انجمن افغانها در سویدن | په سویدن کی دافغانانو ټولنه | Afghanska Föreningen i Sverige

Asylsökande

En afghansk asylsökande väntar på utvisning

 Dokumentär film på SVT.För att titta på film klicka på Han väntar på utvisning

Även papperslösa har rättigheter på jobbet!

Blir du diskriminerad eller trakasserad på jobbet?

Jobbar du för 20 kronor i timmen? 

Får du din lön i tid?

Blir du diskriminerad eller trakasserad på jobbet?

Jobbar du för 20 kronor i timmen? 

Får du din lön i tid?

Jobbar du utan rast?

Ladda ned broschyr om Fackligt center för papperslösa >> (PDF)

Aktuellt
Papperslösa på den svenska arbetsmarknaden – vad händer?
Seminarium, tisdagen den 11 maj. 
Läs mer här >> (PDF)

http://www.fcfp.se/

Fler blir kvar i Sverige trots utvisningsbeslut

Svåra utvisningar preskriberas
Fler blir kvar i Sverige trots utvisningsbeslut. Polisen har rekordmånga ouppklarade utvisningsärenden. Nu kritiserar polisen Migrationsverket. Kaliber | Hör hela programmet här

Allt fler personer som ska utvisas blir kvar i Sverige och polisen har idag rekordmånga ouppklarade utvisningsärenden. Nu kommer kritik från poliser mot Migrationsverket.

I Västra Götaland läggs ärenden i dag på hög för att prioritera lättare utvisningsärenden, enligt polisen.

– Vissa av de ärenden där vi ser att här är det verkligen svårigheter att nå resultat de får i princip ligga tills de preskriberas, säger Lars Skoglund, chef för gränspolisen i Västra Götaland.

Kaliber har kontaktat samtliga gräns- och utlänningsenheter inom Polisen och många säger samma sak. De får fler ärenden från Migrationsverket och många är svåra, om inte omöjliga, att verkställa.

Exempelvis kan det saknas identitets- och resehandlingar, eller så tar de länder de ska ta utvisas till inte emot dem.

Polisen har i dag rekordmånga utvisningsärenden på sitt bord, nästan 18 000.  Drygt 7 000 av dessa rör personer som polisen vet vart de befinner sig.

I ett och ett halvt års tid har polisen i Uppsala försökt utvisa Nabil Foad Ahmed till två olika länder, men inte lyckats. Idag bor han på madrasser på vardagsrumsgolvet hos vänner.

Det är inget värdigt liv, säger Nabil Foad Ahmed. Stefan Martingeno chef för utlänningsenheten i Uppsala, säger att det finns fler som Nabil, som polisen inte kan utvisa.

 – De lever i väntan på ett beslut och hoppas på ett beslut att kanske få en ny prövning vilket de ofta inte får, och samtidigt känner de sig väldigt rättslösa.

Poliser Kaliber varit i kontakt med talar om bristande utredningar från migrationsverket. Willie Aflarenko är chef för gränspolisen i Dalarna och Gävleborg.

– Nu är utredningar på 20 sidor och förut kunde de vara på 40-50 sidor. Våran uppgift är att verkställa, vi ska inte hålla på att utreda, men vi får utreda en hel del.

Mikael Ribbenvik, rättschef på Migrationsverket, håller inte med om kritiken.

– Polisen ska inte fatta några beslut. Det är möjligt att det finns uppgifter som polisen gärna vill ha som de får ordna själva.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4848595

 Hör hela programmet här

Mötet med Afghanistans flyktingar och repatriering minister

Den torsdag 24 november2011 kl. 18.00 hade Afghanistans flyktingar och repatriering minister ett möte med Afghaner i Stockholm, Sverige i svenska Afghanistans kommittés kontor. Deltagarna var bland annat:
Dr. Jamahir Anwari, minister för Afghanistans flyktingar och repatriering departementet. Ahmad Jawid Mojadadi Minister Rådgivare (Minister Counsellor) i Afghanska ambassaden i Oslo. Nasim Sahar ordförande i Afghanska förening tillsammans med några andra medlemmar och representanter från andra föreningar.

Ahmed Jawid Mojadadi öppnade mötet med ett tal och beskrev att minister för Afghanistans flyktingar och repatriering departementet har själv valt att träffa Afghaner som bor i Sverige för att diskutera samt få kolla läget för afghaner som befinner sig i Sverige.  Efter Ahmed Jawid Mojadadi, började Dr. Anwari berätta om sitt arbete inom departementet, samt beskrev hur de nya processerna för olika migrationspolicy går till, han talade om många olika viktiga saker, särskild om sin resa till olicka delar av landet , Iran , Pakistan , Australien , Grekland och Italien . Dr. Anwari nämnde de 60 så kallade ” nya orter ” som har byggts i olika delar av landet för de migranter som har kommit tillbaka till sitt hemland, han skildrade de städer att de ligger i slätter och öknar där ingen människa kan bo eftersom det finns inget vatten, el, vårdcentral eller någon annan typ av samhällsbehov. UNHCR och IOM organisationen som är en del av FN får årligen två hundra miljoner dollar för afghanska flyktingar i Afghanistan men tyvärr ingen ändring har skett.

Dr. Anwari upplyste om några av sina planer angående 1.4 miljoner Afghanska utvandrare i Iran och en miljoner i Pakistan , att han förhandlar med de två länderna att skriva på ett formellt avtal, för att de Afghaner som befinner sig i de här länderna få arbetstillstånd.

Dr. Anwari framhävde att Afghanistan, speciellt flyktingar och repatriering departementet inte är redo att ta emot Afghaner från andra länder, de kan inte anordna de primära uppgifterna för dem. Därför är det bättre att länderna som tvingar utvisa Afghaner ska ompröva sina beslut. Han har lovat att inte skriva under trepartsavtal. Han var mot utvisning av afghanska asylsökande från Sverige med tvång. Han säger att de länder som hjälper Afghanistan bör har tillsyn till våran kapacitet för att ta emot de som utvisas. Alla vet att vi har inte så mycket kapacitet ta emot afghanska flyktingar från Europa . I Grekland finns cirka 60000 afghanska flyktingar som väntar på sitt öde och 1500  av de  ville återvända till Afghanistan frivilig men vi har sina svårigheter och kunde inte hjälpa de.

På slutet Dr. Anwari svarade på några frågor och sen avslutades mötet runt kl. 21.30

  

Rapporter:  Khodadat Fetrat

översättare: Wais Waisy

En föreläsning om uppehållstillstånd på grund av anställning och starta eget på dari/persiska

Den afghanska föreningen i Stockholm ordnar informationsträff med juristen Nima Rostami:

En föreläsning om uppehållstillstånd på grund av anställning och starta eget på dari/persiska

Den 10 december 2011 kl.11.30 -14.30 ABF Stockholm 

Den 15 december 2008 trädde lagen om arbetskraftsinvandring i kraft med nuvarande lydelse. Denna lagändring möjliggjorde fri arbetskraftsinvandring från alla länder till Sverige. Sedan tidigare fanns det möjligheter för tredje lands medborgare (länder utanför EU) att ansöka om arbets- och uppehållstillstånd i Sverige på grund av anställning. Nyheten med lagändring var att man tog bort s.k. myndighetsprövning. Detta innebär att det var arbetsgivaren som bästa kunde avgöra sitt behov av arbetskraft och det var arbetsgivaren som skulle välja sin arbetskraft.  

Den svenska modellen av arbetskraftsinvandring var mycket generös och tillämpats också mycket generös. Hittills har Migrationsverket utfärdat drygt 40000 arbetstillstånd. De flesta är högutbildade och dataingenjörer. Det förekommer även arbetskraftsinvandring inom servicebranschen.

Den nya lagen har utnyttjats av vissa aktörer på marknaden och det har lett till att en rad myndighetskontroller. Med anledning av det har Migrationsverket för avsikt att skärpa tillämpning av lagen. Den 16 januari 2012 kommer att en del förändringar i tillämpningen av lagen om arbetskraftsinvandring att äga rum. Detta innebär att tillämpningen av lagen kommer att skärpas för att motverka fusk och skenanställningar.

Kom till informationsmötet och ta del av nyheterna inom lagen om arbetskraftsinvandring!  Den afghanska föreningen i Stockholm ordnar informationsträff med juristen Nima Rostami. Han kommer att hålla en föreläsning om uppehållstillstånd på grund av anställning och starta eget på dari/persiska

 

ABF Stockholm: Sveavägen 41
Beskowsalen våning 3
Lördag den 10 december 2011  ,  kl.11.30-14.30

 

I tryggt förvar

Vi är fyra studenter på Högskolan i Dalarna som  som har gjort en kort dokumentärfilm om
Mir Abbas Safaris öde i Sverige. Det vi ville var att få ut Mir Abbas historia. 
Visa på hur det kan gå till i Sverige idag, och på så sätt försöka väcka frågor 
om hur vi ska se på varandra och oss själva. Även om det är ett stort ämne 
som vi försökt få in i ett litet och kort format./Monika Bergdahl

Filmen ”I tryggt förvar” finns utlagd på Ordfront-TV:s
hemsida ( http://www.ordfronttv.se/?woo_video=i-tryggt-forvar ).

Detta är en film som inte är gjord av Ordfront TV:s redaktion men som vi vill uppmärksamma.

Så här säger filmarna själva:
“Det vi ville var att få ut Mir Abbas historia. Visa på hur det kan gå till i Sverige idag, och på så sätt försöka väcka frågor om hur vi ska se på varandra och oss själva. Även om det är ett stort ämne som vi försökt få in i ett litet och kort format.”

Filmen har hittills bara visats på Dalarnas filmfestival, där den vann pris för bästa dokumentär.
Filmen är gjord av fyra studenter på utbildningen film- och TV-produktion, på högskolan i Falun.

En film av Jenny Karlsson, Monika Bergdahl, Mardu Zarazaga och Jenny Rolander.

Produktion 2011

Barnen riskerar utvisning till Italien – trots att de helt saknar anknytning

Två syskon, 3 och 5 år gamla, kan komma att utvisas från Sverige till ett land där de inte har någon som helst anknytning

Hiyab, 3 år, och Deymond, 5 år, hittades övergivna i en lägenhet och hamnade hos fosterföräldrar i Boden. Nu riskerar de båda att utvisas till Italien, där de inte har någon som helst anknytning.

– Jag är fullständigt chockad, säger fostermamman Therese Nilsson, tillAftonbladet.

Barnen har bott hemma hos Therese och hennes man i ett år. Deymond är autistisk och har epilepsi. Under det gångna året har han börjat må bättre, men så kom beskedet om att de ska utvisas till Italien.

– Det var dit de kom efter att ha flytt från Eritrea. Därför ska de skickas tillbaka. Men barnen har ju ingenting som väntar dem där. Varken föräldrar eller släkt. Det är helt oförståeligt, säger Therese Nilsson.

Politikerna ska ”sätta sig ner och gå igenom lagen”

Nyheter24 ringer upp centerpartisten Abir Al-Sahlani, som tidigare upprepade gånger uttryckt sig starkt kritisk till Migrationsverkets beslut. Bland annat i fallet Ganna, där hon själv åkte ut till Arlanda för att protestera.

Men när Vänsterpartiet kom med ett förlag om ändring i utlänningslagen, så sade Centerpartiet tillsammans med resten av 

Alliansen ändå nej. Då sa Al-Sahlani till Nyheter24 att ”det pågår samtal”.

Hon har ännu inte hunnit höra talas om Hiyab och Deymond, eftersom hon befinner sig på konferens i Palermo.

Hur går samtalen, har ni kommit fram till något?

– Vi har bestämt att vi ska sätta oss ner och gå igenom utlänningslagen ordentligt. Vi har ännu inte något bestämt datum, det är ju väldigt mycket just nu. Men vi ska se till att vi hinner sätta oss ner i alla fall en gång innan nyår och sedan får vi ta upp det igen efter nyårshelgen, säger hon till Nyheter24.

Men när kommer det hända något konkret? Nu kommer nya fall gång på gång?

– Det är viktigt att vi har den juridiska kompetensen säkrad innan vi gör något, sedan ska vi ju bjuda in organisationer och så som får vara med.

Al-Sahlani håller med om att något måste göras, men kan inte säga något konkret, annat än att rikta fortsatt kritik mot Migrationsverket.

– Det är ju inte säkert att det blir något förslag om ändring. Lagen kan vara bra som den är, men sen är det hur Migrationsverket tolkar den. Vi måste pressa Migrationsverket, vi får inte nöja oss, säger hon och fortsätter:

– Som det ser ut i lagen nu så finns det juridiskt utrymme till att stoppa den här typen av utvisningar, men det är Migrationsverket som tolkar den snålt.

 

Regeringen och MP i uppgörelse om asylsökande

Asylsökande som fått avslag ska kunna hållas i förvar i högst två månader i väntan på avvisning, enligt en överenskommelse mellan regeringen och Miljöpartiet. I dag finns ingen gräns för hur länge någon kan hållas i förvar.

Migrationsminister Tobias Billström är nöjd med uppgörelsen.

– Jag tror det är viktigt att man ur rättssäkerhetssynvinkel har en bortre gräns för hur länge man får ha en person i förvar. Det är i sig en mycket stark, integritetskränkande åtgärd. Vi har kunnat ha människor i förvar hur länge som helst, men nu får vi en bortre gräns och det tycker jag är bra, säger Tobias Billström.

Partierna har enats om en lagrådsremiss som baseras på ett EU-direktiv som Sverige måste genomföra.

De flesta som söker asyl lämnar Sverige frivilligt när de fått avslag. Men de som vägrar ska, enligt uppgörelsen, normalt kunna hållas i förvar i högst två månader i väntan på att en avvisning kan genomföras.

Vid synnerliga skäl ska tre månader gälla, vilket är tre månader mindre än EU:s maxgräns.

Om personen inte samarbetar ska han eller hon kunna hållas inlåst i tolv månader, sex månader mindre än gränsen i EU-direktivet.

Miljöpartiets riksdagsledamot Maria Ferm är nöjd med överenskommelsen.

– Vi har från Miljöpartiets håll drivit på att de här tidsgränserna ska vara så låga som möjligt. De tidsgränser som nu är föreslagna är också lägre jämfört med andra EU-länder och det är såklart väldigt positivt, säger Maria Ferm.

En annan ny regel är att om en person som exempelvis ska avvisas inte lämnar landet inom utsatt tid drabbas hon av ett förbud att resa tillbaka till Sverige och Schengenområdet under ett år.

Enligt EU hade förbudet kunnat vara i fem år.

– Det här är viktigt också för att ha en tydlig och klar signal om att vi vill att människor ska följa det regelverk som är uppställt. Ställer vi upp en tidsfrist ska människor också lämna Sverige inom ramen för den fristen, säger Tobias Billström.

Tror du det kan påverka hur många som går under jorden eller blir papperslösa?
– Det kan vara så att människor kanske tänker sig för två gånger innan man går över den här tidsfristen.

Den som väljer att frivilligt lämna Sverige efter besked om avvisning eller utvisning ska precis som tidigare ha två respektive fyra veckor på sig att lämna landet.

Mats Eriksson

Ekot

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4808230

Polisen utvisade man till fel land

Polisen i Gävle skulle utvisa en man till Iran — i stället skickades han till Irak. Nu riskerar mannen 15 års fängelse, misstänkt för att ha utgett sig vara medborgare i landet.

Mannen, som föddes i Irak, utvisades av Saddam Hussein på 1980-talet. Därefter blev han medborgare i Iran, rapporterar flera medier.

Mannen ansökte om uppehållstillstånd i Sverige 2002, men fick avslag. Varför han flögs till fel land är oklart, men händelsen har JO-anmälts.

– Polisen har uppenbart gjort fel. Vi har endast prövat om mannen kan utvisas till Iran. Polisen ska verkställa våra beslut. Inte fatta egna, säger Migrationsverkets rättschef Mikael Ribbenvik till Dagens Nyheter .

Utvisningen skedde i oktober förra året. Enligt bekanta till mannens syster sitter han fortfarande häktad på en polisstation i Bagdad.

– Jag reste till Bagdad och fick hälsa på min bror på polisstationen. Han satt i en mörk cell utan el tillsammans med flera andra. Jag kunde knappt se honom bakom gallret. Jag har inte haft kontakt med honom på ett par månader. Men bekanta i Bagdad säger att han fortfarande är häktad, säger mannens syster till DN.

I ett svar till JO medger polisen i Gävle att de gjort fel och att de nu ändrat sina rutiner.

TT


Information till asylsökande om razzior på arbetsplatser

Klimatet har hårdnat för asylsökande och papperslösa i Sverige. 
Gränspolisen har en särskild specialtränade civilpatrull – ”Möllevångspatrullen” – som gör civila razzior på arbetsplatser tillsammans med skatteverket. Spaningsarbete, id-kontroller på gatan och tips från allmänheten är andra nya metoder som används för att mer effektivt utvisa asylsökande utan uppehållstillstånd

Detta arbetssätt som startades i södra Sverige sprider sig i hela landet och har gjort att tvångsutvisningarna från Sverige ökat med 40 procent i år. 

I samband med att utvisningsprojektet startades skrev tidningar mycket om det ”Svarta Malmö” och pekade ut branscher och arbetsplatser där asylsökande jobbar för låga löner och under extrem dåliga arbetsförhållanden. Men skriverierna handlade inte om lösningar på hur dessa asylsökande kan få bättre lön eller bättre arbetsvillkor. Istället pekades  arbetsplatserna ut som i sin tur underlättade polisens arbete. Många asylsökande och arbetare utan uppehållstillstånd grips, sätts i förvar och utvisas. Varken polisen, migrationsverket eller de etablerade fackföreningarna bryr sig om att förändra villkoren för dessa arbetare. Många utvisas utan att ha fått sina löner eller får inte ens ta med sig sina tillhörigheter när de utvisas med tvång. Dessa skriverier och nyhetsinslag används av gränspolisen och migrationsverket för att rättfärdiga sina vidriga arbetssätt. Det är de asylsökande som inte har annan möjlighet att arbeta utan tillstånd som straffas hårdast genom att sättas i häkte och förvar och skickas tillbaka till de länder de har flytt ifrån. 

Numera slår patrullerna tillsammans med uniformerade poliser även till mot kaféer och föreningslokaler.

Vi vill uppmana dig att vara uppmärksam på gränspolisens och skatteverkets nya metoder. Dela med dig av informationen om civila patruller som spanar på papperslösa och polisens arbetssätt till andra asylsökande!

Att söka asyl är en mänsklig rättighet och kämpa för sin överlevnad är inte ett brott! Alla har rätt att stanna där de bor och arbetar!
Vi önskar dig lycka till!