Migrationsminister Tobias Billström kommenterar nu fallet med den irakier som regeringen beslutat ska avvisas till Irak. Migrationsverket skriver i ett tidigare beslut att det kan vara farligt för mannen att återvända. Men enligt

<a class="bold66" href="http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3107067" title="Irakisk man utvisas trots risk för hans liv (21 sept)”>Irakisk man utvisas trots risk för hans liv (21 sept)
– Den bedömningen som regeringen och Migrationsöverdomstolen har gjort visar att det varken förelåg skäl att bevilja den här mannen uppehållstillstånd i Sverige eller några verkställighetshinder, det vill säga risk för tortyr eller förföljelse i hemlandet, säger Tobias Billström.
Som Ekot berättade i går säger den irakiske mannen själv att han fruktar för sitt liv om han skulle återvända till Irak. I sin asylansökan berättar han att han i Irak stod Saddam-regimen nära. Han var chaufför och livvakt åt Saddam Husseins familj.
Han arbetade också i en hemlig domstol där han deltog när fångar torterades, med den bakgrunden är han rädd att återvända.
Och personer med hans bakgrund löper hög risk att utsättas för förföljelse och våld i Irak, det säger Christer Zettergren, generalsekreterare för svenska Röda Korset,
– Tyvärr är det så att situationen i Irak enligt internationella Röda Korset-kommitén och våra kollegor i Irak så har det försämrats de senaste sex månaderna och respekten för mänskligt liv har minskat och det finns ett utbrett våld igen.
Den här mannen som det handlar om nu vilken risk finns det för honom om han skulle återvända till Irak, som du ser det?
– Som vi ser det så tillhör en person med den här bakgrunden en högriskgrupp för att utsättas för våld vid återvändandet. Det är helt klart, säger Christer Zettergren.
Migrationsverket litar på mannens berättelse och skriver i sitt beslut från 2006 att det inte går att utesluta att han riskerar ”sitt liv och sin person” om han återvänder till Irak.
Men Säpo har klassat mannen som en säkerhetsrisk och därför fick mannen ett tidsbegränsat uppehållstillstånd. När han ansökte om permanent uppehållstillstånd beslutade alltså regeringen nu i somras att han inte får stanna i Sverige.
När det gäller säkerhetsärenden är det Säpo som hanterar avvisningen, men det är ännu oklart exakt när mannen ska avvisas.
Migrationsminister Tobias Billström tycker att det beslutet att avvisa den irakiske mannen var riktigt.
– Jag känner mig mycket trygg med det här beslutet. Vi har prövat omständigheterna noggrant från regeringens sida, vilket vi ska göra enligt lag. Och Migrationsöverdomstolen har dessutom gett sin bedömning i det här sammanhanget och jag ser ingen anledning att ifrågasätta den. Jag tror att vi fattade helt rätt beslut, säger Tobias Billström.
Tove Svenonius
tove.svenonius@sr.se
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3116253
I Frankrike har kravallpolis i dag tömt det största lägret utanför Calais som satts upp illegalt av papperslösa migranter. Flera hundra migranter greps och situationen var mycket spänd

Uppdaterad: 11:54
Det var kaotiskt i det skogsområde utanför Calais där flera hundra migranter levde i provisoriska kojor, tält och skjul. Tidigt i morse gick omkring 600 poliser in i området, som i folkmun kallas ”djungeln”.
Men polisen mötte motstånd, medlemmar i frivilligorganisationer hade radat upp sig för att hindra poliserna som på franska immigrationsmyndigheternas uppdrag, skulle rensa lägret.
Det blev spänt, och både sparkar och slag utdelades, men ingen skadades allvarligt.
– Polisen lyckades med sitt uppdrag, säger William Spindler som arbetar i Calais för FN:s flyktingorgan UNHCR.
– Nu är lägret tomt, alla migranter har förts bort av polisen, säger William Spindler.
Mellan 250 och 300 migranter greps, nästan hälften av de var under 18. Men att stänga lägret är i sig själv ingen långsiktig lösning säger William Spindler.
De flesta som bodde i lägret var afghaner och ska enligt FN-organet nu ha blivit lovade en asylprövning. Och de som inte har skäl att stanna ska frivilligt få återvända till sina hemländer, gör de inte det skickas de hem med tvång. Men William Spindler säger att man vädjar till myndigheterna att inte skicka hem någon som riskerar sina liv om de återvänder.
Myndigheternas främsta motivering till att stänga lägret är att det påstås vara en knutpunkt för samvetslösa människosmugglare, området har också dragits med stora sanitära problem och de senaste månaderna har flera sjukdomar härjat i det som kallats djungeln.
Flera mindre läger finns kvar i Calais utkanter. Myndigheterna har bestämt sig för att också de ska rivas.
Johan-Mathias Sommarström
johan-mathias.sommarstrom@sr.se
Trots att Migrationsverket har bedömt att en irakisk man riskerar sitt liv om han återvänder till Irak har regeringen beslutat att han ska avvisas. Anledningen är att han klassas som en säkerhetsrisk av Säpo
Den 45-årige mannen kom till Sverige från Irak 2003. Sedan dess har hans fru och söner fått uppehållstillstånd i Sverige men själv får han alltså inte stanna.
I sin asylansökan berättar mannen att han i Irak stod Saddamregimen nära. Han var chaufför och livvakt åt Saddam Husseins familj. Och han arbetade i en hemlig domstol där fångar torterades. Med den bakgrunden är han rädd för att återvända till Irak.
Hans rädsla kan vara befogad. Enligt Migrationsverkets beslut från 2006 kan det vara farligt för honom att återvända till Irak.
Migrationsverket skriver: ”Det går inte att utesluta att mannen kommer att bli igenkänd och därmed föremål för utomrättsliga åtgärder som riktas mot hans person eller liv.”
Ändå ska han avvisas eftersom Säpo bedömt honom som en säkerhetsrisk. Anledningen till säkerhetsklassningen är sekretessbelagd.
När någon klassas som en säkerhetsrisk är det i slutändan regeringen som beslutar om personen får stanna i Sverige eller inte. Och i somras undertecknade justitieminister Beatrice Ask ett beslut som säger att det inte finns något hinder för att avvisa honom.
Mannens familj säger att regeringen omöjligt kan ha tagit del av alla handlingar i ärendet, så här säger hans son.
– Det jag ber om är bara att man går igenom allt igen, jag vet att den här situationen är överspelad och allt är klart men jag hoppas att de kan kolla igen. Att de kan prata med honom och se om allt stämmer. För jag är säker på att det har blivit något fel.
Enligt juristen Birgitta Elfström som jobbar med människorättsfrågor har regeringen gjort fel i det här fallet. Det är nämligen olagligt att avvisa en person som riskerar sitt liv och sin säkerhet även om personen är en säkerhetsrisk.
– Sverige har skrivit på konventioner om att inte utsätta någon för tortyr eller omänsklig, förnedrande behandling och inte skicka personer dit där de riskerar detta. Detta är inte bara konventioner utan det är svensk lag. Europakonventionen är svensk lag och det är bara att acceptera att vi får inte göra detta och därmed måste en sådan här person få stanna i Sverige, säger Birgitta Elfström.
Nuri Kino
n.kino@journalist.com
Tove Svenonius
tove.svenonius@sr.se
Allt är inte elände i Afghanistan…
Sedan hösten år 2008 inrättades det afghanska Advokatsamfundet. Samfundet strävar bland annat efter att upprätthålla och förbättra kvalitén hos afghanska advokater. Det verkar även för att propagera för mänskliga rättigheter inom det afghanska rättsväsendet och den afghanska lagstiftningen
Tillkomsten av ett afghanskt advokatsamfund är av stor vikt för afghanska asylsökande. Skälet är att asylsökande via advokater kan efterforksa bevis
som är mycket viktiga i deras ärenden om asyl och uppehållstillstånd.
Afghaner som vill gifta sig i Sverige måste ofta införskaffa ett bevis om att de inte är gifta i Afghanistan. Det är en uppgift som ofta kan vara omöjlig och i annat fall tar mycket, mycket lång tid och kostar pengar. Det kräver även kontakter. Även om ett sådant dokument införskaffas är det inte ovanligt att Migrationsverket ifrågasätter äktheten av dokumentet som styrker att man inte gift sig i Afghanistan.
Afghanska advokater har däremot rätt att begära utdrag och intyg från domstolarna som styrker att man inte har ingått äktenskap. Advokaterna kan göra detta snabbare och sannolikt billigare än de kontakter man har på plats. Minst lika viktigt är att ett intyg som styrks av en afghansk advokat inte kan ifrågasättas på samma sätt som intyg som införskaffas av privatpersoner.
Afghanska advokater har även rätt att begära ut domar från afghanska domstolar. Dessa domar kan till exempel styrka att personer dömts till fängelse eller dödsstraff. De kan begära ut handlingar som styrker att en person åtalats. Sådana dokument är till skillnad från I Sverige inte offentliga och kan därför inte begäras ut av vem som helst. Sådan bevisning är ofta oerhört viktig när man skall styrka sina asylskäl eller skyddsskäl. Som de flesta asylsökande i Sverige vet, brukar Migrationsverket ifrågasätta äktheten hos sådana dokument ännu mer än annan bevisning. Migrationsverket ifrågasätter nästan alltid
alla former av dokument från Afghanistan som styrker asylskäl.
Om dess dokument införskaffas och intygas av afghanska advokater, kommer Migrationsverket sannolikt att få betydligt svårare att övertyga migrationsdomstolarna om att den bevisning för förföljelse som afghanska asylsökande åberopar, är falsk.
Den nya stora förbättringen hos det afghanska advokatsamfundet är att det nyligen skaffat sig en hemsida!
Adressen är: http://www.afghanbar.org
Genom den hemsidan kan afghanska advokater kontaktas och anlitas. Jag går inte i god för någon enskild advokat, men vill starkt uppmana alla afghaner i Sverige som söker uppehållstillstånd genom äktenskap eller bevis om förföljelse från den afghanska staten, att vända sig till afghanska advokater via hemsidan. Bevisningen bör samtidigt införskaffas i samråd med ombud i Sverige.
Kyrkbacken 27
169 62 SOLNA
Mobil: 0732-301 032 0732-301 032
Fax: 08-734 90 90
