Migrationsverket ska kartlägga hur utlänningslagens skrivning om synnerligen ömmande omständigheter tillämpas när det gäller barn. Det skriver migrationsminister Tobias Billström i dag på Svenska Dagbladets Brännpunkt

Därmed går han de kritiker av den nya utlänningslagen som finns i den egna alliansen till mötes.
Såväl folkpartister som kristdemokrater har flera gånger fört fram krav på att lagen måste formuleras om för att barnet bästa ska väga tyngre i asylprocessen. Enligt flera kritiker innebär skrivningen om synnerligen ömmande omständigheter att det har blivit svårare att få uppehållstillstånd i Sverige.
Skulle det visa sig att lagen tillämpas och tolkas snävare än vad som var avsett måste bestämmelserna ändras, skriver Tobias Billström i SvD.
Det var i samband med att den nya utlänningslagen infördes 2006 som begreppet humanitära skäl ersattes med skrivningen särskilt ömmande omständigheter.
Tanken är att dessa omständigheter i undantagsfall ska kunna leda till uppehållstillstånd när det inte finns några skyddsgrunder men där man i en samlad bedömning ger uppehållstillstånd efter att ha tagit hänsyn till framförallt den asylsökandes hälsotillstånd, anpassning till Sverige och situation i hemlandet.
Begreppet synnerligen ömmande omständigheter har blivit särskilt uppmärksammat på senare tid i samband med att de apatiska barnen har blivit allt fler och att flera av dem har fått utvisningsbeslut trots att de är i stort behov av vård.
Men för att få uppehållstillstånd på grund av synnerligen ömmande omständigheter måste den fysiska eller psykiska sjukdomen vara livshotande och den vård som kan ges i Sverige måste leda till förbättring. Att vården kan antas vara bättre i Sverige än i hemlandet är inte ett tillräckligt skäl för att bevilja uppehållstillstånd.
Regeringen kommer att vidta flera åtgärder för att stärka asylsökande barns rättigheter
Det skriver migrationsminister Tobias Billström (M) och övriga allianspartier på Svenska Dagbladets debattsida Brännpunkt.
Bland annat ska det bli lättare för personer som har fått avslag på sin asylansökan, men har barn i Sverige, att få söka tillstånd inifrån Sverige.
Meningen är att reglerna ska träda i kraft den 1 juli 2010.
Dessutom får Migrationsverket i uppdrag att kartlägga hur utlänningslagens skrivning om synnerligt ömmande omständigheter används när det gäller barn.
Är tolkningen och tillämpningen för snäv måste bestämmelserna ändras, skriver Billström.
Vidare får den redan pågående Målutredningen i uppdrag att se över om Migrationsöverdomstolen av rättssäkerhetsskäl ska ges en vidare roll än i dag och kunna ändra i Migrationsdomstolarnas domar.
Rapport
http://svtplay.se/v/1771043/starkta_rattigheter_for_asylbarn
Både Folkpartiet och Centerpartiet öppnar nu för att ändra i lagstiftningen, för att fler kommuner ska ta emot flyktingbarn som kommer ensamma till Sverige. Folkpartiet vill att det blir möjligt att tvinga kommuner att ta emot barnen
I dag vägrar en rad kommuner att ta emot ensamkommande flyktingbarn, och det råder skriande brist på platser i landets kommuner för dessa barn.
Migrationsminister Tobias Billström säger att om inte situationen blir bättre måste dagens system göras om i grunden. Och nu öppnar både Centerpartiet och Folkpartiet för att ändra i lagstiftningen, så att barnen kan placeras ut i landet.
– Det behövs en lagstiftning, som faktiskt i ett visst skede kan tvinga kommuner att ställa upp på en solidarisk politik, säger Ulf Nilsson, som är Folkpartiets talesperson i flykting- och migrationsfrågor.
– Vi tycker att det borde finnas ett lagrum där kommunerna faktiskt inte kan säga nej till att ta emot flyktingar, ställa upp med flyktingintroduktion, eller ställa upp för ensamkommande flyktingbarn, säger han.
Just nu väntar omkring 500 asylsökande barn och ungdomar som kommit till Sverige utan sina föräldrar, i tillfälliga så kallade transitboenden, i väntan på att få komma till någon av landets kommuner.
Migrationsverket talar om ett mycket ansträngt läge. Det är kommunerna själva bestämmer om de vill ta emot barnen. Omkring 100 kommuner har tecknat avtal med Migrationsverket, men det är alldeles för få enligt myndigheten.
Folkpartiet vill alltså ha en lagändring, som gör det möjligt för Migrationsverket att vid behov, kunna tvinga kommuner att teckna avtal om att ta emot ensamkommande flyktingbarn.
– Situationen börjar närma sig den punkten när vi måste överväga kraftfullare tag från statens sida. Men när vi når den punkten vågar jag inte säga. Vi skulle vilja ha en generell lagändring så att den möjligheten finns, säger Ulf Nilsson.
Riksdagsledamoten och centerpartisten Fredrick Federley säger att det även inom Centern nu diskuteras olika regeländringar för att lösa situationen med de här barnen.
– Det börjar att bli akut. Det här är kanske de som har det absolut tuffast, som befinner sig ensamma i Sverige. Och dem får vi inte vända ryggen, säger han.
Enligt Fredrick Federley är ett alternativ att tvinga landets alla kommuner att ta emot barnen, olika många beroende på kommunernas storlek. Ett mer lockande alternativ är enligt honom att låta staten helt och hållet sköta mottagningsverksamheten, och att kommunerna inte längre ska ha ansvaret för de här barnen.
– Men det viktigaste nu är att i första hand uppmana kommunerna att försöka teckna avtal snarast möjligt, så att vi kan komma undan den värsta puckeln som vi ser framför oss nu. Men vi ser också att kurvorna är konstant stigande, vilket gör att måste fortsätta att ha en diskussion om vad vi ska göra långsiktigt, ifall kommunerna inte tar sitt ansvar. Och mitt tålamod börjar tryta, säger Fredrick Federley, som är Centerpartiets talesperson i migrationsfrågor.
Karin Runblom
karin.runblom@sr.se
Vellinge kommun gör allt för att hindraflyktingbarnen
Men vare sig miljöinspektion eller brandsyn hjälpte.
Motdraget: en kommunal ekonomichef anser att vägföreningen ska köpa vandrarhemmet för att blockera anläggningen för invandrare.
Det kom inga barn till vandrarhemmet i Hököpinge i går. Hotbilden ansågs för stor, man kunde inte garantera deras säkerhet.
Sannolikt kommer de i dag i stället.
Från Vellinge kommuns sida har kommunalrådet Lars-Ingvar Ljungman förklarat att man ska undersöka möjligheterna att ”stoppa denna cirkus”, det vill säga anläggningen för ensamma flyktingbarn i hans kommun.
Redan i förrgår kväll sa han till Aftonbladet att brandsäkerheten inte var tillfredsställande. På det kaotiska mötet
i Hököpinge dömde någon annan ut vandrarhemmet eftersom det är ”fullt av mögel”.
”Helt okej”
I går var miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen på plats för att undersöka saken.
– Allt verkar helt okej. Vi har inte hittat mögel eller några andra kostigheter, förklarade miljöinspektör Margareta Malmqvist.
Brandinspektör har kommunen inte någon. I stället använder man sig av Andreas Nilsson i Trelleborgs kommun.
– Jag var där redan i augusti när vandrarhemmet bytte ägare. Det är inga problem att använda rummen på nedervåningen för boende. På ovanvåningen finns kök och sju rum som kan användas av personal, säger han.
Har Vellinge kommun hört av sig i dag?
– Ja, de ringde på förmiddagen och undrade om byggnaden kan bli godkänd ur brandsynpunkt. De fick samma svar.
”Blockera etablering”
Om nu kommunen misslyckas med sitt uppsåt att stoppa verksamheten finns det andra som är aktiva
i samma ärende.
En av dem är Robert Odeberger, ordförande i Hököpinge vägförening och ekonomichef i Hörby kommun. Han bor 50 meter från vandrarhemmet.
I ett mejl föreslår han att vägföreningen ska ha ett extra möte eftersom hans uppfattning är att ”föreningen måste förvärva vandrarhemmet för att blockera denna typ av etablering”. Han tycker att byggnaden, som nyligen bjöds ut för över sex miljo
ner, kan användas som möteslokal.
Står inte för förslaget
När Aftonbladet ringer honom om saken blir han helt ställd.
– Ja, jag hade ju en tanke om att föreningen kunde köpa vandrarhemmet. Men det var bara en tanke.
Men du kontaktade ju hela styrelsen.
– Ja, jag skickade nog ett sms. Men jag har tänkt om nu.
Nej, du skickade ett mejl från kommunens dator.
– Jag har en arbetsdator som jag använder även privat. Men jag vill inte längre stå för mitt förslag eftersom det inte är vägföreningens uppgift att äga fastigheter.
Så nu tycker du att flyktingbarnen kan flytta in?
– Nej, jag tror inte att det blir någon bra verksamhet. Risken för kulturkrockar och konflikter är uppenbar. Det kan komma att hända saker. Det finns många mammor här i samhället som är oroliga.
Samtidigt finns 207 ensamma flyktingbarn i Malmö som väntar på att bli utplacerade i landet.
– Jag förstår inte hur det kan finnas folk som är fientliga mot de unga vi får hit. De har upplevt svåra trauman och behöver stöd. De är inte kriminella, de är flyktingar, säger sektionschef Stefan Berseus.
Kommunledningen och boende i moderatstyrda Vellinge i Skåne har protesterat mot att ensamma flyktingbarn ska bo där i väntan på asylprövning. Nu säger migrationsminister Tobias Billström att Vellinge borde ta emot flyktingbarnen
|


