انجمن افغانها در سویدن | په سویدن کی دافغانانو ټولنه | Afghanska Föreningen i Sverige

گرفتاری پناهجویان افغان به شدت ادامه دارد

بعد از سرو صدای  موقتی بعد از رای گیری در پارلمان و چند مصاحبه و نامه های بی پشتوانه وزارت امور مهاجرین و وزارت خارجه افغانستان در ارتباط متوقف موقتی دیپورتهای اجباری به افغانستان ، اینک این دیپورتها و گرفتاریهای پناهجویان افغان به شدت ادامه دارد.نه تنها مقامات در افغانستان بلکه سفارت افغانستان در استاکهولم که در زمینه غرض جلوگیری از این دیپورتها اقداماتی انجام دهند ، خاموشی اختیار کرده اند 

اخیرا نامه ء از یکدوست به شرح زیر دریافت نموده ایم 

 


سلام علیکم! آقای محترم سحر بعد از تقدیم سلام حضورشما دوستان عزیز و عالیقدر عرض نمایم ،افغان های عزیزی که فعلآ در بازداشت به سر میبرند اسامی شان را برای شما میفرستم آقای … شهر( Malmö)  مدت اقامت در سویدن 2 نیم سال آقای …  شهر ( Uppsala) مدت اقامت 14 سال و همچنان آقای…. مدت اقامت 11 نیم سال و یک تعداد دیگری از افغان های بازداشتی را به یک شهر دیگر فرستاده اند و این ها از دسترسی به وکیل مدافع که از حقوق شان در محکمه دفاع کنند مرحوم هستند . این جانب از تمام شما دوستان و عزیزان تقاضا میکنم که از هیچگونه همکاری و کمک دریغ نورزیده چون یگانه چشم امید این عزیزان به انجمن محترم و شما دوستان نهفته است. ممنون شما برادر کوچک شما ناصر میوند

ترکیه خود را برای پذیریش پناهجویان دیپورت شده از اتحادیه اروپا آماده می کند

  

مطابق این توافقنامه، مرحله اجرایی برگشت پناهجویان از اتحادیه اروپا به ترکیه نزدیک به شش ماه دیگر شروع خواهد شد و به این خاطر ترکیه در 7 شهر ساختمان های با ظرفیت 700 نفر برای پذیریش این پناهجویان با بودیجه اتحادیه اروپا را زیر ساخت دارد و احتمال دارد تا ختم این مرحله این ساختمان ها نیز برای استفاده مهیا گردد

در دسامبر 2013 ترکیه و اتحادیه اروپا توافقنامه برگشت دادن پناهجویان را علی رغم اعتراض سازمان های حقوق بشری امضا کردند و در ماه جون 2014 توسط پارلمان ترکیه نیز تصویب شد

در مراسم امضای این قرار داد، نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان، وزیر امور خارجه ترکیه و وزیر امور داخله اتحادیه اروپا سیسیلیا مالمستروم (کمیشنر سویدنی  Cecilia Malmström)در استانبول ترکیه حضور داشتند

مطابق این توافقنامه، اتحادیه اروپا، پناهجویان که از مسیر ترکیه خود را به شکل غیرقانونی به یکی از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا برسانند، دوباره به ترکیه بازگردانده خواهند شد. ترکیه نیز در عوض پذیرش پناهجویان از اروپا، شهروندان ترک بدون ویزا می توانند به کشورهای اتحادیه اروپا براحتی سفر کنند

مطابق این توافقنامه، مرحله اجرایی برگشت پناهجویان از اتحادیه اروپا به ترکیه نزدیک به شش ماه دیگر شروع خواهد شد و به این خاطر ترکیه در 7 شهر ساختمان های با ظرفیت 700 نفر برای پذیریش این پناهجویان با بودیجه اتحادیه اروپا را زیر ساخت دارد و احتمال دارد تا ختم این مرحله این ساختمان ها نیز برای استفاده مهیا گردد

این درحالی است که از یک طرف سازمان های حقوق بشری آن را یک قرار داد غیر انسانی خوانده و از طرف دیگر داود اوعلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که آرزوی 50 ساله ترک ها به حقیقت پیوسته است

مقامات ترکیه گفته اند که اگر در جریان سه سال اول، اتحادیه اروپا به شهروندان ترکیه، سفر بدون ویزا را فراهم نکنند می توانند این توافقنامه را فسخ کنند

ترکیه قبلا قرارداد های مشابه را با دولت های بوسنی و هرزگوین، قرغزستان، مالداوی، نیجریا، پاکستان، رومانیا، روسیه، سوریه، اوکراین، یمن و یونان به اجرا گذاشته بود. ترکیه نیز پناهجویان را که از کشورهای اتحادیه اروپا به این کشور دیپورت می شوند به کشورهای طرف قرار داد و یا کشورهای مبدا پناهجویان می فرستد

Mohammad Ali Hekmat
علی حکمت متولد افغانستان و فارغ التحصیل از دیپارتمنت مهندسی دانشگاه پولی تخنیک کابل، هماهنگ کننده پناهجویان افغان و فعال حقوق پناهندگان افغان در ترکیه
http://afgrefugees.com/8827

 

 

 

Orientaliska Mattor

Fräscha upp ditt hem med en ny orientalisk matta!
BA Orientaliska Mattor med snart 20 års erfarenhet i branschen har nu öppnat en ny butik i Hornsgatan 121. Vi erbjuder ett stort utbud av handknutna orientaliska

mattor i flera olika mönster och färger från bland annat Afghanistan, Pakistan, Iran.
Välkommen till vår butik på Hornsgatan 121!

نسیمه رزمیار اولین دوشیزه افغان تبار که به پارلمان یک کشور اروپایی راه یافت

 

نسیمه رزمیار اولین دوشیزه افغان تبار از حزب سوسیال دموکراتهای فنلند از شهر هلسنگی در نتیجه رقابت آزاد و دموکراتیک در انتخابات پارلمانی فنلند مورخ 19 اپریل 2015 به پارلمان فنلند راه یافت . این موفقیت بزرگ را به دوشیزه نسیمه رزمیار و پدرش جناب داوود رزمیار از صمیم قلب تبریک وتهنیت میگوییم  
مختصربیوگرافی نسیمه رزميار

نسيمه رزميار در سال 1984 در يک خانواده تحصيل کرده و سکولار در کابل متولد شد. در سال1989 در سن پنج سالگي افغانستان را با خانواده اش ترک کرد. پدرش داود رزميار سفير کبير افغانستان در اتحاد جماهير شوروی سابق مقرر شده بود و نسيمه با خانواده اش در شهر مسکو مقيم شدند.گفتنی است که محترم داوود رزمیار همزمان سفیر غیر مقیم افغانستان در فنلند نیز بود. پس از سال 1992 و تغيير قدرت از جمهوری  افغانستان به جمهوری اسلامي افغانستان توسط گروههای اسلامي مجاهدين، نسيمه و خانواده اش در سال 1993 به فنلند مهاجرت کرد و از آن تاريخ تا بحال در فنلند زندگي مي کند.
تحصيلات
نسيمه دارای مدرک ليسانس از موسسه عالي تحصيلي علوم انساني هوماک در امور جوانان است. چند سالي در سازمانهای غير دولتي چون سازمان بين المللي مهاجرت (IOM)، اتحاديه حمايت از زنان در برابر خشونتهای اجتماعي ( Monika-Naiset Liitto) و بعضي ارگانهای ديگر مانند سازمان حمايت از اطفال (Mannerheimin lastensuojeluliitto) در وظايف مختلف، کار نموده است. همچنين مدتي بعنوان سکرتر دفتر نماينده پارلمان فنلند آقای مکائيل يونگنير بوده و قبلا عضو شورای شهر هلسینکی و سکرتر پيام رساني گروه پارلماني حزب سوسيال دموکرات فنلند بود
نسيمه از لحاظ شخصيتي، جوان شجاع، با همت، پرتلاش و قوی است. او آشنا به زبانهای دری، پشتو، فنلندی، انگليسي، سویدنی و روسي است و در اين زبانها روان صحبت مي کند. در صحبت ها و مصاحبه های خود با مردم و رسانه ها منطقي، آرام و مسلط است و اين يکي مهمترين استعدادهای و توانائي های خدادادی او مي باشد.منبع فیسبوک مهاجروبا ويرايش كمي

نامه سرگشادهٔ انجمن افغانها، کلوب قلم و انجمن فرهنگی بابر در سويدن به دولت افغانستان

 

بیشتر از ششماه از عمر دولت جدید میگذرد، ولی در این مدت این دولت ناتوان نتوانسته حتی کابینهٔ وزرای خود را تکمیل نماید، چه رسد  انجام رساندن حتی یک قلم از وعده های بلند پروازانه ای که هردو جناح دولت به ملت افغانستان داده بودند
بزرگترین چالش در مقابل مردم افغانستان از سه دهه بدینسو مسئلهٔ امنیت بوده و هنوز هم این چالش بر سر جای خود باقی است. دولتی که نتواند در طول بیشتر از ششماه از عمرش وزیر دفاع داشته باشد و نتواند حتی بصورت حد اقل امنیت شهروندانش را تامین نماید، بر آن چه میتوان اطلاق کرد؟

در چند صدمتری ارگ ریاست جمهوری یک خانم مظلوم وطن به فجیعترین شکل به قتل میرسد، ولی ارگانهای حراست حقوق میخواهند روی این فاجعه سرپوش بگذارند و تا کنون با بررسی دوسیهٔ قتل اومجرمان را به محاکمه نکشانده اند. همچنان در جای جای کشور تعداد کثیری از مردم بیگناه در اثر حملات انتحاری و یا هم عملیاتهای مسلحانه جانهاي خود را از دست میدهند، در شاهراه های کشور مسافرین به بهانه های مختلف یکی به خاطر حمل پول، دیگری به اتهام فعالیت در ارگانهای نظامی و حتی تعدادی به خاطر تعلق شان به قوم یا مذهب خاصی از سرويس به پایین کشیده شده و ربوده میشوند ولی مسئولین بازهم ادعای دولتمداری میکنند
اخیرا چند هفته قبل 31 تن از هموطنان عزیز ما را که متعلق به قوم نجیب هزاره بودند و از ایران به خانه های شان برمیگشتند، افراد مسلح در مربوطات ولایت زابل ربودند ولی تا کنون هیچ ردپایی از آنها بدست نیامده است و دولت افغانستان آنقدر ناتوان است که حتی نتوانسته محل نگهداشت این عزیزان را ردیابی کند. پس اگر دولت یک کشور اینقدر بی مسئولیت و ناتوان باشد، در شرایط کنونی از دست ملت جز اعتراضات مدنی چیزی برنمی آید
در سه هفته اخیر چه در داخل و چه در جای جای جهان خارج از کشور گردهمآیی ها و تظاهرات مسالمت آمیز زیادی در پشتیبانی ازین مسافرین دربند صورت پذیرفت تا دولتی را که در خواب حفظ به اصطلاح «وحدت ملی» فرو رفته است بیدار کند و نشان دهد که مردم این کشور امنیت میخواهند، کار مطالبه دارند تا از دستمزد آن شکم خود و اولاد شان را سیر نمایند و به مسکن ضرورت دارند
آنهایی که این 31 نفر ملکی بیگناه را ربوده اند طرف سخن ما نیستند چرا که آنها بویی از انسانیت و اسلامیت نبرده اند، ولی متحیریم از اینکه مجموعه ای که گرد هم آمده و اسم شان را دولت و حکومت گذاشته اند، چرا کوچکترین اقدامی در جهت نجات آنها از دست این دشمنان انسانیت نمیکنند؟ ناممکن است که ربایندگان در این مدت خواست های شان را مطرح نکرده باشند. اگر چنین باشد دولت مکلف است که برای حفظ جان شهروندانش با ربایندگان مذاکره نماید و آنها را به هر طریق ممکن نجات دهد
ما در انجمنهای افغانها، کلوپ قلم و بابر این عمل شنیع دور از ارزشهای اسلامی و انسانی را تقبیح مینماییم و از دولت افغانستان، متنفذین محل و نیز از نیروهای بین المللی مدافع حقوق انسان تقاضا مینماییم که در این راستا یک تلاش مشترک و هماهنگ را سازماندهی کنند و این هموطنان ما را به هر طریق ممکن از دام نیروهای اهریمنی نجات دهند

نسيم سحر رئيس انجمن افغانها

 عبدالفتاح غفوري معاون كلوب قلم 

پروفيسور شرعي جوزجاني رئيس انجمن بابر

آگهی در مورد تدویر جلسه سالانه انجمن افغانها

قرار است به روز یکشنبه مورخ 26 اپریل 2015 جلسه سالانه انجمن افغانها از ساعت 11.00 الی 16.00 در آ ب اف( ABF) استاکهولم تدویر یابد

در جلسه سالانه برطبق اساسنامه انجمن ، گزارش یکساله از فعالیتهای انجمن و مسایل مالی آن مورد استماع قرار گرفته و پیرامون آن جرو بحث صورت میگیرد و پیشنهادات و نظریات جدید غرض بهبود کار انجمن ارائه میشود . در ختم گزارش و جروبحث ها فیصله در مورد عدم مسوولیت رهبری انجمن صادر میگردد

در جلسه سالانه همچنان اعضای هیئت رهبری انجمن ( هیئت اجرائیه ، کمیسیون بررسی و کنترول و کمیسیون تدارک انتخابات ) برای یکسال انتخاب میشود

ورود افغانهای عزیز آزاد است و برای انتخاب کردن وانتخاب شدن باید حق العضویت پرداخت وعضو انجمن شد

اعضای انجمن افغانها به چای ، قهوه و غذای چاشت دعوت میگردند

زمان و محل: روز یکشنبه مورخ 26 اپریل 2015 ، از ساعت 11.00الی 16.00، سالون بیسکوف منزل سوم آ ب اف استاکهولم 

ABF Stockholm ,Beskow salen tr 3 ,  Sveavägen 41, Stockholm 

امشب ساعتها به وقت تابستانی تغییر می یابند

 

امشب ٢٩ مارچ ساعت دو بعد از نصف شب ساعت ها را باید یک ساعت جلو بُرد زیرا ”وقت تابستانی” یا (Sommartid) آغاز می یابد. این تغییر ساعت دو بار در سال رُخ میدهد. بار اول در آخرین یکشنبۀ ماۀ مارچ و بار دوم در آخرین یکشنبۀ ماۀ اکتوبر. موضوع تغییر ساعت برای بار اول در دوران جنگ جهانی اول به اجرا در آمد و امروز در اروپا و امریکای شمالی به کار گرفته میشود. در سویدن برای بار اول تغییر ساعت در سال ١٩٨٠ اجرا شد. . در سال ١٩٩٦ اتحادیۀ اروپا فیصله نمود تا آغاز و ختم ”وقت تابستانی” در سراسر کشور های عضو این اتحادیه به عین تاریخ صورت بگیرد. امروز ”وقت تابستانی” در حدودی هفتاد کشور به کار گرفته میشود. هدف از بکارگیری (وقت تابستانی) صرفه جویی در مصرف انرژی میباشد.

گردهمایی غرض دادخواهی برای فرخنده

 

Justice for Farkhunda

روز پنجشنبه مورخ 26 مارچ 2015 گردهمایی به ابتکار دو دختر جوان افغان(سنبل و سلامتی ) مقیم اوپسالای سویدن وحمایت انجمنافغانها در سویدن ، کمیته سویدن برای افغانستان وسایر نهاد ها، غرض دادخواهی برای فرخنده شهید که توسط اوباشان مذهبی با بیرحمی وحشیانه و شیوه قرون اوسطایی به شهادت رسید ، تشکیل شد که همه شرکت کنندگان این عمل وحشیانه را تقبیح و انزجار عمیق شانرا از اوباشان مذهبی ابراز داشتند. گفتنی است که این گردهمایی توسط خانم ها گردانندگی میشد

در گردهمایی هانس لیند( Hans Linde) عضو پارلمان سویدن از حزب چپ به نمایندگی از کمیته سویدن برای افغانستان ، از انجمن افغانها خانم فریده زیرک رئیس اسبق انجمن افغانها ، عزیزه اکبری مسوول شعبه زنان انجمن افغانها، ویدا شرعی از انجمن بابر و برخی نمایندگان نهاد های دیگر صحبت نمودند . در پایان قطعنامه گردهمایی توسط خانم نسیمه امیری قرائت شد
قطعنامه
قطعنامه گردهمایی افغانهای سویدن ، استاکهولم
مورخ 26 مارچ 2015
در رابطه با محکومیت محکمه صحرایی و اعمال خشونت وحشیانه در مقابل فرخنده ، دختر دلیر و معصوم افغان وشهادت مظلومانه وی زیر پاشنه های جاهلان قرون وسطایی
ـ ما افغانهای مقیم سویدن اعمال خشونت وحشیانه خلاف عقل و عرف انسانی و اسلامی را که بالای فرخنده تحمیل گردید و منجر به شهادت آن شد، توسط عده ای از وحشیان جنگلی که با ماسک انسان و مسلمان وارد معرکه شدند و از یک فرد مزور که او و همقشریان ریاکارش قرنهاست با مخدوش ساختن اذهان مسلمانهای خوشباور پولی به جیب میزنند و برای خود یک اعتبار تصنعی درست میکنند با شدیدترین لحن محکوم مینمائیم. فرخنده صدای اعتراض هزاران زن خاموشی بود که میخواست کردار رذیلانه ای یکی از هزاران نمادهای خرافه پرستی را به چالش بکشد و آنرا با صدای رسا به جامعه معرفی کند ولی تزویر بازهم یک قدم پیشتر گذاشت و صحنه را معکوس جلوه داد و نتیجه آن شد که فرخنده با همکاری شیاد و جلاد به کام مرگ سپرده شد. به نظر ما مقصر اصلی فردی است که با استفاده از وجهه دین، عوام بیخبر از قرآن را تحریک نموده و باعث قتل فرخنده شده است. ما از دولت افغانستان میخواهیم که در باره علل این عمل وحشیانه تحقیق، محرک اصلی و افرادی را که اقدام عملی به این قتل نموده اند بگونه عادلانه به نحوه آتی مجازات نماید 
1 ـ کسی را که باعث تحریک شده و کسانی را که در صحنه مرتکب جنایت شده اند تثبیت و به اشد مجازات محکوم نماید
2ـ بی تفاوتی و حتی همدستی پولیس را که خلاف وظیفه و مسلک خود عمل کرده ، مورد بررسی قرار داده مرتکبین و سهل انگاران را به اشد مجازات محکوم نماید  
3 ـ آنهایی را که با استفاده از موقف و یا سمت رسمی این عمل جنایتکارانه را توجیه واز آن با بیشرمی حمایت نموده اند از وظایف شان برکنار و به پنجه قانون بسپارد 
واعظ ای که محاکمه صحرایی یک شهروند را توجیه میکند صلاحیت اخلاقی موعظه را نداشته باشد 
محکمه صحرایی یک شهروند جرم سنگین شمرده شود  
به حقوق و موقف زن احترام گذاشته شود و حقوق تسجیل شده در قانون اساسی کشور برای زنان صرف در کاغذ باقی نماند و در عمل تحقق بپذیرد. کمپاین وسیع تبلیغی در زمینه روشن شدن ذهنیت های مردم و افشای خرافات انجام یابد
برعلاوه از دولت افغانستان میخواهیم که 19 مارچ را روز یادبود از فرخنده و روز همبستگی ملی زنان افغانستان اعلام نماید

 

 

فراخوان شعبه امور زنان انجمن افغانها

دوستان نهايت عزيز خواهران و برادران عدالت خواه
اگربه جامعه انسانى باورمند هستيد
اگرسلامت اجتماعى خواست همگانى ماست، حق آزادى بيان، حق آزادى عقيده ، حق برابرى قانون براى دفاع از خود را براى هر فرخندهء ديگر پاس داريم
قرار است خانم هاى فعال،مبارز و غيور افغان گردهمايى را تحت شعار ما همه فرخنده ايم ،عدالت ميخواهيم
درنده خويى نه دين است نه قانون را روز پنجشنبه( torsdag) مورخ 3/ 26 ساعت15: 18 در میدان سرگل ( Sergels Torget)استاكهولم برگزار مينمايد از تمام خواهران و برادران با احساس تقاضا به عمل مى آورد در جمع بيپيوندندتا بتوانيم صداى همبستگى خود را به خاطر دفاع از شهادت دردناك فرخنده بلند نماييم كه ديگر شاهد اينگونه فاجعه غير انسانى در كشور ما نباشيم.نا گفته نماند شمع هم با خود بيآوريد

فرخنده ، قربانی پیشداوری شد

https://www.youtube.com/watch?v=PYIVS8S0xPQ

جنازه ’دختر افغانستان’ روی شانه‌های زنان افغان تشییع شد

شماری از فعالان مدنی با روشن کردن شمع در واپسین شب سال ۱۳۹۳، سوزانده شدن فرخنده را نکوهش کردند و او را قربانی پیش‌داوری‌ها دانستند

این فعالان با نکوهش هرگونه محکمه‌ی صحرایی، هشدار داده‌اند درصورتی که با قاتلان فرخنده برخورد قانونی نشود، اعتراض‌های‌شان را دوام خواهند داد
آنان بر ضد بی عدالتی ها و زورگویی ها شعار سر می دهند
در دل تاریک واپسین شب سال ۱۳۹۳، به یاد فرخنده و برای همدردی با خانواده‌ی وی، شمع روشن کردند و بر پیش داوران و زورگویان نفرین فرستادند
آنهم درست در جایی که چندی پیش، شماری از شهروندان خشم‌گین، جسد بی جان فرخنده را آتش زده بودند
این فعالان گفته‌اند فرخنده واپسین زنی بود که در سال ‍۱۳۹۳ قربانی شد. آنان هشدار دادند در صورتی که حکومت عاملان کشتار و سوزانده شدن فرخنده را مجازات نکند، اعتراض‌های‌شان تا زمان رسیدن به عدالت ادامه خواهد داشت
شماری از شهروندان خشم گین، در بعد از ظهر پنجشنبه هفته‌ی پسین، فرخنده را به اتهام سوزاندن قرآن لت و کوب و سپس او را سوزاندند

http://www.1tvnews.af/fa/news/afghanistan/15775-2015-03-21-06-16-15