انجمن افغانها در سویدن | په سویدن کی دافغانانو ټولنه | Afghanska Föreningen i Sverige

Blog

اطلاعيه

اوقات نماز وافطاردر ماه مبارک رمضان

قرائت قرآن شريف

اوقات نماز وافطار روزه در ایام شریف رمضان برای شهراستاکهولم و حومه آن به زبانهای پشتو ، دری  و سویدنی

در ادامه موضوع آنرا مشاهده نمائید

 

 در ارتباط به اوقات سحر وافطار در سویدن در ماه مبارک رمضان نامه ای دریافت کردیم از محترم داکتر نوراحمد صمیم از تییرپ 

ازینکه در ماه مبارک رمضان اکثریت مسلمین به خصوص هموطنان ما دچارتردید می شوند تا چگونه اوقات سحر و افطار را در روز های طولانیکشور سویدن تعیین کنند ولی اکثرآ جواب قناعت بخش حاصل نمی کنند ازین جهت خواستم درخصوص حل این سوال سهم و مسوولیت خود را ادا نمایم 

حدیثی از پیغمبر ص است که می فرمایند
درجایی که آفتاب دیر غروب میکند معیار برای افطار سمت آفتاب نشست نه بلکه سمت آفتاب برآمد است وانگشت خویش را به طرف مشرق اشاره میکنند
و در حدیث مبارک دیگر اکیدآ میفرمایند که
ازعبادات چیزی راانجام دهید که تحمل ادای آنرا داشته باشید
به خاطر جلوگیری از تردید در تعین وقت افطار و سحر بهتر است به وقت نردیک ترین کشور اسلامی به سویدن مثل ترکیه ویا بهتر است به اوقات شهر مکه معظمه عیار گردد
درخاتمه عرض میدارم که نیات ادای دین خودرا دارم وهرگاه دچار اشتباهی شده باشم از خداوند متعال طلب آمرزش می کنم

برادرت داکتر نوراحمد صمیم از تییرپ 

noor-ahmad_samim@hotmail.com

 ***

در ارتباط به دیدگاه محترم داکتر نوراحمد صمیم نامه دریافت نمودیم از محترم عبداله شیوالی

باسلام خدمت محترم داکتر صاحب میخواهم توجهّ شان را به حکم شورایی فتوایی اروپا جلب نمایم
آین شورا با استناد به آیهّ شریفه که میفرماید << وكلوا واشربوا حتى يتبين لكم الخيط الابيض من الخيط ا لاسود من الفجر ثم أتموا الصيام الى اليل » یعنی تا آن وقت بخورید و بنوشید که خط سفید از خط سیاه آشکار شود و باز روزه را تا اول شب بگیرید.پس نظر به حکم این آیهّ شریفه در انجا که آفتاب طلوع و غروب میکند ولو روز ها طولانی هم باشد روزه باید قبل از طلوع آفتاب آغاز و بعد از غروب آفتاب افطار شود. توجهّ شما را به متن کامل این فتوا جلب میکنم

http://islamiskaforbundet.se/sv/hem/tidigare-events/419-europeiska-fatwaradet-om-fastan.html     

 

Europeiska Fatwarådet om fastan

Beslut 20/7, angående antalet timmar för fastan i de nordliga länderna.

Fatwarådet har undersökt dagslängden i de nordliga länderna och kommit fram till att dagarna är långa vilket medför att fastan kan nå upp till 23 timmar inom ett dygn.

Fatwarådet har tagit del av tidigare åsikter som berört detta ämne och dessa åsikter summeras i dessa två:

Första: att dessa städer bör fasta motsvarande antal timmar som Mecka borna gör. Vilket innebär att de påbörjar och bryter fastan som Mecka borna även om det skulle innebära att solen är uppe.

Andra: att dessa städer fastar motsvarande antal timmar som de nordligaste delarna av de muslimska länderna.

Dessa åsikter har fatwarådet avvisat då dessa inte bygger på något konkret bevis ur islamisk synvinkel samt att dessa åsikter strider mot den definierade tiden för fastans början och slut, från sol uppgång till solnedgång.

Fatwarådet anser i enlighet med Fiqhsamlingen i Islamic World Leagues beslut nr. 3 gällande bönetider och fastetider för städer i de nordligaste breddgraderna, som antogs 1982-02-04, som resulterade i följande:

”Gällande fastställandet av deras fastetider så ska de förpliktigade att fasta avhålla sig från mat, dryck och annat som kan bryta fastan från gryningen till solnedgången i deras egna länder så länge det går att urskilja natten från dagen. De får sedan äta, ha samlag och liknande endast under deras nattetid, även om den är kort. De islamiska reglerna gäller människor världen över och Allah har sagt:

وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ[2:187]

…och ni får äta och dricka till dess den vita strimman av gryningsljuset kan urskiljas mot nattens mörker. Återuppta då fastan och håll den tills natten faller på… [2:187]

Den som inte förmår att fasta en dag på grund av dess långa tid, eller märker genom; givna tecken, den egna erfarenheten, pålitlig läkares råd eller genom egen misstanke om att fastan kommer att leda till; dennes kollaps, kraftig insjuknad, förstärka en sjukdom eller fördröja en återhämtning ska denna bryta sin fasta och ersätta det vid en annan tid på året då det är möjligt. Allah säger:

فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ

[2:185]…Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut. Men den som är sjuk eller [stadd] på resa [skall fasta därefter] under motsvarande antal dagar…

لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا [2:286]

[2:286] Gud lägger inte på någon en tyngre börda än han kan bära…

 

وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ[22:78]

[22:78]…och Han har inte lagt på er svåra eller tunga plikter i [utövningen av er] religion…”

Dessutom anser rådet att den börda som leder till att arbetare inte kan genomföra sitt arbete ger de rätt till att bryta sin fasta.

Fatwarådet anser dessutom att det finns utrymme för definiering av tiden för påbörjandet av fastan i de städer där gryningens tecken är otydliga. Detta kan medför
a underlättnad för de fastande i sådana tider och förhållanden.

Fatwarådet rekommenderar att fatwor ska ges individuellt beroende på muslimernas situation i Europa gällande arbetstyper och dess påverkan av de långa fastetiderna.

Rådet rekommenderar även muslimerna att vända sig till de lärda för att fråga om vilken börda som ger undantag från fastan på grund av de långa dagarna.

 

Lämna ett svar