انجمن افغانها در سویدن | په سویدن کی دافغانانو ټولنه | Afghanska Föreningen i Sverige

Asylsökande

Utlänningslagen anpassas till två EU-direktiv

Den 1 januari 2010 anpassas den svenska utlänningslagen för att uppfylla kraven i EU:s skyddsgrundsdirektiv och asylprocedurdirektiv. Den största förändringen för asylsökande är att olika former av statusförklaringar kommer att beviljas tillsammans med uppehållstillståndet

EU har antagit gemensamma asylregler för att öka rättigheterna för asylsökande i EU:s stater. Skyddsgrundsdirektivet innehåller bestämmelser om vilka personer som ska beviljas skydd som flyktingar eller skyddsbehövande i EU-länderna och vilka rättigheter dessa ska få inom EU. Asylprocedurdirektivet innehåller bestämmelser om hur asylprocessen ska gå till.
 
Flyktingar
För personer som får uppehållstillstånd som flyktingar (enligt Genèvekonventionen) innebär förändringarna av utlänningslagen att de slipper ansöka om flyktingförklaring. De kommer nu automatiskt att få flyktingstatusförklaring.
 
Skyddsbehövande
Den reviderade utlänningslagen delar upp skyddsbehövande i två kategorier — alternativt skyddsbehövande och övriga skyddsbehövande. Den första kategorin får en internationell statusförklaring som grundar sig på bestämmelserna i EU:s skyddsgrundsdirektiv. Den andra kategorin, de övriga skyddsbehövande, får en svensk statusförklaring som endast gäller i Sverige.
 
Synnerligen ömmande omständigheter
Dagens regler i utlänningslagen om synnerligen ömmande omständigheter kommer att finnas kvar efter nyår. En person som får uppehållstillstånd på grund av sådana omständigheter får ingen särskild statusförklaring.
 
Mer information
Mer information om de nya reglerna kommer att publiceras på denna webbplats den 1 januari under Skydd och asyl i Sverige, Asylregler.

Avvisningen kan strida mot internationell rätt

rims juridiska ombud Thabo ‘Muso hoppas att Karims fall ska bli ett vägledande beslut om att det inte går att klara sig i Kabul utan ett socialt nätverk. Avvisningen kan också ha stridit mot en FN-konvention och mot EU:s skyddsgrundsdirektiv.

Publicerad: Onsdag 30 december 2009 | 15:57

– Karim är ett levande bevis på att det inte fungerar att leva i Kabul om man inte har något nätverk, säger Thabo ‘Muso. Nu är det bevisat svart på vitt.

 

FN-organet UNHCR har tidigare kritiserat avvisningar av personer som inte känner någon i Kabul.

– Att ha ett nätverk är mycket viktigt i Afghanistan, det är det som gör att man kan få ett jobb eller någonstans att bo, sa Hanne Mathisen, talesperson för UNHCR Norden och Baltikum, till FRIA innan Karim Qasimi avvisades. Scenariot om han utvisas är att han kommer bli extremt fattig, utan jobb och hem. Det är orimligt att utvisa någon till en sådan situation.

Enligt en dom från Migrationsöverdomstolen ska UNHCR:s bedömningar väga tungt. 

Så blev det inte i Karims ärende. I en tidigare intervju med FRIA kommenterade Mikael Härdig, som handlagt Karims ärende hos Migrationsverket, distansen mellan Migrationsverkets och UNHCR:s slutsatser.

– Vi är helt olika organisationer. Deras information är värdefull, men vi är inte bundna till den enligt svensk lag, vi gör vår egen tolkning.

Men Thabo ‘Muso pekar på att Sverige måste följa EU:s skyddsgrundsdirektiv. Direktivet innebär bland annat att FN-konventionen om sociala, ekonomiska och kulturella rättigheter – det vill säga att alla har rätt till mat, kläder och boende – ska tillämpas vid bedömningen av asylbehov.

– Precis som UNHCR påtalat fick Karim Qasimi varken arbete eller bostad i Kabul och om han inte hade fått ekonomisk hjälp från frivilliga i Sverige hade han inte klarat sig. Därmed visar avvisningen att Sverige har brutit mot skyddsgrundsdirektivet, säger Thabo ‘Muso.

Till sitt stöd för att det går att avvisa personer utan nätverk till Kabul använder Migrationsverket bland annat en icke namngiven rapport, omnämnd som ”en nyligen publicerad studie” och rapporten Home Office UK Border Agency, Country of Origin Information Report, från 2008. 

Thabo ‘Muso påpekar att det är märkligt att Migrationsverket kan utläsa att säkerhetsläget är stabilt i rapporten när det i den bland annat står att ”Kabul inte kan ses som stabilt eftersom det förekommer bombningar”.

Vägledande för Karims avvisningsbeslut var en dom från Migrationsöverdomstolen. Domen gäller en 28-årig man från provinsen Ghazni som skulle avvisas till Kabul med motiveringen att ”även om situationen i Afghanistan är svår för återvändande afghaner – får det anses vara fullt möjligt, relevant och rimligt för A att använda ett internt flyktalternativ till t.ex. Kabul”.

– Förhållandena är inte lika svåra i Kabul som på andra håll i Afghanistan. Man bygger banker och affärscentra och UNHCR medverkar när afghaner från grannländerna vill flytta hem till Kabul, sa lagmannen Sten Wahlqvist på Migrationsöverdomstolen till DN efter beslutet om 28-åringen.

Men att det etableras banker är inget bevis för att levnadsförhållandena förbättras, enligt Thabo ‘Muso. Folk utan pengar handlar inte och nekas banklån. 

Sten Wahlqvist pekade också på att det finns internationella hjälporganisationer i Kabul, i sin kommentar till DN.

– Jag har varit ombud för drygt hälften av de afghaner som tvångsavvisats från Sverige, säger Thabo ‘Muso. Jag vet att varken UNHCR eller andra biståndsorganisationer erbjudit hjälp med resor, mat eller bostad. Biståndsarbetare flyr landet. UNHCR evakuerar sin personal.

Beslutet från Migrationsöverdomstolen används som praxis vid liknande mål. Om ett nytt fall kommer upp till Migrationsöverdomstolen kan ny praxis bildas och Eva Jagander, kammarrättsråd, säger:

– Om Karim nu är tillbaka är det möjligt att målet kommer upp till vår instans, men tills det finns ny praxis är det nuvarande skrivningar som gäller.

Thabo ‘Muso yrkar nu på att Karim Qasimi ska få permanent uppehållstillstånd.

Karim tillbaka i Göteborg efter hårt kritiserad avvisning

http://www.goteborgsfria.nu/artikel/82037

Karim tillbaka i Göteborg efter hårt kritiserad avvisning

Karim Qasimi, 20 år, avvisades till Kabul i april trots att han aldrig varit där. Efter en lång flykt är han nu tillbaka i Göteborg och vittnar om hur han varken kunde få bostad, arbete eller hjälp från biståndsorganisationer i Kabul.

– Är det kallt ute? frågar Karim när han öppnar dörren till lägenheten i Göteborg där han nu bor hos en bekant.

 

Snön har lagt sig på marken utanför och Karim bjuder på kaffe och pepparkakor. Han mår bra svarar han på den självklara frågan, men kanske inte så bra ändå. Sömnsvårigheterna och minnesbilderna tär på en, säger han.

FRIA har sedan ett år tillbaka följt Karim, som är född i Afghanistan men som flydde till Iran som sexåring med sin moster efter att hans pappa förts bort av talibaner och hans mamma och syster mördats. Livet som papperslös i Iran blev ohållbart och i november 2006 kom Karim som flykting till Sverige. Han läste på gymnasiet och jobbade som diskare när han två år senare fick avslag på sin asylansökan och togs i förvar.

Första gången FRIA träffade Karim var han inlåst på Sahlgrenskas psykiatriska avdelning eftersom han mådde för dåligt för att vara på förvaret. På sjukhuset utförde han ett självmordsförsök och innan avvisningen tog han en överdos tabletter som gjorde att han inte var vid medvetande när det specialchartrade planet lyfte den 3 april 2009.

Många engagerade sig mot avvisningen, bland annat den afghanska ambassaden. Men utan resultat.

Enligt Migrationsverket kan man inte avvisas till provinsen Ghazni, som Karim kommer från, eftersom där råder väpnad konflikt. Däremot ser verket Kabul som ett rimligt alternativ.

På plats i Kabul kan avvisade personer få hjälp av humanitära organisatoner, enligt Migrationsöverdomstolen. Det var också vad gränspolisen sa till Karim vid avvisningen. Någon sådan hjälp fanns inte.

– Den man som hade ansvar för att ta emot mig körde mig till en central och dumpade han mig där med mina två väskor.

Den 7 april skickade Karim ett sms till FRIA: ”Jag är helt förvirrad/…/. Det finns ingen organisation som kan ta emot mig. Allting är möjligt att hända mot mig, våldtäkt, rån/…/”. Han sökte upp olika organisationer och efter ett par veckor fick han ett besked från en FN-anställd.

– Hon sa att vi kan inte hjälpa dig för FN har meddelat Sverige många gånger att vi inte kan hjälpa tvångsavvisade.

Från svenska ambassaden kunde Karim inte heller få någon hjälp och det enda Röda Korset kunde göra var att erbjuda boende på ett hem för psykiskt sjuka.

Tack vare pengar från bekanta och frivilliga i Sverige kunde Karim betala för hotell och mat, annars hade han tvingats att sova ute.

– Jag träffade en annan kille som avvisats från Sverige som var hemlös. Utan pengar kan man inte få jobb och lägenhet. Invånarna i Kabul lider och är så hungriga att de gör vad som helst för att tjäna pengar – även att döda. På det första hotellet jag bodde försvann 3-4 personer som blev kidnappade. Alla är rädda hela tiden, åker man taxi är man rädd att den ska explodera.

I början vågade Karim knappt gå ut själv, men efter ett tag gick han till ett torg där män samlades för att söka jobb.

– De hade kommit till Kabul från landsbygden för att söka jobb, men de sa att det var ett helvete. De väntade hela dagarna men fick aldrig något.

Karim gick till svenska ambassaden och erbjöd sig att jobba som tolk för soldater i landet, men fick inget sådant jobb.

Att bo på hotellet var heller inte säkert.

– Polisen kom varannan natt ungefär och sökte igenom mina papper och saker och undrade varför jag stannade på hotellet så länge.

Karim bestämde sig för att återigen fly från Afghanistan och sist FRIA skrev om honom befann han sig i Aten, efter att ha gått över landsgränser, smugglats i bussar, gripits av gränspoliser och suttit i grekiskt förvar.

När han släpptes därifrån fortsatte han med tåg genom Europa. På tågstationen i Hamburg stoppade polisen honom och tog honom till ett boende för asylsökande. Men det var inte låst och han kunde ta sig därifrån och fortsätta till Göteborg. Nu kan han bara vänta på att Migrationsverket tar ett nytt beslut.

– Jag hoppas att Migrationsverket tänker på vad som händer med de afghaner de avvisar, säger Karim.

Läs mer

 Avvisningen kan strida mot internationell rätt

http://www.goteborgsfria.nu/artikel/82038

War in Afghanistan: Strategy, Military Operations, and Issues for Congress

Congressional Research Service (CRS) rapport innehåller bl.a. en analys av den aktuella utvecklingen i Afghanistan. Rapporten är utgiven 3 december 2009.

Länk till externt dokument: http://www.unhcr.org/refworld/pdfid/4b3217e82.pdf .

Flyktingpojkarna kom med tåg

Blev inte avslängda i skogen av lastbilschaufför

De fem flyktingpojkarna från Afghanistan dumpades inte i skogen av en lastbilschaufför.

De kom med tåg, men eftersom de inte hade någon biljett kastade SJ av dem i Sävsjö

Pojkarna kom med ett X2000 från Malmö på julaftons förmiddag. När de inte ville köpa biljett ombord sattes de av i Sävsjö.

– Det är mycket som tyder på att killarna inte blev avslängda från en lastbil i Sävsjö. Vi har fått in uppgifter som pekar på att de kom med tåg från Malmö. Och sedan släpptes av i Sävsjö, säger Nils-Erik Eriksson på Jönköpingpolisen.

Ingen biljett

– Det förklarar också varför killarna kom gående längs med järnvägsspåret. Så nu jobbar vi på att få fram vad det är som verkligen har hänt, säger Nils-Erik Eriksson.

De fem ungdomarna, mellan 14 och 18 år kommer från Afghanistan. De har berättat att de färdats i 18 dagar i en container på en lastbil i hela vägen från Afghanistan.

När pojkarna upptäcktes i Sävsjö omhändertogs de av Sävsjös församling och fick bo i Höglandskyrkans källare.

Missförstånd – inte lögn

Församlingens pastor Jonas Nyström säger att det rör sig om ett missförstånd och att pojkarna inte ljugit.

– Vi har inte haft tillgång till någon riktig tolk.

Endast en av pojkarna talar några ord engelska. Därför har ett översättningsprogram på internet använts för kommunikation.

SJ bekräftar att pojkarna kom med ett X2000 tåg mellan Malmö och Stockholm. De upptäcktes utan biljett i första klass-kupé i Alvesta.

Stannade för att släppa av

– Eftersom de inte ville köpa någon biljett så tog personalen ett beslut att göra ett extra stopp i Sävsjö och släppa av dem, säger Sven-Ingvar Håkansson på SJ:s presstjänst.

Enligt Håkansson ringde personalen polisen och informerade om att de släppt av pojkarna.

Så ni dumpade pojkarna i Sävsjö?

– Vi visste inte att det var flyktingbarn, det var en vanlig avvisning av icke-betalande. Och vi släppte inte av dem mitt i skogen utan i en tätort, säger Sven-Ingvar Håkansson.

Socialtjänsten i Sävsjö kommun ska nu placera fyra av pojkarna på ett ungdomshem i Göteborgsområdet. Den äldsta pojken, 18 år, kommer att placeras på Migrationsverkets förvar i Mölndal. Enligt polisen är det redan klart att pojkarna söker asyl i Sverige, skriver TT.

Läs tidigare artiklar:

  ”Vi trodde att vi skulle frysa ihjäl” Detta är pojkarna som dumpades i den småländska skogen – efter veckor i en container
  Pojkarna hittades dumpade i skogen Efter veckor i ett lönnfack i en container – flyktingpojkar hittade i skogen utanför Sävsjö
 

Flyktingarna (de fyra på vänster sida bordet och pojken läng

Flyktingarna (de fyra på vänster sida bordet och pojken längst bort på högra sidan) togs omhand av Höglandskyrkan församlingsmedlemmar.
Foto: Rolf Grönwald/Höglandnytt

Flyktingpojkar
dumpade i skogen

Pojkarna smugglades genom Europa i ett lönnfack i en container.

På julaftonen dumpades de i skogen utanför Sävsjö.

Nu har de fem flyktingarna tagits om hand av Höglandskyrkan.

De fem, alla pojkar eller unga män i åldrarna 14–18 år, kommer från Kabulregionen i Afghanistan.

I 18 dygn har de transporterats genom Europa gömda i en container. På julaftonen blev de avsläppta i snön i skogarna utanför Sävsjö.

Först gick pojkarna vilse i skogen, men lyckades sedan följa järnvägssåret in mot Sävsjö där de till sist sökte hjälp utanför polisstationen.

De var då bara iklädda tunna kläder och gymnastikskor.

”Ren tur”

Polisen kontaktade i sin tur Höglandskyrkan vars församlingsmedlemmar tog hand om pojkarna.

– Vi har haft en köldknäpp här de senaste dagarna, så det var ren tur att de hittade järnvägsspåret. Hade de inte gjort det hade de förmodligen frusit ihjäl, säger Jonas Nyström, pastor på Höglandskyrkan till Aftonbladet.

Enligt honom var pojkarna väldigt medtagna när de hittades.

– De har inte haft tillgång till vare sig mat eller vatten, så de var rejält uttorkade och hungriga, säger han.

Människosmugglare

Pojkarna tycks ha kommit till Sverige med hjälp av en människosmugglare. De har färdats via Iran vidare upp genom Europa.

Ingen av pojkarna har kunnat lämna några uppgifter om vem de färdades med.

För pastor Jonas Nyström har de berättat att de sista fyra dagarna var iskalla.

– Nu har de tagits om hand av våra medlemmar i Höglandskyrkan som har ställt upp med mat och kläder, och pojkarna har deltagit i våra aktiviteter, säger han.

Under måndagen ska de svenska myndigheterna kontaktas.

Polisen hade på söndagen inte inlett någon förundersökning om misstänkt männikosmuggling.

– Vi har överlämnat ärendet till Migrationsverket, säger Jan Lagerqvist, vakthavande befäl i Jönköpings län.

Den pojken som är 18 år kommer att tas hand om Migrationsverket. De övriga tas hand om kommunens socialtjänst.

Dokument Lifos 21957

Rättschefens rättsliga ställningstagande angående Flykting- och skyddsbehovsbedömningar rörande sökande som tillhör särskilt utsatta grupper

Öppna dokument (PDF-dokumentet öppnas i ett nytt fönster)

Försörjningskrav vid anhöriginvandring införs

Regeringen har i dag överlämnat propositionen som innebär att ett försörjningskrav vid anhöriginvandring införs den 15 april 2010 till riksdagen

– Arbetslinjen ska gälla i migrationspolitiken som på alla andra områden. Försörjningskravet ger ett tydligt incitament att söka arbete och att bosätta sig på orter där chansen till arbete och bostad är som störst, säger migrationsminister Tobias Billström.

Försörjningskravet är ett villkor för att en utlänning ska beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person i Sverige. Försörjningskravet innebär att personen i Sverige ska ha tillräckliga inkomster för att klara sin egen försörjning och boendekostnad. Det ska dessutom finnas en lämplig bostad för familjen.

– När anhöriginvandringen sker oplanerat och utan en ordnad inkomst eller bostad för familjen innebär det stora påfrestningar för såväl enskilda som för samhället och inte minst kommunerna. Med försörjningskravet kommer nyanlända till ett innanförskap och inte till ett utanförskap. Det ger mer ordning och reda i de kommuner som tar ett stort ansvar för mottagandet, säger migrationsminister Tobias Billström.

Försörjningskravet ska inte gälla barn och deras föräldrar. Inte heller ska det gälla för svenska medborgare, utlänningar som bott i Sverige i fyra år, flyktingar eller vissa grupper utlänningar som beviljats uppehållstillstånd som skyddsbehövande.

Kontakt

Markus Friberg
Pressekreterare hos Tobias Billström
work 08-405 57 96
cell 0702-61 30 84
e-post till Markus Friberg
http://www.regeringen.se/sb/d/12410/a/137204
Prop 2009/10:77 Försörjningskrav vid anhöriginvandring

Gert Gelotte: Låt Karim leva i fred!

Karim dumpades som skräde på flygplatsen i Kabul. Nu är Karim i Sverige igen. Hemma, eftersom han inte är hemma någon annan stans, skriver Gert Gelotte

Karim är hemma igen, inte i Åseda, men i Göteborg. Det var här han låstes in på förvar, försökte ta sitt liv, reparerades till avvisningsbart skick på psyket, försökte ta sitt liv igen och låstes in på häktet, där han fyllde 20 år.

När Karim strax före påsk förstod att avvisningen till Kabul närmade sig svalde han 40 sömntabletter och kvicknade till först när det chartrade planet mellanlandade. Han var då fängslad med hand- och fotbojor samt midjebälte.

Av detta kan man dra slutsatsen att Karim är en grov brottsling som det svenska samhället till betydande kostnader måste göra sig av med. Men Karim har inte begått några brott. Han kom till Sverige som föräldralös 17-åring. I småländska Åseda fick han vänner, lärde sig läsa och skriva och kände sig trygg. Ett alternativ till förvaret, psyket och häktet i Göteborg hade varit gymnasieskolan.

Men ungdomars behov av trygghet är inte asylskäl. Karim dumpades som en säck mänskligt avskräde på flygplatsen i Kabul och övergavs. Till historien hör att han aldrig tidigare varit i Kabul, utan växt upp som illegal invandrare hos en nu försvunnen moster i Iran.

Men afghaner skall till Afghanistan och Kabul är en tillräckligt säker plats att vara internflykting på, anser svenska myndigheter. Det anser ingen annan. Både FN och människorättsorganisationer på plats beskriver Kabul som en livsfarlig plats för en ensam flykting.

”Jag var sjuk och skräckslagen”, skriver Karim om sina två månader i Kabul. Inget jobb, ingen bostad, ingen hjälp från vare sig FN, svenska ambassaden eller afghanska myndigheter. Karim överlevde med hjälp av en mobiltelefon och pengar från svenska vänner.

Två månaders elände i Kabul kostade 30 000 kronor. Flykten tillbaka till Sverige tog tre månader, kostade 80 000 kronor och gick via Dubai, Iran, Turkiet, Grekland, Italien, Frankrike, Tyskland, Polen, Tyskland och Danmark. Denna odyssé har allt en modern Homeros kunde önska sig – nattliga bergsvandringar, mutade poliser, dramatiska flygresor, falska pass, livsfarliga sjöfärder, oväntade vänner, polisarrester, irrfärder med bil, buss och tåg, vidriga flyktingläger och en massa tur.

Nu är Karim hemma igen. Hemma eftersom han inte är hemma någon annan stans. Och här får han alltså inte vara. Fast han får inte skickas till Kabul heller. För närvarande avvisas inga afghaner från Sverige till Kabul. Det finns inget återvändandeavtal mellan Sverige och Afghanistan. Och enligt uppgift är ett av skälen att det är för farligt att anordna ett möte i Kabul mellan svenska och afghanska myndigheter och FN:s personal.

Så vad skall Sverige ta sig till med Karim. Tillsammans med sitt juridiska ombud gick han upp på Migrationsverket i Göteborg. Där ville ingen tala med honom. Så det får bli skriftväxling i stället. Karim hoppas på ett formellt beslut om verkställighetshinder av avvisningsbeslutet. Ett sådant hinder kan vad det lider leda till uppehållstillstånd.

När jag frågar Karim varför han flydde tillbaka hit, svarar han:

– Jag har bra minnen från Sverige. Här finns snälla människor som alltid har hjälpt mig. Här kan jag få leva i fred.

Ja, varför inte? Vad vore mänskligare – och billigare – än att låta Karim leva i fred?

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.275614-gert-gelotte-lat-karim-leva-i-fred-

Bröllop stoppades med pepparsprej

Ett bröllop på Stadshuset i Malmö förhindrades i sista stund av polisen på lördagen. Brudgummen var en flykting som skulle avvisas. Polisen använde pepparspray vid gripandet

 

Arkiv: Hussein El-alawi

MALMÖ. Mannen är 24 år. Han var efterlyst sedan han fått avslag på sin ansökan om politisk asyl och har hållit sig gömd.

Bruden är svensk medborgare. Malmöbon David Endre är vän till henne och var med som bröllopsvittne.
– Vi kom in i foajén och satte oss. Då kom det fram fyra civilklädda poliser och ville gripa brudgummen. När vi ställde oss i vägen började de slita och dra i oss. När vi inte flyttade oss sprutade de pepparsprej, säger David Endre.

Han är chockad och har fortfarande ont i ögonen, nio timmar efter händelsen.

Polisens användning av pepparsprej har nyligen granskats av JO, som efterlyst tydligare regler.

Men Anders Kristersson, inre befäl vid Malmöpolisen ser inget anmärkningsvärt i ingripandet på lördagen.
– De tvingades använda sprej eftersom mannen gjorde motstånd.

Anders Kristersson ser heller inget fel i att bröllopet förhindrades.
– Det gällde att agera innan de hunnit gifta sig.

På Migrationsverket tror kommunikationschefen Jonas Lindgren inte sina öron när han hör vad som hänt i Malmö Stadshus.
– Ett giftermål med en svensk medborgare har ingen betydelse när asylärendet avslutats. Varför skulle han inte kunna få gifta sig innan han avvisas? Det låter som ren och skär elakhet från polisen sida. Så här bör man inte få använda sin makt.

Jonas Lindgren förklarar att giftermålet däremot hade kunnat ha betydelse för asylärendet om bruden kom från ett annat EU- eller EES-land.
– Då hade det funnits vissa möjligheter att ärendet skulle tas upp igen i det andra landet. Men ett giftermål med en svensk påverkar alltså inte. Ärendet är avslutat i vårt system. Det borde polisen också känna till.

http://sydsvenskan.se/malmo/article608691/Brollop-stoppades-med-pepparsprej.html

Poliser tog till pepparsprej när bröllop stoppades

 دستگیری داماد افغان  توسط پلیس با اسپری فلفل در مراسم عروسی

Ett bröllop i Malmö på lördagen stoppades av polisen. När brudgummen, en 24-årig asylsökande från Afghanistan, skulle gripas trädde ett bröllopsvittne emellan. Och fick då smaka på polisens pepparsprej, skriver Sydsvenskan på nätet

Brudgummen har fått avslag på sin asylansökan. Polisen, med uppdrag att gripa mannen för utvisning ur riket, kände till bröllopsplanerna och skickade därför en patrull till Rådhuset, där vigselceremonin skulle äga rum.

När mannen skulle gripas uppstod tumult – enligt polisen för att vittnet gjorde motstånd. Vittnet hävdar att han endast ställde sig i vägen när de fyra civilklädda poliserna skulle gripa asylsökaren, och att han då fick pepparsprej sprutad i ansiktet.

Anders Kristersson, inre befäl vid Malmöpolisen, säger till Sydsvenskan att inget anmärkningsvärt skedde vid ingripandet:

– De tvingades använda sprej eftersom mannen gjorde motstånd.

Jonas Lindgren, kommunikationschef på Migrationsverket, har svårt att förstå polisens agerande:

– Ett giftermål med en svensk medborgare har ingen betydelse när asylärendet avslutats. Varför skulle han inte kunna få gifta sig innan han avvisas? frågar sig Lindgren.