades dit. Svenska Afghanistanskommittén och FN:s flyktingorgan gör en helt annan säkerhetsbedömning och har vädjat till Sverige att stoppa avvisningarna. En rad organisationer och privatpersoner har hjälpt Lindström att klara mat och logi i Kabul medan han väntat på Migrationsmyndigheternas besked. Kompisen och landsmannen Amin Khawari Höglin har försökt peppa på telefon och säga att allt kommer att lösa sig:

– ”Du måste kämpa” och så där, säger Amin.
– Trodde du på riktigt att det skulle bli bra?
– Nej, jag var inte alls säker på att han skulle komma hem. Men vi tackar Gud för att han fick komma tillbaka till Sverige, strålar Amin Khawari Höglin.

Svenska Afghanistanskommittén hade sitt årsmöte i Sundsvall på söndagen. En fråga på agendan är de svenska utvsiningarna till Afghanistan. Amin Khawari Höglin är själv i samma sits som Dadkhoda Lindström. Han har fått besked om att han trots fru, två små barn och jobb, ska ut ur landet för att kunna komma tillbaka. Han är orolig och rädd.
– Det är påfrestande för familjen, och särskilt barnen.

Dadkhoda hemma igen

08:35 | söndag 17 maj 2009
Imorse landade Dadkhoda Lindström på svensk mark igen, och senare idag kommer han till Sundsvall
I oktober förra året lämnade Dadkhoda Sverige eftersom han blev utvisad till Afghanistan. Foto: Ingrid Engstedt Edfast/SR
 
 
 

 Dadkhoda Lindström: ”Det har varit svårt”

Dadkhoda utvisades till Afghanistan i oktober förra året under stora protester och stor medial uppmärksamhet.

Dadkhoda Lindström säger i en kommentar att livet i Kabul har varit svårt, att han blivit rånad och hotad till livet och sett mycket av konflikten i Afghanistan

http://www.sr.se/cgi-bin/vasternorrland/nyheter/artikel.asp?Artikel=2840774 

Ny statistikbroschyr om migration

Migrationsverket har tagit fram en ny reviderad upplaga av broschyren Kort om migration. Den innehåller statistik om migration, framför allt till Sverige

Med hjälp av 16 diagram och korta texter redovisar Kort om migration 2008 utvecklingen de senaste åren. Nytt i denna upplaga är två europeiska översikter.

 

Kort om migration 2008 finns som pdf-fil . Du kan också klicka på länken här nedan
 

Tobias Billström om att Europaparlamentet sagt ja till asylpaketet

2009-05-08 09:46

Migrationsminister Tobias Billström välkomnar att Europaparlamentet i dag röstat för det så kallade asylpaketet. Asylpaketet innehåller förslag till ändringar i Dublinförordningen, Eurodacförordningen och Mottagandedirektivet samt förslaget om inrättandet av ett Stödkontor för asy – Det är positivt att Europaparlamentet redan före valet den 7 juni tagit ställning till asylpaketet. Parlamentet har nu en ståndpunkt som rådet kan utgå ifrån under det fortsatta förhandlingsarbetet. Det ligger i allas intresse att arbetet med det gemensamma asylsystemet fortskrider trots stundande val till Europaparlamentet och av en ny kommission, säger migrationsminister Tobias Billström.

Kontakt:
Markus Friberg
Pressekreterare hos Tobias Billström
08-405 57 96
0702-61 30 8

 
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/tobias-billstroem-om-att-europaparlamentet-sagt-ja-till-asylpaketet-292741
 

KD kritiska mot Migrationsverket

Farid får stanna

Publicerad 7 maj 2009 – 08:22
Uppdaterad 7 maj 2009 – 10:58
Farid Ali Zada, som vi tidigare berättat om i Värmlandnytt, får stanna i Värmland  

Farid Ali Zada kom till Sverige från Afghanistan med identitetshandlingar som visade att han var 16 år gammal men Migrationsverket bestämde att han är 18 år och avvisade honom.
Migrationsdomstolen upphäver nu verkets avvisningsbeslut och bedömer Farids åldesuppgifter, och hans skäl för att stanna, som trovärdiga
 

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33874&a=1547666&from=tipsa

Migrationsverket ändrade åldern – nu avvisas de

Publicerad 6 februari 2009 – 05:25
Uppdaterad 9 februari 2009 – 09:32
Migrationsverket kritiseras för att åldersbestämma flyktingar. Det sker regelmässigt utan någon möjlighet att överklaga och utan någon garanti för att Migrationsverket gör rätt åldersbedömning

 

 

Kommer från Afghanistan
– Det hade varit bättre de hade dödat mig den dagen de tog mig från Hammarö, säger Farid Alissada.
För drygt ett år sedan kom han och Mahmud Najafi till Sverige från Afghanistan med identitetshandlingar som visade att de var sexton år.
När de anlände placerades de i ett gruppboende för ensamkommande flyktingbarn i Hammarö kommun. Där fick de mat, gå i skolan och kände sig trygga.

Flyttade till gruppboende
Ett halvår senare frågar Migrationsverkets handläggare om deras ålder och gör en okulär bedömning. Alltså en bedömning av utseendet. Sen ändrar de Farid och Mahmuds födelseår från 1991 till 1989. De blir helt plötsligt myndiga och tvingas flytta från gruppboendet till en flyktingförläggning i Grums. De blir också fråntagna sina goda män.
-Jag tycker det är vedervärdigt, säger Britten Fauhlér fd god man till Mahmud Najafi.

Handlingarna gäller inte i Sverige
-Uppgifterna att de är minderåriga bedöms inte vara trovärdiga. Jag är fullkomligt övertygad om att vi hanterat frågan på ett professionellt sätt och att vi gör bra bedömningar, säger handläggaren Leif Andersson på Migrationsverket
Farid och Mahmuds afghanska id-handlingar gäller inte i Sverige eftersom de är så lätta att förfalska. Afghanska ambassaden i Oslo har skickat dokument som intygar att identitetshandlingarna är äkta. Men det bryr sig migrationsverket inte om.

Går inte att överklaga
16 eller 18 år? Det är inte lätt att avgöra. 15 % av alla flyktingbarn som anlände till Sverige under 2008 fick sin ålder uppskriven av Migrationsverket.
Beslutet går inte att överklaga och någon garanti för att Migrationsverket gör rätt åldersbedömning finns inte
 
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33874&a=1434102&from=tipsa

Utvisningar till Eritrea utreds

Rapport
Publicerad 6 maj 2009 – 08:10

Migrationsverket ska se över omkring 300 utvisningsfall till Eritrea för att se om de utvisningshotade ska få stanna i Sverige istället för att skickas tillbaka till Eritrea

Sverige har fått hård kritik av bl.a. FN:s flyktingorgan för att man tvångsutvisat till Eritrea

-Personer som illegalt har lämnat Eritrea och som har undanhållit sig militär- och samhällstjänstgöring riskerar att råka illa ut, säger Mikael Ribbenvik som är rättschef på Migrationsverket till SR:s Ekoredaktion
 
http://svt.se/2.22620/1.1546030/utvisningar_till_eritrea_utreds&from=rss

Krönikan 5/5: Karim lever, men inte mer

Kan någon ansvarig politiker eller tjänsteman förklara för mig och många andra varför det var nödvändigt att göra Karim så illa, och i vems intresse det skedde, skriver GP:s Gert Gelotte i sin krönika

Vad händer med Karim? Klarar han sig i Kabul? Sällan har så många läsare hört av sig som efter mina krönikor om 20-årige Karim Quasimi. Några få ansåg att myndigheterna gjort rätt. Men de allra flesta var förfärade medmänniskor som ville protestera och göra något för Karim.
Gärna minns jag en 84-årig kristallklar dam som resolut bad mig om adressen till statsministern, ansvariga ministrar samt partiledarna för att skriva brev. Hon liksom jag, och många med oss, skäms över hur vårt land behandlat en försvarslös tonåring.

Så vad har hänt med Karim? Ritva Holmström är psykoterapeut på Rosengrenska stiftelsen i Göteborg. Hon hade Karim i terapi innan han tvångsavvisades i hand- och fotbojor med chartrat plan till Kabul i Afghanistan. Nu har hon nästan daglig kontakt via SMS och ibland mail. Så här berättar hon:
– Det är fullständig katastrof. I Kabul råder totalt kaos och Karim är skräckslagen för sitt liv. Han är rädd för att bli rånad eller mördad. Det syns ju att han varit västerut. Och han är rädd för att bli våldtagen. Karim skriver att det är vanligt att unga ensamma pojkar blir det.
Karims panikslagna livstecken är knappast överdrivna. De överensstämmer med den bild av tillståndet i Kabul som ges av Svenska Afghanistankommittén och andra hjälporganisationer. Som ensam främling i Kabul kan han svårligen överleva.
Men tills vidare drar sig Karim fram med pengar han får från vänner i Sverige. Han bor på ett hotell för tio dollar dygnet och går aldrig ut ensam. Att stanna i Kabul är inte att tänka på. Ingen tror att han kan klara sig. Alltså är han chanslös på en hopplös arbetsmarknad. Återstår att fly – igen.
Karim har varit flykting sedan han var fem år. Längsta tiden har han levt som illegal hos en moster i Iran. I Sverige bodde han några år i Åseda. Där lärde han sig läsa och skriva och fick vänner. En lärare på skolan fyller fortfarande på hans svenska kontantkort till mobilen.
– Vi har samlat in pengar. En privatperson gav 10 000 kronor. För de pengarna skall Karim köpa ett tre månaders visum till Iran. Där kan han kanske hitta sin moster, säger Lisa Carlsson som är skolkurator i Åseda och tillägger:
– Nu skall vi dra igång en större insamling. Karim behöver ju pengar för att leva den första tiden i Iran.
Men även om Karim finner sin moster, så får han bara stanna tre månader i Iran. Sedan är han illegal igen. Till Afghanistan kan han inte återvända. Livet som ensam internflykting i Kabul lämpar sig inte för en skräckslagen pojke.
Så vad händer – om Karim orkar leva? Egentligen har han bara ett alternativ och det är att åter ge sig ut på vägarna och hoppas på bättre tur. Kanske i Norge. Lisa Carlsson hoppas. Men flyktingsmugglare är dyra och vägen lika lång som den är livsfarlig.
Karim Quasimi hann börja leva i Åseda. Han kom dit när han var 17 år och hade inte begått något brott när polisen hämtade honom två år senare. Karim var bara en ensam tonåring som svenska myndigheter låste in på häktet för att han inte skulle ta livet av sig. Man måste ju vara levande för att kunna avvisas.
Kan någon ansvarig politiker eller tjänsteman förklara för mig och många andra varför det var nödvändigt att göra Karim så illa och i vems intresse det skedde

 
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=492939
 
Är det rätt att avvisa människor till Afganistan
?