انجمن افغانها در سویدن | په سویدن کی دافغانانو ټولنه | Afghanska Föreningen i Sverige

Asylsökande

Utvisningshotad fruktar för sitt liv

ESLÖV. Efter sju år i Sverige, och efter att ha prisats för sitt arbete med att hjälpa unga flyktingar, riskerar Eslövsbon Mohammad Gulchin att utvisas till Afghanistan. Där fruktar han för sitt liv.

Mohammad Gulchin kom till Sverige 2004 efter plågsamma upplevelser i det krigshärjade hemlandet Afghanistan.
I sju år har han gått och väntat på uppehållstillstånd. Hela tiden har han försökt försörja sig själv och även arbetat ideellt med att hjälpa andra afghanska flyktingungdomar att komma in i det svenska samhället.

Men nyligen fick Mohammad Gulchin det slutliga besked från myndigheterna som han hade hoppats slippa – han nekas uppehållstillstånd och ska utvisas den 6 april.
Ett beslut han inte kan acceptera.
– Det är ett omänskligt beslut. Jag har ju bevisat för Migrationsverket att jag inte kan åka tillbaka. Poliser och krigsherrar i Afghanistan letar efter mig. De har tidigare sagt att det tänker ta livet av mig, säger Mohammad Gulchin som även uppger att han fått motta hot i Sverige för kritiska uttalanden han gjort i västerländska media om den afghanska regimen.

Gustaf Sörnmo är ordförande i den ideella biståndsorganisationen Tamam som i fjor gav Mohamma Gulchin priset ”årets eldsjäl” för hans insatser för flyktingungdomar. Gustaf Sörnmo tycker det är egendomligt att Migrationsverket inte tagit hänsyn till detta engagemang.
– Mohammad har jobbat, betalat skatt, engagerat sig i flera föreningar, byggt upp ett stort nätverk och hjälpt ungdomar. Att inte alls ta hänsyn till det är absurt. Sju år tycks inte betyda någonting, säger Sörnmo.
Föreningen har startat en namninsamling som på kort tid gett 350 underskrifter. Målet är att försöka få Migrationsverket att ändra sig och få dem att väga in anpassningstiden i asylärenden. Annars tvingas Mohammad Gulchin överväga att gå under jorden.
– Jag har ingen annan möjlighet. Jag kan inte åka tillbaka

¤¤¤

Migrationsverket, förvaltningsrätten, kammarrätten och Migrationsöverdomstolen – alla har de gjort bedömningen att Mohammad Gulchin saknar tillräckliga skäl för att få uppehållstillstånd i Sverige.

Bland annat konstateras att lång anpassningstid i sig inte är ett skäl, eftersom den långa tiden är ett resultat av att Gulchin själv fördröjt avvisningsprocessen genom att göra nya ansökningar. Första avslaget kom redan hösten 2004.

”Det kan inte ha varit lagstiftarens mening att vistelsetiden i samband med varje ansökan ska räknas samman, eftersom det skulle kunna uppmuntra till upprepade ansökningar” heter det i ett beslut från Migrationsverket förra året.

http://www.skanskan.se/article/20110312/ESLOV/703119765/1005/-/utvisningshotad-fruktar-for-sitt-liv

Protestera mot den kommande utvisningen av Gulchin till Afghanistan

Denna namninsamling har startats av organisationen Tamam som vill protestera mot den kommande utvisningen av Mohammad Gulchin till Afghanistan.

http://namninsamling.se/index.php?Forum=Forum&sida=2&fnvisa=forum&nid=5340

يک نهاد اجتماعي بنام ”تمام ”کمپاين اعتراضي راعليه اخراج محمد گلچين ، پناهجوي افغان که مدت بيشتر از هفت سال در سويدن زندگي کرده وخود يکي ازمبارزين در راه حقوق پناهجويان ويکي از شرکت کتتدگان وسازماندگان مارش اعتراضيه پناهجويان افغان در سويدن بود، شروع کرده است . آقاي گلچين با تأسف اخيراً آخرين پاسخ منفي را دريافت نموده است. انجمن افغانها در حاليکه اخراج تمام پناهجويان افغان را تقبيح ميکند و تصميم اخيرنهاد هاي تصميم گيرنده سويدن را در موردگلچين غيرعادلانه دانسته و ازاين کمپاين حمايت کرده صداي اعتراض خود را بلندميکند و از تمام افغانهاي عزيز وساير مدافعان حقوق پناهجويان تقاضا مينمايد که با ثبت نام دراين اعتراضيه از گلچين حمايت نمايند. غرض ثبت به اين لينک کليک کنيد

 http://namninsamling.se/index.php?Forum=Forum&sida=2&fnvisa=forum&nid=5340   

Utländska studenter kan få stanna efter studierna

Det ska bli betydligt lättare för de omkring 40 000 utländska studenter, som varje år läser i Sverige, att stanna kvar när utbildningen är kvar. Det här är ett av flera förslag från en statlig kommitté, som sett över lagar och regler på migrationsområdet och som presenteras inom kort. Miljöpartisten Mikaela Valtersson är ordförande i utredningen.

– Då är det så idag, att när man är här som student, så får man ett tillfälligt uppehållstillstånd, som tar slut, i princip, när man tar examen. Där föreslår vi att studenterna ska få stanna en längre tid, säger Mikaela Valtersson.

År 2009 studerade omkring 40 000 internationella studenter i Sverige. Mindre än 500 stannade samma år kvar för att jobba.

En möjlig orsak är att uppehållstillståndet tar slut i princip direkt efter examen.

– Vi föreslår att man ska kunna få stanna ett halvår för att kunna etablera sig på den svenska arbetsmarknaden.

Utredningen som jobbat sedan 2009 och består av ledamöter från alla riksdagspartier, utom Sverigedemokraterna, presenterar en rad förslag på migrationsområdet inom kort.

Bland annat är kommittén, enligt centerpartisten Fredrik Federley, enig om att alla personer som har permanenta uppehållstillstånd i Sverige, ska ha rätt att bo fem år utomlands utan att mista sitt uppehållstillstånd här.

I dag kan ett uppehållstillstånd dras tillbaka efter ett år om en person anses bosatt någon annanstans i världen.

– Det här kommer ju att underlätta för många människor, som kanske vill åka till sitt hemland och se om det är en lugn och trygg situation. Men det kan ju också underlätta för människor som vill åka och studera i ett annat land, men som kanske sedan vill komma tillbaka till Sverige.

– Vilka skäl det nu än kan vara så ska det vara lättare för människor att röra sig över gränserna, vilket varit kärnuppdraget för vår utredning, säger Fredrik Federley

Utredningen kommer dock inte med några färdiga förslag om hur man stoppar företag som utnyttjar arbetskraftsinvandrare, ett ämne som uppmärksammats mycket i olika medier.

Flera åtgärder har diskuterats, bland annat att arbetsgivare som inte betalat den lön som utlovats, skall kunna svartlistas och stoppas från att rekrytera personal från utlandet igen.

Men här behöver regeringen göra en rejäl översyn, enligt utredningens ordförande Mikaela Valtersson.

– Vad det gäller polisens resurser, rättsväsendets resurser, eller om det är saker i regelverket, tror jag att man måste ta tag i den här frågan lite bredare för att komma åt det som är oseriöst, säger Mikaela Valtersson.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4390937

Sverige — tredje största landet för asylsökande i Europa

Sverige var förra året ett av de länder i Europa som flest människor sökte asyl i. Frankrike och Tyskland följt av Sverige var de tre länder där flest människor lämnade in asylansökningar. Det visar färsk statistik från IGC*

Statistiken omfattar de 14 länder i Europa som ingår i IGC. Sammanlagt sökte 240 648 personer asyl i dessa länder under 2010, vilket var ungefär lika många som året innan.
 
Som helhet låg alltså antalet sökande på en oförändrad nivå. Men det finns variationer mellan länderna.
 
Flest sökte sig till Frankrike, drygt 52 000, vilket är en ökning med tio procent jämfört med 2009.
 
Tyskland var det land där den största ökningen skedde. I förhållande till 2009 ökade antalet från 26 836 till 41 332, en uppgång med 54 procent.
 
Svensk ökning

I Sverige ökade antalet asylsökande med 32 procent till 31 819 jämfört med 24 194 året innan. Sverige gick därmed från fjärde till tredje plats bland de länder som flest människor sökte asyl i. Storbritannien blev det fjärde största landet med 22 088 sökande, en nedgång med 26 procent.
 
Bland de länder som hade den största nedgången finns till exempel Norge där antalet minskade med 42 procent till 10 064. Även i Finland gick antalet ner — från 5 910 till 4 018. Däremot ökade antalet i Danmark.
 
Irland (1 939) och Spanien (2 240) var de länder som registrerade det minsta antalet asylsökande.

För Danmark och Spanien har dock IGC ännu inte redovisat samtliga månader under 2010.
 
Vanligaste nationaliteterna

De vanligaste nationaliteterna bland asylsökande i de 14 IGC-länderna var afghaner, somalier och serber. Detta varierade dock mellan länderna. I Frankrike kom de tre största grupperna från Kosovo, Ryssland och Bangladesh. I Tyskland kom de från Afghanistan, Irak samt Serbien och i Sverige från Serbien, Somalia samt Afghanistan. I Storbritannien var de vanligaste nationaliteterna iranier, pakistanier och zimbabwier.
 
Längre fram i vår kommer IGC också att presentera statistik över antalet beviljade uppehållstillstånd.
 
*Intergovernmental Consultations on Asylum, Refugee and Migration Policies. I Europa ingår följande länder i samarbetet: Belgien, Danmark, Finland, Grekland, Irland, Nederländerna, Norge, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Österrike.
Kontakta oss »
Sidan senast uppdaterad: 2011-03-04

http://www.migrationsverket.se/info/3630.html

Dansk minister tvingas avgå efter hård kritik

Den danska integrationsministern Birthe Rönn Hornbech lämnar i dag sin post efter anklagelser om att ha brutit FN-konventioner gentemot statslösa som är födda i Danmark.

Birthe Rönn Hornbech. Foto: Jens Dresling/Scanpix. Foto: Jens Dresling/Scanpix.

Runt 500 personer skulle, enligt konventionerna, ha fått dansk medborgarskap sedan början av 2000-talet. Men ministeriet har antingen felbehandlat ansökningarna, eller låtit bli att upplysa om vilka rättigheter som gäller.

Efter flera veckors hård granskning i danska medier tvingades integrationsminister Birthe Rönn Hornbeck i dag att lämna sin post.

Hennes ministerium har under lång tid brutit mot FN-konventioner som Danmark har skrivit under.

Advokaten Nils Erik Hansen visar fyra pass för statslösa som tillhör unga som är födda i Danmark. Ingen av dem har fått medborgarskap, trots att de borde ha fått det.

Integrationsministern har haft ögonen på det här förhållandet i ett par år, men inte gjort något åt saken. Men försyndelserna sträcker sig minst tio år tillbaka, och inbegriper två tidigare ministrar, tjänstemän och folketingsledamöter.

– Inte heller vi går helt fria, säger Nils Erik Hansen, som leder dokumentations- och rådgivningscentret om rasdiskriminering.

Integrationsministern har själv kallat det här för ett fatalt fel, och systematisk glömska. Hon har, under trycket, också lovat alla berättigade ett medborgarskap. Men löftet kom sent, och det kom under galgen.

Kravet på integrationsministerns avgång har kommit från oppositionen, men också inifrån hennes eget parti, eftersom den här saken är en stor belastning i en kommande valrörelse.

Enbart Dansk Folkeparti har hittills beklagat att hon avgår.

Det förvånar inte advokaten Nils Erik Hansen. Han anser att integrationsministern har varit bakbunden av just Dansk Folkeparti

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4389383

Barnfamilj avvisades

En familj som ursprungligen kommer från Afghanistan utvisades på onsdagen till Italien. Trots att Emma Söderman, som har hjälpt familjen, hade kontakt med Migrationsverket dagen innan fick familjen ingen förvarning om avvisningen.

Tidigt på onsdagen stormade avvisningspersonal in i lägenheten i Högsby kommun i Kalmar. Mamman och de tre barnen, en månad, två år och åtta år gamla, befann sig i lägenheten och fördes till flygplatsen för att avvisas till Italien. Pappan befann sig inte i lägenheten. Han hade ett möte inbokat med Migrationsverket klockan ett samma dag.

– Pappan skulle ha gått på ett möte på Migrationsverket redan i måndags för att få information om sitt och familjens ärende, men på grund av sina hälsoproblem blev han inlagd på sjukhus. Jag kontaktade Migrationsverket och de sa att det inte var någon fara utan att vi skulle kontakta dem när han känner sig bättre. Morgonen efter stormar polisen in, säger Emma Söderman, aktiv i organisationen Asylgruppen, som har hjälpt familjen.

Familjen fick alltså inte veta att Migrationsverket hade beslutat att de ska avvisas. Pappan försökte överklaga beslutet men han hade inte fått information om att överklagan hade registrerats. Emma Söderman säger att handläggaren på Migrationsverket har sagt att att myndigheten har möjlighet att lämna ett ärende till polisen utan att tala om det för den asylsökande.

– Det är hemskt att de är så här brutala när det handlar om en familj som inte ens har avvikit, säger Emma Söderman.

 

Aida Ghardagian har också hjälpt familjen, som har befunnit sig i Sverige sedan augusti. Hon har inte hört någonting från dem efter avvisningen men hon talade med mamman i telefon när hon befann sig på flygplatsen.

– Jag hörde bara skrik och polisen som försökte stänga av telefonen. Hon ville vara med sin man och barnen frågade efter sin pappa, berättar hon.

Var pappan befann sig visste hon inte förrän på torsdagen. Han hade satts i förvar i väntan på avvisning och flögs till Italien på onsdagen.

– De är tillsammans nu och det är skönt att veta. Men situationen för flyktingar i Italien måste ha förvärrats sedan de lämnade landet på grund av att upproren i Nordafrika har tvingat många flyktingar dit. De har varit jätterädda för att återvända dit. Innan de kom till Sverige bodde de i en park i Italien.

 

Mikael Lönngren, familjens handläggare på Migrationsverket, säger att han inte kan uttala sig om det enskilda ärendet men säger precis som till Emma Söderman att verket inte behöver inte informera om avvisningen.

– Vi har den möjligheten när det gäller avvisningssbeslut med tvång, säger han.

 

Det här handlar om en barnfamilj som inte har avvikit, det kan ju inte vara att föredra att den eller de asylsökande som det gäller inte får reda på att de ska avvisas?

– Jag kan inte kommentera mer.

Läs mer: http://www.fria.nu/artikel/87173?__utma=1.888736198.1298743976.1298743976.1299330096.2&__utmb=1.2.9.1299330130799&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1299330096.2.2.utmcsr%3Dgoogle%7Cutmccn%3D%28organic%29%7Cutmcmd%3Dorganic%7Cutmctr%3DG%C3%B6teborgs+fria&__utmv=-&__utmk=63794863&sms_ss=email&at_xt=4d7234d941d8cef7%2C0#ixzz1Fq3uDubO

MP låter SD styra flyktingpolitiken

Lars Ohly (V): Miljöpartiet bäddar för fler omänskliga avvisningar

Under de senaste åren har högerextrema och främlingsfientliga partier fått ett ökat stöd runt om i Europa. För att möta dessa rasistiska stämningar behövs en stark politisk opposition som vill bygga ett rättvist och jämlikt samhälle som bekämpar de växande klyftorna – och som verkar för en mänsklig flyktingpolitik.

Med Moderaterna vid rodret förs nu en ännu hårdare flyktingpolitik än tidigare. Flyktingar massavvisas i dag i chartrade flygplan till krig och förföljelse i länder som Irak, Afghanistan och Somalia. Människor nekas sin rätt till vård för att de är asylsökande eller papperslösa. Omänskliga avvisningar av människor som är svårt sjuka genomförs, och föräldrar och barn förvägras rätten att återförenas i Sverige om inte bostad och försörjning kan garanteras i förväg.

I det läget väljer Miljöpartiet att ingå en överenskommelse med regeringen om migrationspolitiken som i stort sett inte innebär något nytt utan bara hänvisar till redan tillsatta utredningar.

Miljöpartiet legitimerar nu regeringens utvisningspolitik som är inhuman och rättsosäker och som de själva tidigare varit mycket kritiska till. De små steg i överenskommelsen som pekar på förbättringar är nästan enbart hänvisningar till redan pågående utredningar.

Det påstådda syftet är att uppnå parlamentarisk stabilitet och att hindra att Sverigedemokraterna ges inflytande. Det är ett dumt och mycket farligt spel som främst tycks handla om att få ingå i den borgerliga regeringskretsen. För att SD ska få inflytande krävs att SD och alla tre rödgröna partier kommer överens mot regeringen. I flyktingpolitiken kommer det aldrig att ske. Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna kommer aldrig att komma överens om flyktingfrågor. Men på grund av SD:s inträde i riksdagen är nu MP beredda att förändra sin politik i flyktingfrågor – och ger därmed SD en starkare roll.

Det som i stället krävs är en ny migrationspolitik.

  För det första måste massavvisningarna av människor till länder i krig stoppas. Den tolkning som gjorts av begreppet väpnad konflikt i utlänningslagen strider mot folkrätten och måste ändras. Ingen ska kunna avvisas till länder där det råder krig, väpnad konflikt eller svåra inre motsättningar.

  För det andra måste försörjningskravet vid anhöriginvandring avskaffas och rätten till familjeåterförening utökas.

  För det tredje måste bestämmelserna om kvinnors och HBT-personers asylskäl förbättras.

  För det fjärde måste bestämmelsen om synnerligen ömmande omständigheter ändras till särskilt ömmande omständigheter. Den gravt inhumana praxis som utvecklats med nuvarande formulering som grund har bland annat fått som konsekvens att apatiska barn nu avvisas från Sverige.

  För det femte ska rätten till vård gälla alla och fullt ut, alltså även asylsökande och ­papperslösa – inte bara vissa grupper.

  För det sjätte bör en regularisering genomföras i asylprocessen för att ge de papperslösa som i dag lever varaktigt i Sverige uppehållstillstånd.

  För det sjunde måste en rad förändringar göras för att stärka rättssäkerheten i själva asylprocessen. Kvaliteten på Migrationsverkets grundutredningar och landinformation måste förbättras. Migrationsverket ska inte utse offentligt biträde åt den asylsökande, sin egen motpart. Rätten till muntliga förhandlingar måste kunna uppfyllas.

Dessa krav är viktiga för att förbättra och på allvar förändra den svenska flyktingpolitiken. Före valet fanns här en gemensam rödgrön linje som Miljöpartiet nu överger för att i allt väsentligt i stället legitimera Moderaternas inhumana utvisningspolitik. Det är tragiskt.

Det enda sättet att inte låta främlingsfientliga krafter sätta dagordningen i flyktingpolitiken är att stå upp för den politik man faktiskt vill genomföra. Miljöpartiet borde fortsätta att opponera mot den migrationspolitik som vi och Miljöpartiet tidigare gemensamt kritiserade. Det kommer vi i Vänsterpartiet att göra.

Lars Ohly
”inhumant” Miljöpartiet har ingått i en överenskommelse med

”inhumant” Miljöpartiet har ingått i en överenskommelse med regeringen om migrationspolitiken. Något som Lars Ohly tycker är fel.

 

Lars Ohly, 54, Stockholm. Partiledare för Vänsterpartiet.

 

I går presenterades regeringens och Miljöpartiets överenskommelse om migrationspolitiken. Den innebär bland annat en fjärde migrationsdomstol, underlättande av arbetskraftsinvandring och att gömda flyktingbarn ska få gå i skolan. Vänsterpartiet menar att Miljöpartiet indirekt ger Sverigedemokraterna inflytande över flyktingpolitiken.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8658928.ab

Uppgörelse ska mota främlingsfientlighet

Regeringen har gjort en uppgörelse med Miljöpartiet om migrationspolitiken, som beskrivs av statsminister Fredrik Reinfeldt som ett medel för att stänga ute främlingsfientliga krafter.

Det innebär att Moderaterna har backat i en rad frågor och att Miljöpartiet och de små borgerliga partierna fått igenom många av sina krav.

Regeringen har valt en politik som stänger ute Sverigedemokraterna från inflytande i invandringsfrågan säger moderatledaren och statsministern Fredrik Reinfeldt:

– Ett vägval som stänger dörren för de främlingsfientliga krafter runtom i Sverige och i Sveriges riksdag som vill ha inflytande på ett område där vi med detta vägval markerar att vi stänger dörren, sade han.

Genom överenskommelsen med Miljöpartiet, som bygger på den förda politiken, skaffar sig regeringen majoritet i riksdagen för sin migrations- och asylpolitik fram till nästa val. Sverigedemokraterna lämnas därmed utan inflytande i denna fråga.

På en rad punkter ska invandringspolitiken bli mer human. Till exempel ska gömda papperslösa flyktingar få rätt till sjukvård, deras barn ska få gå i skola och det ska bli lättare för ensamkommande flyktingbarn att få stanna i Sverige.

När det gäller anhöriginvandring är partierna överens om att man till exempel ska kunna identifiera sig via DNA för att underlätta för grupper som saknar identitetshandlingar, till exempel de som kommer till Sverige från Somalia.

Det var i februari som Miljöpartiet inledde förhandlingar med regeringen för att mildra kraven för anhöriginvandring och förhindra skärpning generellt.

– En av de allra viktigaste frågorna som vi har drivit är vård för papperslösa. Vi är väldigt glada över att regeringspartierna har ställt sig på vår sida. Frågan om särskilt ömmande skäl i asylhanteringen har också varit viktiga, bland annat när det gäller apatiska flyktingbarnen. Där ser vi också steg i det här dokumentet som går i rätt riktning, sade hon vidare.

Arbetskraftsinvandringen från länder utanför EU blir kvar.

Många detaljer återstår och kommer att följas med den utredning på området som miljöpartisten Mikaela Waltersson och migrationsminister Tobias Billström kommer att presentera i maj.

Fazliddin Wahidi skriver från Afghanistan

Fazliddin Wahidi utvisades  den 7 februari 2011 till Afghanistan efter 9 år. Han skriver till mig :

Salam Nasim Sahar !

Det är jag Fazliddin Wahidi som utvisades den 7 februari från Sverige . Just nu jag är på sjukhus . Jag är jätte orolig och sjuk . Vad var  det mitt brott ,polis skickade mig på en gång i döden? Migrationsverket har inte förståd av mina problemmet efter 9 år avvisade mig till Afghanistan . Jag har inte familje och inte nära släkting som ta hand om mig . Jag har ingen pengar , jag har ingen hem , just nu mitt hjärta explodera . Jag har lämnat alla mitt liv och alla mina saker i Sverige . Jag kan inte leva utan familjen här . Jag är en ensamm människa i alla mitt liv.Verkligen jag behöve(…)

 

Ensamkommande flyktingar ska få prövning direkt

Migrationsverket ska börja pröva ensamkommande barns rätt att stanna direkt vid ankomsten till Sverige. Därmed kommer de fyra ankomstkommunerna att tvingas ta ett betydligt större ansvar än i dag.

Det handlar om Malmö, Sigtuna, Mölndal och Solna. Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson tror inte att de här kommunerna kommer att uppskatta det nya beskedet.

– De kommer nog att känna sig stressade, de kommer att känna att de får ta ett ansvar som inte de har bett om. Men om vi ska välja mellan barns rättigheter och den kommunala situationen så är det klart att vi måste välja barnens rättigheter varje gång, säger Dan Eliasson

De ensamma flyktingbarnen kommer ofta över Öresundsbron till Malmö, eller landar på någon av våra stora flygplatser och det är där som Migrationsverket har resurser att ta emot dem.

Tanken är att barnen sedan ska slussas vidare till någon annan kommunplacering och att det är där de också ska beviljas uppehållstillstånd, om de har rätt till det.

Men det kommer många fler barn till Sverige än regeringen hade räknat med och Migrationsverket har haft stora problem att placera ut barnen. Förra året kom det 2 400 barn ensamma till Sverige, de flesta pojkar i tonåren från Afghanistan och Somalia.

Läget har blivit akut, säger Dan Eliasson.

– Sedan kommunerna tog över ansvaret för ensamkommande barn 2006 så har ju antalet barn ökat med omkring 600 procent. Det innebär att det system vi har är utsatt för stora påfrestningar och det håller faktiskt inte just nu, säger Dan Eliasson.

Migrationsminister Tobias Billström är väl medveten om problemet och han har nyligen tillsatt en utredning som ska se över möjligheterna att tvinga fler kommuner att ta emot de här barnen. Men enligt Dan Eliasson finns det inte tid att vänta på vad utredaren kommer fram till.

I sin nya prognos som just lämnats till regeringen skriver därför Migrationsverket att något måste göras för de cirka 500 barn som just nu väntar i ankomstkommunerna, och om inget görs kommer de att bli fler.

– Det är ett dilemma mellan å en sidan barns rättigheter och å andra sidan ankomstkommunernas rättigheter. Vi skriver till regeringen att vi kommer att börja pröva barn i ankomstkommunerna om inte regeringen ger oss anvisningar att vi ska agera på något annat sätt, säger Dan Eliasson.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4367118