انجمن افغانها در سویدن | په سویدن کی دافغانانو ټولنه | Afghanska Föreningen i Sverige

تظاهرات

تظاهرات در حمايت از پناهجويان افغان در سويدن

بتاريخ 26 ماه مارچ 2008 تظاهرات به ابتکار دوستان عنايت اله عادل( يکي از پناهجويان افغان که در معرض اخراج قرار دارد)  پيشروي پارلمان  برگزار گرديد اين تظاهرات از جانب سه حزب پارلماني  سويدن ( سوسيال دموکراتها ، حزب چپ وحزب محيط زيست ) حمايت گرديد. اما قبل از تظاهرات بحث  در کميسيون امور اجتماعي  پارلمان روي موضوع ” درگيري مسلحانه ” بود که اين اصطلاح چي تعبيري ميتواند داشته باشد . در حاليکه سه حزب اپوزيسيوني داراي مواضع مشترک بودند اما نظر به اقليت بودن شان در پارلمان نتوانستند ، موضع شانرا به کرسي بنشانند .آقاي کاله لارشون نماينده حزب چپ که هوادار سرسخت مدافع حقوق پناهجويان است، تاکيد ميورزيد که ” بازپس فرستادن پناهجويان افغان به خوشنامي سويدن در مسايل پناهندگي صدمه خواهد رساند.در تظاهرات روز چهارشنبه خانم ماريا ويترستراند سخنگوي حزب محيط زيست  آقاي کاله لارشون سخنگوي حزب چپ در امور سياست پناهندگي ، ماگدالينا ستريفرت سخنگوي حزب سوسيال دموکراتها در امور سياست پناهندگي  ، آقاي هارلد هولست به نمايندگي کميته سويدن افغانستان ، آقاي رضا جاويد به نمايندگي از انجمن افغانها در سويدن ، آقاي تابو موسو حقوقدان،  طرفداران عادل و ديگران صحبت نمودند . دراين تظاهرات نمايندگان اطلاعات جمعي خيلي زياد حضور داشتند وتظاهرات متذکره  در مطبوعات سويدن انعکاس خوبي يافت

راديو پژواک در مصاحبه با رضا جاويد

فوتو هاي تظاهرات

جریان تظاهرات درحماېت از پناهجوېان افغان در شهرکارلستاد سوېدن

از حق پناهندگی پناهجویان افغان و ايراني در سويدن ( سوئد) حمایت کنید

در قطار تظاهرکنندگان مشعل به ‌دست اشتراک نمائيد !  تظاهراتی بزرگ در استکهلم ، پنجشنبه 11  دسامبر2008

 معیارسنجش حقوق انسان برای اداره مهاجرت و دولت سويدن کجا تعیین میشود؟ مگر پناهجویان انسان محسوب نمی شوند، مگر قطع هزینه زندگی پناهجویان ـ  نقض آشکار حقوق انسان نیست، مگر اجازه کار نیافتن  ـ نقض حقوق انسان نیست؟ انسان بودن و احترام به ابتدایی ترین حقوق انسان چه ربطی به بومی و غیربومی و چه ربطی به داشتن و یا نداشتن اقامت دارد! به علاوه آیا اقدام اداره مهاجرت سويدن  به اخراج پناهجویان به افغانستان ، عراق و ایران  نقض آشکار حقوق بشر نیست؟ با این وجود آیا سیاست پناهنده پذیری امروزسويدن  با کلیه معیارها و مفاد قانون پناهندگی و کنوانسیون ژنيو که دولت سويدن هم یکی از امضاء کنندگان آن است ، مغایرت کامل ندارد؟در یک سال و نیم اخیر، جامعه سويدن شاهد بیشترین فشار پلیس بر متقاضيان پناهندگي افغان بوده است. تعدادی از آنها با توسل به زور اخراج شدند، بسیاری از آنها نیز در نظارتخانه هاي اداره مهاجرت در انتظار اخراج به افغانستان بسر میبرند و شمار زیادی از این پناهجویان مدتهاست محل کار و زندگی خود را از ترس حمله پلیس ترک کرده اند. پناهجویان عراقی نیز وضعیتی مشابه پناهجویان افغان پیدا کرده و روزی نیست که تعدادی از آنها به قصد بازداشت و اخراج از سويدن، دستگیر نشوند. بسیاری از پناهجویان ایرانی سالهاست در سويدن زندگی میکنند و در انتظار کسب حق پناهندگی هستند. پرونده بسیاری از آنها مدتهاست بسته شده و اجازه کار را از آنها گرفته و اکنون تصمیم به قطع  هزینه  و اسکان اجباری این پناهجویان در کمپهای پناهندگی گرفته اند.بلاتکلیفی و محرومیت از بسیاری حقوق و مزایا و خدمات انسانی نظیر اجازه کار، منبع درآمد و تن دادن به کار سیاه با حقوقی بسیار ناچیز، شرایط سخت و غیر قابل تحملی را برای آنها بوجود آورده است. این وضعیت بهیچوجه قابل پذیرش نیست و از جانب هر وجدان آگاهی باید محکوم شود.متقاضيان پناهندگي  که بدلیل ترس ازجنگ و ناامنی در افغانستان وعراق  و بدلیل سرکوب و اختناق سیاسی در ایران، محل زندگی خود را ترک کرده اند در کشوری مثل سويدن در بدترین شرایط زندگی قرار گرفته اند. از نظر انجمن افغانها در سويدن وفدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی این پناهجویان باید مورد بیشترین احترامها و برخورد انسانی قرار گیرند و حق پناهندگی آنها بلادرنگ برسمیت شناخته شود. قطع هزینه زندگی  پناهجویان و عدم پذیرش آنها به عنوان پناهنده و اسکان اجباری آنها در کمپها و تداوم سیاست اخراج بار دیگر نشان می دهد که دولت سويدن٬ مستقیما در نابود کردن آینده و زندگی هزاران پناهجوی فراری از این کشورها سهیم است. این تصویر باید عوض شود و احترام این پناهجویان به عنوان انسان برسر جای خود برگردد و حق زندگی آنها به رسمیت شناخته شود. ما برای  ساختن آینده ای بهتر به نفع  پناهجویان مبارزه می کنیم. از همه سازمانها و نهادهای مدافع حقوق پناهندگی خواسته میشود در صورت موافقت با این خواستها به این کمپاین بپیوندند و با ما همراه شوند و درقطار تظاهرکنندگان مشعل بدست  11 دسامبر 2008  در مقابل پارلمان سويدن شرکت کنند.     1- حق داشتن  اجازه  کار 2 – پرداخت هزینه زندگی و لغو کامل اخراجها 3-  اخذ اقامت برای همه  بویژه پناهجویان قدیمی و بلاتکلیف زمان: پنجشنبه   11 دسامبر2008محل تجمع:  استکهلم سلوسن ( سودرمالم توريت ) از ساعت 30: 16                  حرکت  قطار تظاهرکنندگان مشعل به‌دست به طرف پارلمان سويدن  ساعت  17      انجمن افغانها در سويدن  همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در سوئدتلفنهای تماس نسیم سحر 0707121388 رحیم یزدانپرست 0707175542عبدالله اسدی   0737178819 

فلم مستند از جريان تظاهرکنندگان مشعل بدست

http://www.youtube.com/swf/l.swf?swf=http://s.ytimg.com/yt/swf/cps-vfl68942.swf&video_id=FPw9dy46FWM&rel=1&showsearch=1&eurl=http://us.mc529.mail.yahoo.com/mc/showMessage?fid=Inbox&sort=date&order=down&startMid=0&.rand=1333464988%2&

اعتصاب غذایي پناهجویان افغان در سويدن خبربي بي سي

 

شماری از افغانهای متقاضی پناهندگی در سوئد، در پی کسب حکم اخراج از اداره مهاجرت سوئد، در میدان مرکزی شهر استکهلم (سرگل) دست به اعتصاب غذا زده ‌اند

 

اعتصاب کنندگان افغان
تعداد بیشتر این اعتصاب‌کنندگان، بین 3 تا 6 سال است در سوئد به ‌سر می ‌برند و در پی کسب اقامتی یکساله و موقت از سوی اداره مهاجرت، مشغول کار و تحصیل هستند.

میدان ”سرگل” به دلیل مجاورت با شهر قدیم استکهلم، محل تردد جهانگردان است و اعتصاب غذای افغانها در چند روز اخیر، در مرکز توجه کسانی قرار دارد که از این میدان عبور و مرور می ‌کنند.

تعداد بیشتر این اعتصاب ‌کنندگان، بین 3 تا 6 سال است در سوئد به ‌سر می ‌برند و در پی کسب اقامتی یکساله و موقت از سوی اداره مهاجرت، مشغول کار و تحصیل هستند.

”دانش”، جوان 27 ساله افغان، که سه سال و نیم است در سوئد زندگی می‌ کند می ‌گوید: ”اخیراً اقامتی یکساله گرفته بودم. حالا که شروع به درس خواندن کرده ‌ام به من تا تاریخ 24 آگوست فرصت داده ‌اند تا به افغانستان برگردم. این خیلی غیر انسانی است چرا که کشور من هنوز در شرایط بحرانی و جنگ به‌ سر می‌برد”.

”عبدل” که پنج سال و نیم است که در سوئد زندگی می ‌کند و او نیز اقامتی موقت و یکساله دارد می‌ گوید: ”من مشکل شخصی دارم و به هیچ ‌وجه نمی‌توانم به افغانستان برگردم. چگونه بدون توجه به این مسائل اداره مهاجرت سوئد می‌خواهد بیشتر از 700 نفر را سرگردان کند؟”

اواخر ماه گذشته میلادی ”توماس بیلستروم”، وزیر مهاجرت سوئد، اعلام کرد که مقرراتی تحت عنوان ”کمک مالی بازگشت” در سوئد تصویب شده است تا پناهجویانی که با پاسخ منفی روبرو شدند، قدرت تشکیل یک زندگی نوین در کشور خود را داشته باشند.

بودجه‌ای که برای این حمایت در نظر گرفته شده است 15 میلیون کرون سوئد است. بر این اساس، به افراد بالای 18 سال 20 هزار کرون و به افراد زیر 18 سال 10 هزار کرون پرداخت خواهد شد.

پناهجویان افغان در سوئد
”یوهانا شو”، کارشناس سیاسی و مشاور وزیر مهاجرت، ”اعتصاب غذا در میدان مرکزی شهر را دلیلی برای گرفتن پناهندگی” نمی ‌داند

به گفته آقای بیلستروم، اتباع برخی از ملیتها، از جمله افغانستان و عراق، به واسطه شرایط ویژه خود بیش از دیگران مشمول این مقررات خواهند شد، اما بسیاری از پناهجویان افغان، حتی با وجود چنین کمک مالی‌، حاضر به بازگشت به افغانستان نیستند.

”محمدعلی” از پناهجویان افغان می‌گوید: ”من بیش از 4 سال است که در این کشور زندگی می ‌کنم و در کشور خودم که هزار و یکجور بحران دارد نمی ‌توانم زندگی کنم. آنجا من مشکل مسکن و کار دارم. اینجا تازه داشتم کمی خودم را جا می‌انداختم. اگر قرار باشد در چنین شرایطی ما را به زور برگردانند پس اصلاً معنای پناهندگی چیست؟ اگر دولت سوئد سیاست خود را تغییر ندهد، من خودکشی می‌کنم اما به افغانستان برنمی‌ گردم”.

”عصمت‌الله”، جوان دیگر افغان که در بین اعتصاب‌ کنندگان قرار دارد، می‌ گوید: ”به من گفتند اگر شخصاً اقدام به بازگشت نکنی، تو را به دست پلیس می ‌دهیم و از 20 هزار کرون نیز محروم خواهی شد”.

”غلام رسولی” می‌گوید: ”چرا زمانی که ایران افغان‌ها را اخراج کرد، دولت افغانستان بابت این اقدام گله ‌مند بود اما حالا که از سوی دولت سوئد مشابه همان حرکت رخ می‌دهد آیا دولت افغانستان از بازگشت ما استقبال هم می‌کند؟

”رضا” می‌گوید: ”اداره مهاجرت سوئد افغانستان را محیطی امن اعلام کرده است؛ اما وزارت خارجه سوئد به اتباع سوئدی توصیه کرده است که از مسافرت به کشور افغانستان خودداری ورزند. اگر افغانستان نا امن است پس برای ما هم هست نه فقط برای سوئدی‌ها”.

”نصرت” می گوید: ”وقتی یک خبرنگار مثلاً آمریکایی در افغانستان کشته می ‌شود همه رسانه‌ها آن را پوشش می ‌دهند. آیا به این که روزانه در افغانستان تعداد زیادی افغانی کشته می ‌شوند توجه می‌شود؟ چرا می‌ خواهید ما را به این کشور ناامن برگردانید؟ من به افغانستان برنمی ‌گردم”.

”نصیر” می‌گوید: ”من وطنم را به خاطر مشکلاتی که وجود داشت ترک کردم. اگر مشکلی نبود که این کار را نمی‌کردم. من 5، شش سال است که در اینجا زندگی می‌کنم. زن و بچه‌ام در پاکستان هستند و منتظرند تا من از تعلیق در بیایم و پیش من بیایند. چرا دولت سوئد عمر مرا ضایع کرد؟ چرا همان یک ماه اول به زور مرا برنگرداند؟ جواب چند سال آوارگی زن و بچه‌ام را چه بدهم؟”
تا به امروز بیش از 5 اعتصاب‌کننده به دلیل ضعف ناشی از نخوردن غذا بیهوش و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

هفته گذشته نیز، تعدادی از پناهجویان افغان، با همکاری انجمن افغان‌های سوئد، از روز 27 ژوئیه اقدام به یک راهپیمایی 170 کیلومتری از مقابل مرکز اداره مهاجرت در هر ”نورشوپینگ” تا مقابل مجلس
سوئد در شهر ”استکهلم” کردند.

اعتصاب‌ کنندگان افغان در شرایطی به حرکت اعتراضی خود ادامه می‌دهند که ”یوهانا شو”، کارشناس سیاسی و مشاور وزیر مهاجرت، ”اعتصاب غذا در میدان مرکزی شهر را دلیلی برای گرفتن پناهندگی” نمی ‌داند

منبع :بي بي سي

اخراج پناهندگان غیر قانونی افغان از سوئد( بي بي سي)

تظاهرات پناهجويان افغان پيشروي دفتر کميشنري ملل متحد درستوکهولم

بتاريخ 10 اکتوبر2007 پناهجويان افغان پيشروي کميشنري عالي ملل متحد در امور پناهندگان در ستوکهولم تظاهرات نمودند يکتعداد پناهجويان افغان مورخ 10 اکتوبر از ساعت يازده الي يک ( 11 الي 13 ) پيشروي دفتر کميسارياي عالي ملل متحد در امور پناهندگان در شهر ستکهلم به تظاهرات پرداختند . همچنان نمايندگان انجمن افغانها با نماينده کميسارياي عالي ملل متحد در امور پناهندگان  صحبت نمودند

راه پيمايي و تظاهرات پناهجويان افغان در ستوکهولم

امروز مورخ 30 اگست 2007 ساعت 16.30 پناهجويان افغان در ستوکهولم پيشروي اداره مهاجرت سويدن تظاهرات را برگزار نمودند

ميتنگ براي 15 دقيقه پيشروي اداره مهاجرت ادامه يافت و درين مدت نمايندگان اداره مهاجرت با نمايندگان انجمن افغانها در سويدن ملاقات مختصر داشته و يادداشت اعتراضيه افغانها به نمايندگان آن اداره سپرده شد و در ضمن نمايندگان اداره مهاجرت امادگي شانرا براي ملاقات بعدي نشان دادند که زمان آن بعداٌ نشر خواهد گرديد .

تظاهرکنندگان به ساعت 16.45 راه پيمايي شانرا   به جانب مرکز شهر آغاز نمودند . درين راه پيمايي تعداد زياد افغانها و هم آقاي کاله لارشون سخنگوي حزب چپ در امور پناهندگي و عضو پارلمان سويدن اشتراک داشتند .

در مسير راه شعار هاي متوقف ساختن ديپورت افغانها داده ميشد و اوراق هاي درين زمينه براي مردم توزيع ميگرديد .

مارش کنندگان حوالي ساعت شش عصر به ميدان سرگل رسيدند

بارسيدن در ميدان مرکزي شهر شعار هاي در حمايت از پناهجويان براي چند لحظه داده شد که توسط حاضرين تکرار ميگرديد. در جريان ميتنگ يکي از اعتصاب کنندگان غذايي وضعيت جسمي وي خيلي بد بود و ذريعه امبولانس  به شفاخانه انتقال يافت 

گردانندگي ميتنگ اعتراضيه را نويسنده مشهور سويدن آقاي ستيفان لندگرين بعهده داشت و نخست از هارلد هولست نماينده کميته سويدن براي افغانستان خواهش نمود تا صحبت خود را در حمايت از پناهجويان آغاز نمايد و سپس سيبالوس بوديل عضو پارلمان سويدن از حزب محيط زيست و به تعقيب آن انيتا دورازيو رئيس کميته پناهندگي ستوکهولم سخنراني نمودند . به نمايندگي از انجمن افغانها آقاي نسيم سحر صحبت نمود . به تعقيب آن آقاي يان ويکلوند از سايت گاندي تودي ، سپس آقاي علي به نمايندگي از افغانهاي اوپسالا و در پايان قطعنامه توسط دکتور دشتي قرائت گرديد . به نمايندگي از انجمن افغانها آقاي نسيم سحر ازاشتراک فرد فرد تظاهر کنندگان قدرداني نمود و در پايان به صندوق پناهجويان پول جمع گرديد که مجموعاٌ مبلغ بيشتر از هشت هزار کرون جمع آوري شدگرداننده سايت

 گزارش وفوتوهاي مارش و تظاهرات

گزارش از تظاهرات پناهجويان افغان با پناهجويان عراقي در برابر دادگاه عالي مهاجرتي سويدن

تظاهرات مشترک پناهجويان افغان با پناهجويان عراقي بتاريخ 20 اگست 2007بساعت يک بعد از ظهر در ميدان بريالس پيشروي دادگاه عالي مهاجرتي سويدن آغاز گرديد درين تظاهرات آقاي کاله لارشون سخنگوي حزب چپ در امور پناهندگي و عضو پارلمان سويدن ، آقاي نسيم سحر معاون انجمن افغانها و خانم سوسان رئيس شوراي پناهجويان عراقي ها در سويدن سخنراني نمودند . ژورنالستان از تلويزيون سويدن و کانال 4 تلويزيون جريان تظاهرات را فلم برداري نموده و براي کانالهاي مربوطه گزارش تهيه نمودند . سپس از ساعت دو الي سه  بعد از ظهر ملاقات با نمايندگان دادگاه عالي پناهندگي صورت گرفت . درين ملاقات از جانب پناهجويان سه نفرهر يک :  آقاي ويکتور بعنوان مشاور ، خانم سوسن مسوول شوراي پناهجويان عراقي ها  و آقاي نسيم سحر معاون انجمن افغانها در سويدن و جانب دادگاه پنج نفر حضور داشتند

آقاي ويکتور جانب پناهجويان را معرفي نموده و در مورد موضوع توضيحات مختصر داد و سپس رشته سخن را به آقاي نسيم سحر داد . آقاي نسيم سحر نخست پيرامون وضعيت سياسي و امنيتي افغانستان روشني انداخت وتاکيد نمود که در افغانستان مناطق به اصطلاح ” امن ” وجود ندارد . او به تعقيب آن از وضعيت پناهجويان افغان که مدت طولاني در سويدن زندگي نموده واغلب آنها کار هاي ثابت داشته و با فيصله هاي متحد المال اداره مهاجرت نه تنها کارهايشانرا از دست داده بلکه زندگي شان با ديپورت اجباري در معرض خطر قرار گرفته است و هم در مورد اعتراضات پناهجويان وبالخصوص اعتصاب غذايي درين مدت معلومات داد و نيز از برخورد طالبي اداره مهاجرت با پناهجويان سخن گفت و تقاضا نمود تا وضع واقعي افغانستان  بادرنظرگرفتن  نظريات نهاد ذيربط و بويژه کميته سويدن براي افغانستان بررسي  گردد و فيصله هاي مجدد در زمينه از جانب اداره مهاجرت صادر گرد د ، البته  نقش دادگاه عالي درين زمينه مهم ميباشد . و در پايان تقاضا گرديد تا بنابر وضعيت کنوني افغانستان براي افغانها اقامت دايمي داده شود  . نماينده انجمن لست هشت هزار نفري در حمايت از خواست افغانها را در اختيار نمايندگان دادگاه عالي قرار داد . سپس  خانم سوسان در مورد وضعيت عراق و پناهجويان عراقي صحبت نمود

ستين هيکشرSten Heckscher رئيس دادگاه عالي مهاجرتي در پايان گفت که آنها به تلاشهاي پناهجويان  احترام ميگذارند و آنها قوانين جاري سويدن را ملاک عمل خود قرار ميدهند ودر مورد هر دوسيه فيصله انفرادي صورت ميگيرد و ايشان خاطر نشان ساختند که دادگاه عالي مهاجرتي سويدن از ساير دادگاه ها تفاوت دارد . اين دادگاه   جوانب مختلف قضيه را در نظر دارد

در پايان ملاقات  يادداشتها  ولست  امضا هاي جمع شده در حمايت از پناهجويان افغان توسط نماينده انجمن افغانها و هم يادداشتها از جانب سوسان به رئيس  دادگاه عالي مهاجرتي سويدن تقديم گرديد

گزارش ازگرداننده سايت           

 

Foto : demonstrationen vid Migrationsöverdomstolen den 20 aug.2007.

فوتوهاي تظاهرات  پناهجويان افغانها  با پناهجويان عراقي مورخ 20 اگست 2007 در برابر دادگاه عالي مهاجرتي سويدن

کاله لارشون عضو پارلمان سويدن به جمع تحصن کنندگان پيوست

آقاي کاله لارشون سخنگوي حزب چپ در امور پناهندگي و عضو پارلمان سويدن که به جمع تحصن کنندگان افغان پيوسته و براي يک شبانه روزاعتصاب غذايي را در حمايت از خواستهاي پناهجويان افغان اعلام نمود

درچهارمين روز اعتصاب غذايي پناهجويان افغان ، مطبوعات سويدن بطرف پناهجويان رو آوردند و خبر گرسنگي و تشنگي آنها رادر چند روزاخير بگوش مردم سويدن رساندند و آنهم زمانيکه آلارم وضعيت مرگبار اين پناهجويان را کمکهاي عاجل پخش نمودند

فوتوهاي آقاي کاله لارشون در جمع تحصن کنندگان افغان

گزارش مختصر از دومين روزتحصن و اعتصاب غذايي و فوتوها

 

اعتراضات افغانها عليه اخراج اجباري از سويدن ادامه دارد

اکنون اعتراضات پناهجويان وارد مرحله جديد گرديده و اينبار پناهجويان دست به تحصن و يکتعداد آنها دست به اعتصاب غذايي زده اند

پناهجويان افغان در سويدن در اعتراض به تصاميم اخير اداره مهاجرت سويدن که در تفاهم با کميسارياي عالی پناهجویان سازمان ملل متحد و حکومت افغانستان مبني بر اخراج اجباري پناهجويان افغان از سويدن انجام يافته ،  دست به مارش اعتراضيه زد . اين راه پيمايي اعتراضيه مدت شش روز ادامه داشت وبتاريخ 27 جولاي  از مقر اداره مهاجرت سويدن در شهر نيشوپنگ آغاز  وبتاريخ اول اگست در مقابل پارلمان سويدن پايان يافت . درراه پيمايي  حدود 200 کيلومتري بيسابقه پناهجويان افغان  در سويدن صدها نفر اشتراک داشته و در ميتنگ روز اخير در پيشروي پارلمان پنج الي ششصد نفر حضور داشتند . مارش اعتراضيه پناهجويان به ابتکار انجمن افغانها در سويدن و حمايت بيدريغ تمام انجمنهاي افغانها در شهر هاي مختلف و کميسيون فوق العاده تظاهرات سازماندهي گرديد . در جريان مارش ، پناهجويان از حمايت مادي و معنوي افغانهاي با احساس و پشتيباني  نهاد هاي بشردوست و بخصوص حزب چپ برخوردار بودند . در جريان مارش و آغاز ميتنگ شعار هاي ذيل به سويدني داده ميشد  :                           ” اخراج اجباري افغانها را متوقف سازيد ! ما از جنگ فرار نموده ايم ، مارا  به برگشت اجباري وادار نسازيد ! پناهندگي حق ماست !    درميتنگ روز اخير نمايندگان چهار حزب : خانم ماگدلينا ستريفيرت ازسوسيال دموکراتها ، فريدريک مالم از فولک پارتي ، هانس  ليندي  ازحزب چپ وماتس پيتروفت از حزب محيط زيست  که همه آنها اعضاي پارلمان هستند ، سخنراني کرده  واز خواست افغانهاي پناهجو حمايت نمودند . درين ميتنگ بينگت کريستيانسون جنرال دايرکتور کميته سويدن براي افغانستان ، بي بي ستينرچ ”زنان براي صلح ”، يتي گوتلاند از جوانان سوسيال دموکراتها ، محترمه فريده زيرک رئيس انجمن افغانها در سويدن ، آقايون  دکتور سعدالدين دشتي وجواد  به نمايندگي از پناهجويان افغان  صحبت نمودند . گردانندگي ميتنگ را نويسنده مشهور سويدن و افغانستان شناس معروف آقاي ستيفان ليندگرين بعهده داشت و قطعنامه ميتنگ توسط رضا جاويد رئيس انجمن افغانهادر اوريبرو خوانده شد . در جريان ميتنگ هفت  نفر پناهجو به اثر ناتواني بدني ضعف کرده که توسط پرستاران کمک دريافت نمودند . گفتني است که روز هاي نخست اعتراضات پناهجويان  در وسايل اطلاعاتي  سويدن وسيعاٌ  بازتاب يافت .

اکنون اعتراضات پناهجويان وارد مرحله جديد گرديده و اينبار پناهجويان دست به تحصن و يکتعداد آنها دست به اعتصاب غذايي زده اند . اين اعتراضات در دو مرحله اجراميگردد . مرحله اول از تاريخ 4 اگست آغاز شده والي 12 اگست ادامه مييابد . درين مدت اعتراض کنندگان شب وروز در ميدان سرگل ( ميدان مرکزي ) شهر ستوکهولم به تحصن و اعتصاب غذايي ميپردازند . بعداٌ درين ميدان فستيوال خواهد بود و بعد از ختم فستيوال از تاريخ 20 اگست  مرحله دوم اعتراضات دوباره آغاز ميشود و براي يکهفته ديگر ادامه مييابد .

امروز دومين روز تحصن و اعتصاب غذايي پناهجويان افغان در ميدان سرگل شهر ستوکهولم بود . اما چي روز عجيبي بود ؟  در کنار اعتصاب غذايي پناهجويان افغان که در معرض اخراج از سويدن قرار دارند ، عراقي ها بخاطرقهرمان شدن تيم ملي شان در جام آسيا جشن بزرگي  در همان ميدان برپا نموده بودند . در يک کنج ميدان افغانها اعتراض داشتندو غذا نمي خوردند و همزمان در کنار شان ، صدها عراقي جشن داشتند ، شادماني ميکردندو به پايکوبي ميپرداختند . آه که چي دنياي عجيبي است !

 

  به باور ما ،  پناهندگي حق همه ماست ! براي اين حق بايد مبارزه نمود و آنرابايد بدست آورد !

از خواست برحق پناهجويان مان حمايت مينمائيم ! و ميگوئيم : اخراج اجباري  افغانها را متوقف بسازيد !

 

نسيم سحر معاون انجمن افغانها در سويدن و مسوول امور پناهندگي

 مرگبار اين پناهجويان را کمکهاي عاجل پخش نمودند .

 

گزارش روز اول مارش اعتراضيه پناهجويان افغان در سويدن

امروز مورخ 27 جولاي 2007 پناهجويان افغان ازسرتاسر سويدن و مسوولين برخي  انجمن هاي  افغانها در سويدن  که تعداد همه آنها به صدها تن ميرسيد ، ساعت 10 قبل از ظهر در مقابل دفترمرکزي  اداره مهاجرت سويدن واقع نورشوپنگ حاضر بودند .   تظاهرکنندگان که شعار هاي مختلف را در دست داشتند ، عزم راسخ داشتند که عليه تصاميم اخير اداره مهاجرت سويدن و توافقنامه سه جانبه عقد شده ميان نمايندگان اداره مهاجرت سويدن ، افغانستان و کميسارياي عالي ملل متحد در امور پناهندگان  اعتراض نمايند . خبرنگاران و ژورناليستان از تلويزيون کانال 4 وراديوي سويدن و روزنامه نگاران محل حضور داشتند و با پناهجويان افغان در حال مصاحبه بودند . اين اولين باري بود که وسايل اطلاعات جمعي سويدن در مورد سرنوشت پناهجويان افغان علاقمندي نشان ميدادند و حتي يکروز قبل کانال تلويزيون 4 مصاحبه را با محترم الياس سليميار يکي از فعالين مارش اعتراضيه، انجام داده بود . اما قبل از آغاز ميتنگ ، آقاي نسيم سحرمعاون انجمن افغانها در سويدن با مسوول مطبوعاتي اداره مهاجرت  پيرامون خواستهاي اشتراک کنندگان مارش اعتراضيه صحبتي داشت . درين ديداراز تصميم اداره مهاجرت به شدت انتقاد گرديد و اين تصميم اداره مهاجرت غيرانساني خوانده شد . ساعت 10.30 ميتنگ با صحبت آقاي نسيم سحر آغاز يافت و از تصاميم اخير اداره مهاجرت سويدن و موافقتنامه سه جانبه به شدت انتقاد گرديد و از اداره مهاجرت خواسته شد تا اخراج افغانهاي پناهجو را متوقف بسازد . در جريان صحبت ، شعار ها از طرف اشتراک کنندگان ميتنگ با صداهاي دسته جمعي و بلند حمايت ميگرديد .درجريان  ميتنگ باران با شدت آن ميباريد ، اما اشتراک کنندگان با متانت در زير ريزش باران به ميتنگ خويش ادامه ميدادند و شعار هاي مختلف را دسته جمعي تکرار مينمودند . مسوولين  انجمن ها ، نمايندگان پناهجويان و مدافعان حقوق پناهجويان صحبت نمودند و درپايان ميتنگ قطعنامه توسط آقاي قاضي معصوم قرائت گرديد . سپس فطعنامه توسط معاون انجمن افغانها در سويدن به نماينده اداره مهاجرت سپرده شد و در ضمن با حضورداشت خبرنگار کانال تلويزيوني 4 بحث پيرامون وضعيت سياسي و نظامي در افغانستان و وضعيت پناهجويان در سويدن و غيرعادلانه بودن تصاميم اداره مهاجرت صحبت مفصل صورت گرفت . اشتراک کنندگان ، راه پيمايي  شانرا که شش روز را در بر خواهد داشت ،به ساعت 12.30  از شهر نورشوپنگ بجانب ستوکهولم  آغاز نمودند و در جريان راهپيمايي  ريزش باران افزايش مي يافت اما اشتراک کنندگان مارش با عزم راسخ به راه پيمايي خويش  ادامه ميدادند وشعار هاي مختلف را از طريق بلند گو تکرار ميکردند وتا توجه باشندگان آن شهر را بخود جلب نمايند . در جريان راه پيمايي خبرنگاران تلويزيون سويدن و روزنامه هاي محلي از جريان راه پيمايي فلمبرداري و عکسبرداري ميکردند . خبرنگاران راديو بي بي سي بخش دري و پشتو با مسوولين مارش مصاحبه هاي  انجام دادند . راه پيمايي امشب در شهرک يون اوکير به ساعت نه شب پايان يافت و نمايندگان نهاد هاي مدافع حقوق پناهجويان درين شهرک صالون را غرض سپري نمودن شب آماده نموده بودند و خود پناهجويان براي خود غذا درست نموده و براي فردا وروز ديگر بلند نمودن صداي اعتراض شان آمادگي ميگرفتند

فوتو هاي مارش اعتراضيه  

گزارش از روزهاي مختلف مارش از نورشوپنگ الي ستوکهولم همراه با فوتوها

http://www.afghanskaforeningen.se/Protestmarsh/N.Sahar/Protestmarsch%20mot%20utvisningarna.htm

برخورد طالبي مقامات سويدني با پناهجويان افغان

برخلاف خبر بي بي سي ” سوئد  پناهجویان افغان را اخراج نمی کند ” ويا ” دولت سوئد توافق کرده است که از اخراج اجباری پناهجویان افغان خودداری کند” دولت سويدن برنامه اخراج اجباري افغانها را رويدست گرفته است و اين مطلب در اطلاعيه مطبوعاتي حکومت فعلي  صراحت دارد . درين اطلاعيه گفته ميشود که  اين موافقتنامه بعنوان آخرين راه حل ، زمينه را براي اخراج اجباري افغانها  مساعد ميسازد . احضارنمودن پناهجويان در روزهاي اخير توسط اداره مهاجرت سويدن و گذاشتن اولتيماتوم براي ترک سويدن در ماه اگست 2007 ادعاي ما را تائيد مينمايد . مقامات سويدني مانند طالبان ( در يک دست کلام خدا ودردست ديگر شمشير )  دريک دست پول وعودت داوطلبانه به افغانستان ودر دست ديگر زور و اخراج اجباري با اولتيماتوم برخورد مينمايند . با تاسف و اندوه فراوان بايد تذکر داد که کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد  ومقامات افغاني در توافقنامه سه جانبه ، امکانات اين تدابير ظالمانه مقامات سويدني را نيز مشروعيت داده اند . در ماده چهارم ، پراگراف سوم الترناتيف عودت داوطلبانه بمثابه آخرين راه حل مدنظر گرفته شده که همانا اخراج جبري افغانها از سويدن است . دولت سويدن به يک دستاويز ضرورت داشت که موافقتنامه سه جانبه اين نقش منفي را ادا مينمايد وبراي مقامات سويدني اين توافقنامه بعنوان ابزار حقوقي وقانوني  غرض اخراج جبري افغانهاي پناهجو مبدل خواهد شد . حکومت بي کفايت افغانستان بعوض اينکه شرايط مساعد را غرض عودت براي افغانهاي که در بدترين ووحشتناکترين شرايط در کشورهاي ايران وپاکستان بسر ميبرند، مساعد بسازد ، بدنبال پناهجويا ن افغان در اروپا بوده ، جائيکه اينها حداقل کار ومسکن نسبتاٌ آبرومندانه داشته و حداقل از کمکهاي انساني برخوردار اند وحتي بسياري شان توانسته اند فاميلهاي شانرا در وطن  کمک مالي نمايند . مابه نمايندگي  افغانهاي پناهجو، با امضاي توافقنامه توسط نماينده حکومت افغانستان  شديداٌاعتراض داريم  و عنقريب نامه سرگشاده درين زمينه نشرخواهد شد .ما عليه اين توافقات برپا مي خيزيم وبتاريخ 27 جولاي 2007مارش کنان  تظاهرات خود رااز شهر نورشوپنگ سويدن آغاز وبتاريخ 30 جولاي در ستوکهولم پايان ميدهيم . مسير راه ما : Fredag 27/7 Start kl 10-11 opinionsmöte vid Migrationsverket, avmarsch till
Katrineholm

Lördag 28/7 Från Katrineholm möte vid kyrkan kl 10 till Stjärnhov

Söndag 29/7 Från Stjärnhov till Södertälje

Måndag 30/7 Från Södertälje  till Stockholm, Mynttorget
پيشروي پارلمان سويدن از ساعت 16.00 الي 18.00
همين اکنون يک سازمان
مدافع حقوق پناهجويان  مبلغ 20 هزار کرون براي غذا و نوشيدني تظاه
رکنندگان در شهر کترني هولم تخصيص داده است . به نامه او توجه نمائيد :
Hej
Klart med pengarna. Vi har avsatt 20 000:- till mat(kraftiga smörgåsar) och
dryck

Jag bor i närheten av Stjärnhov, är hemma det datumet.Skall tala med avd,s
kassör för att frigöra lite pengar till mat och dryck samt få med
intresserade.
Återkommer så snart jag har mer info.
/
ST
Sixten Thuresson
Meteorvägen 13
646 92
Gnesta  افغانهاي پناهجو ! بخاطر بدست آوردن حق مسلم خويش باهم متحد گرديد وصفوف تانرا فشرده تر بسازيد !حق بجانب شماست ! براي اين حق بايد مبارزه نمود و آنرا بايد بدست آورد !افغانهاي عزيز ! ازخواست بر حق افغانهاي پناهجو وآواره خود حمايت بيدريغ نماييد ! اين هموطنان بي سرنوشت ما به حمايت شما ضرورت دارد .از آنها بمثابه وجيبه وطني ، انساني وبشرخواهانه پشتيباني کنيد ! نسيم سحر معاون انجمن و مسوول کميسيون امور پناهندگي انجمن